نشست تخصصی دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ، نقطه‌ آغازی برای همکاری‌های فناورانه

نشست تخصصی دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ، نقطه‌ آغازی برای همکاری‌های فناورانه

نشست تخصصی دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ با حضور شرکت‌ها و محققان این حوزه برگزار شد. در این نشست موضوعاتی برای شروع همکاری فناورانه در قالب طرح‌های صنعتی میان شرکت‌ها و محققان این حوزه مطرح شد.

مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) در قالب نشست تخصصی دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ (SPS) میزبان شرکت‌ها و پژوهشگران حوزه فناوری پلاسما بود. هدف از این نشست، که با استقبال اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور از جمله دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی مالک اشتر اصفهان، بین‌المللی امام خمینی و پژوهشگاه نفت برگزار شد، ایجاد شبکه‌ای ارتباطی میان متخصصان و شرکت‌های صاحب پلتفورم در حوزه پلاسما زینترینگ بود.

در ابتدای نشست، مهندس محمدجواد خلج مدیر ICAN ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان، به تشریح ماهیت ICAN، رسالت و چشم‌انداز مرکز پرداخت تا جنبه‌های مختلف این نشست برای مهمانان روشن شود. در ادامه مدل‌های همکاری ICAN در توسعه محصول، توسعه کاربرد و نیز ارائه خدمات برای حاضرین تشریح شد و نمونه‌های موفق از مدل‌های همکاری مرکز به ایشان ارائه شد. در بخش پایانی ارائه، مهندس خلج فرصت‌های همکاری موجود با ICAN را برای حاضرین در نشست تشریح کرد.

در بخش دوم برنامه، دکتر شاهدی اصل، عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی، به تشریح فناوری اسپارک پلاسما زینترینگ (SPS) پرداخت و ارائه کاملی از روند توسعه این فناوری، حوزه‌های تحقیقاتی روز دنیا بر پایه این فناوری، کاربردهای بالفعل و بالقوه صنعتی آن و چالش‌های موجود این فناوری در داخل و خارج از کشور ارائه شد. در ادامه این قسمت، مهمانان پیرامون موضوعات مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند که از نتایج این مباحثه می‌توان به استخراج اولیه چند موضوع جذاب تحقیقاتی برای شروع همکاری فناورانه در قالب طرح‌های صنعتی در مرکز اشاره نمود.

در بخش پایانی برنامه، مهندس هاشمی مدیرعامل شرکت خلأ پوشان فلز به عنوان شرکت سازنده دستگاه SPS در کشور به معرفی شرکت خلأ پوشان فلز و توانمندی‌های آن و نیز دستگاه SPS ساخته شده توسط شرکت و مشخصات فنی آن پرداخت. در ادامه محصولات توسعه داده شده توسط این شرکت در حوزه SPS به مهمانان ارائه شد. بخش پایانی ارائه مهندس هاشمی نیز به بیان حوزه‌‌های علاقمندی‌ شرکت خلأ پوشان فلز جهت سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری مشترک با متخصصین این حوزه اختصاص یافت.

از نکات ویژه این نشست می‌توان به ارسال حدود ۴۰ مورد درخواست استفاده از خدمات SPS مرکز و نیز دو درخواست همکاری فناورانه در حوزه توسعه کاربردهای فناوری SPS اشاره کرد که نشان از جذابیت این نشست و آشنایی با مرکز برای حاضرین در نشست دارد.

لازم به ذکر است این نشست ۲۳ خردادماه ۹۸ در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی برگزار شد.