کاربرد فناوری نانو در جوهرهای رسانا مورداستفاده در مدارهای الکتریکی

کاربرد فناوری نانو در جوهرهای رسانا مورداستفاده در مدارهای الکتریکی

الکترونیک چاپی، فناوری جدید که با سرعت خیره کننده‌ای در حال توسعه است و روند تغییرات آن در سال‌های اخیر بسیاری از صنعت‌گران و مصرف‌کنندگان را به آینده این فناوری امیدوار کرده است. الکترونیک چاپی به صورت سنتی ادوات الکترونیکی با استفاده از فتولیتوگرافی، فرایندهای ابکاری بدون برق ساخته می‌شدند و در زمینه‌های مختلف خودروسازی، حمل‌ونقل، انرژی و الکترونیک مصرفی، تبلیغات به کار می‌رود؛ همچنین امکان ساخت قطعات الکترونیکی مثل ترانزیستورها را روی مواد مختلف و در اندازه‌های مختلف فراهم می‌کند، با پشرفت آن روزبه‌روز بر سرمایه‌گذاری در این فناوری افزوده می‌شود. از پیشرفت‌های کثیر این فناوری می‌توان به پیشرفت در صنعت الکترونیک اشاره کرد که موجب ارزان‌سازی، انعطاف‌پذیری، کم وزنی و مصرف پایین محصولات می‌شود.

اکنون از الکترونیک چاپی در باتری‌های، روشنایی در صفحه کلید کامپیوتر و یا تابلوهای مسیریابی، تامین گرما، بسته‌بندی و سامانه بازشناسی بی‌سیم امواج رادیویی (RFID)، سلول‌های خورشیدی، الکترودهای شفاف، صفحه نمایش لمسی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع جوهرها آسانی ‌ساخت و قابلیت ادغام در صنایع مختلف و قیمت پایین آن‌ها است. علاوه براین برای ایجاد اتصال الکتریکی در جاهای حساس به گرما که نمی‌توان از هویه استفاده کرد، روشی کارامد و مناسب است. جوهر رسانا یک سیستم چند جزئی است که حاوی مواد رسانا در یک مایع حامل (آب یا حلال آلی) و افزودنی‌های مختلف (مانند روان‌کننده‌ها) است که موجب بهبود عملکرد دستگاه چاپ و بستر می‌شود.

مواد رسانا که در بالا ذکر شد، ممکن است نانوذرات پراکنده شونده، ترکیب فلزهای آلی (ترکیبات شیمیایی شامل حداقل یک پیوند کربن- فلز) و یا یک پلیمر رسانا (در هر دو نقش ،محلول و پراکنده شونده) باشند.