گزارش صنعتی کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنعت چاپ و بسته‌بندی

کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنعت چاپ و بسته‌بندی

گستردگی و لزوم کاربرد پلاستیک‌ها و پلیمرها در صنایع مختلف از خودروسازی تا بسته‌بندی بر کسی پوشیده نیست. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در صنعت چاپ و بسته‌بندی در دنیا وجود دارد را می‌توان چسبندگی سطحی آن‌ها دانست. مواد پلیمری به واسطه ساختار شیمیایی ویژه‌ای که دارند ذاتاً دارای انرژی سطحی پایینی هستند که این امر باعث ضعیف شدن چسبندگی سطحی و یا حتی در برخی موارد عدم‌چسبندگی می‌شود. از این رو همواره در حوزه چاپ و بسته‌بندی استفاده از روش‌هایی که بتوانند سطح پلیمرها و پلاستیک‌ها را فعال کنند مطرح بوده است.

در صنعت روش‌های مختلفی برای رفع این معضل پیشنهاد می‌شود. استفاده از ترکیبات و پرایمرهای شیمیایی، استفاده از شعله و اشعه فرابنفش از جمله روش‌های مرسوم برای آماده‌سازی و یا به عبارت دیگر فعال کردن سطح پلیمرها و بهبود خاصیت ترشوندگی، چسبندگی و چاپ‌پذیری آن‌ها است. پلاسمای سرد اخیرا به عنوان یکی از روش‌های پردازش و آماده‌سازی سطوح پلیمری مطرح شده است تا بدون تأثیرگذاری بر خواص عمومی پلیمر و تخریب آن با عملیاتی سطحی به رفع این معضل بپردازد. این تکنیک به دلیل سازگاری با خط تولید از لحاظ سرعت، ایجاد کیفیت مناسب و مطلوب، ثبات زمانی و با داشتن سطح بالایی از ایمنی محیط‌زیستی به عنوان یکی از رقیبان اصلی روش‌های سنتی و مرسوم به شمار می‌رود.

امروزه تمامی شرکت‌های فعال در صنعت چاپ و بسته‌بندی در سطح دنیا از سیستم‌های کرونا و پلاسما برای ایجاد چسبندگی مناسب و افزایش قابلیت چاپ استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها به دلیل چالش‌های موجود در زمینه چاپ و برچسب‌زنی بر روی پلیمرهای PE، PP، پلی‌کربنات، PVC، PET و پلی‌استایرن و همچنین رول‌های متالایز از جدیدترین فناوری روز دنیا از جمله فناوری پلاسما برای افزایش انرژی سطحی و قابلیت چاپ استفاده می‌کنند.

در گزارش صنعتی کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنعت چاپ و بسته‌بندی با قابلیت‌های این فناوری بیشتر آشنا شوید.