مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌­ها در صنعت شیرآلات بهداشتی و یراق‌آلات ساختمانی

مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌­ها در صنعت شیرآلات بهداشتی و یراق‌آلات ساختمانی

مشکلات موجود در صنایع ساخت شیرآلات بهداشتی و یراق‌آلات خانگی در زمینه‌های تولید، کیفیت محصولات نهایی و همچنین آلودگی‌های زیست‌محیطی، شرکت‌های بزرگ فعال در تولید آن‌ها را در سراسر جهان از پوشش‌دهی توسط روش‌های سنتی آبکاری به سمت استفاده از پوشش‌های نوین به‌خصوص نانوپوشش‌ها سوق داده است.

امروزه استفاده از پوشش‌های نانوساختاری مانند TiN، TiCN، TiAlN،ZrN ،ZrCN  و غیره به روش PVD بر روی شیرآلات، دستگیره درها، یراق‌آلات، بسیار پرکاربرد و مرسوم شده است. این پوشش‌ها نه تنها دوام قطعات، مقاومت به خوردگی، مقاومت به خراش و مقاومت به کدرشدگی را بالا می‌برند، بلکه با اعمال پوشش‌های خاص PVD می‌توان به خواصی از قبیل آب‌گریز بودن، خودتمیزشوندگی، ضدباکتری و ضداثرانگشت بودن دست یافت.

این پوشش‌های نوین، دوست‌دار محیط‌زیست بوده و علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، کاهش هزینه‌های بازیافت پساب‌ها، آلودگی‌های حاصل از روش‌های آبکاری و افزایش کیفیت محصول نهایی و همچنین امکان دسترسی به طیف وسیعی از رنگ‌ها را بر روی بیشتر سطوح ایجاد می‌کنند.

در این صنایع، استفاده از نانوپوشش‌ها از دو بعد حائز اهمیت است. در وهله اول حفظ و نگهداری تجهیزات موردنیاز خطوط تولید در برابر سایش، فرسایش، خوردگی و عوامل مخرب دیگر از موارد مهم و تاثیرگذار در افزایش راندمان اقتصادی است که بی‌اعتنایی به این مسائل سبب بالا بردن هزینه‌های تولید و کاهش رضایت مشتری خواهد شد. در مرحله بعد، بهبود کیفیت محصولات تولیدی از لحاظ کیفیت عملکردی و زیبایی ظاهری بسیار حائز اهمیت است.