گزارش صنعتی مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در سیل­‌های مکانیکی

مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در سیل‌های مکانیکی

در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، حفظ و نگهداری تجهیزات در برابر خوردگی، سایش، فرسایش و عوامل مخرب دیگر از موارد مهم و تاثیرگذار در افزایش راندمان اقتصادی است که بی‌اعتنایی به این مسائل سبب توقف تولید و همینطور بالا بردن هزینه‌های تولید، تعمیر و نگهداری خواهد شد. در سال­‌های اخیر با گسترش علم نانو، شرکت‌های بزرگ نفتی سعی در استفاده از فناوری نانو در بخش‌­های مختلف صنایع نفت و گاز دارند.

پتانسیل‌های زیاد فناوری نانو به خصوص در شاخه نانوپوشش‌ها باعث شده است که بخش فراوانی از فعالیت‌­های تحقیق و توسعه شرکت­‌های بزرگ نفتی به استفاده از این فناوری معطوف شود. در این زمینه یکی از تجهیزات مهم در صنعت نفت، گاز و صنایع وابسته استفاده از سیل­‌های مکانیکی در پمپ­‌ها و تجهیزات مورداستفاده در این صنایع است. سیل­‌های مکانیکی یک قطعه بحرانی در پمپ‎ها هستند. مهم‌ترین دلیل آسیب‎دیدگی در پمپ‎ها سطوح لغزش آن‏‌ها است که به دلیل روانکاری نامناسب تخریب می‎شوند.

در گزارش صنعتی مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در سیل­‌های مکانیکی، با نگاهی به فناوری نانوپوشش‌ها، مشکلات سیل­‌های مکانیکی در حوزه سایش، فرسایش و خوردگی مرور و برای آن‌ها راهکار ارائه می‌شود.