کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت خودرو

کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت خودرو

طبق مطالعات اداره ارزیابی تأثیر فناوری در مجلس فدرال آلمان، برای بقا شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی در چرخه رقابت صنعتی، به‌کارگیری فناوری نانو در مهندسی خودروسازی بسیار حائز اهمیت است.

در صنعت خودرو، استفاده از نانوپوشش‌ها از چند بعد حائز اهمیت است. در وهله اول حفظ و نگهداری تجهیزات ساخت و تولید قطعات خودرو در برابر خوردگی، سایش، اکسیداسیون و عوامل مخرب دیگر، از موارد مهم و تاثیرگذار در افزایش راندمان اقتصادی است که بی‌اعتنایی به این مسائل سبب افزایش هزینه‌های تولید و کاهش کیفیت قطعات خواهد شد. در مرحله بعد، بهبود کیفیت محصولات تولیدی از لحاظ افزایش عمرکاری بسیار حائز اهمیت است که بی‌توجهی به این مورد کاهش رضایت مشتری را در برخواهد داشت. امروزه به دلیل ارائه راه‌حل‌های جدید و پیشرفته در صنعت خودرو جهت افزایش سوددهی، جلب رضایت مشتری و افزایش کیفیت محصولات و در نتیجه بهبود خودرو ، فناوری نانوپوشش بسیار مورد توجه است.

پتانسیل‌های بالای فناوری نانو به خصوص در شاخه نانوپوشش‌ها باعث شده است که بخش فراوانی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ خودروسازی از جمله هیوندای، کیا، بنز و تویوتا به استفاده از این فناوری معطوف شود.