صادرات فرش‌های نانویی ایران به ۲۵ کشور جهان

صادرات فرش‌های نانویی ایران به ۲۵ کشور جهان

مزیت‌های موجود در فرش‌های نانویی شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان موجب شده تا فرش‌های این شرکت به ۲۵ کشور جهان صادر شود. سال گذشته  ۱٫۵ میلیون یورو فرش نانویی این شرکت به کشورهای مختلف صادر شد.

 

شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان (عضو گروه فرش فرهی) یکی از صادرکنندگان موفق ایرانی در حوزه فرش، در سال ۹۷ موفق به صادرات ۱٫۵ میلیون یورو فرش ایرانی نانویی شده است.

دکتر خشایار مهاجر شجاعی، مدیر بخش بازرگانی و تحقیق و توسعه این شرکت می‌گوید: «در طول سال‌ گذشته شرکت فرخ سپهر کاشان ۱٫۵ میلیون یورو از محصولات نانویی خود را به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی صادر کرده است. عراق، قطر، عمان، چین، ژاپن، روسیه، اتریش، آلمان و آفریقای جنوبی بخشی از مقاصد صادراتی ما در سال گذشته بوده است. در مجموع تاکنون محصولات نانویی شرکت فرخ سپهر کاشان به ۲۵ کشور صادر شده است.»

دکتر شجاعی درباره قیمت این فرش‌های نانویی می‌گوید: «قیمت این فرش‌های با فرش‌های معمولی تفاوت ندارد و این موضوع مزیت رقابتی فرش‌های نانویی شرکت فرخ سپهر کاشان است. به دلیل بهره‌مندی از نانوذرات آنتی‌باکتریال در نخ‌های مورداستفاده در این فرش‌ها، رشد باکتری و کپک در این فرش‌ها به شدت کاهش یافته و بسیار سلامت محور هستند بنابراین برای کودکان و افراد کهنسال که نسبت به آلودگی‌های محیطی حساسیت بیشتری دارند، استفاده از این فرش‌های نانویی مزیت زیادی دارد. با توجه به قیمت برابر با محصولات فرش معمولی و وجود این مزیت‌های فناورانه، مشتریان علاقه به استفاده از این فرش‌های نانویی داشته و این موجب توسعه بازار فرش‌های نانویی شده است. در منطقه خلیج‌فارس که رطوبت بالا است، پتانسیل رشد باکتری در فرش افزایش می‌یابد از این رو کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نسبت به این محصولات علاقه‌مند هستند.»

شجاعی می‌افزاید: «در فرش‌های ماشینی به دلیل ترکیباتی که برای جلوگیری از جدا شدن نخ‌ها از ساختار فرش استفاده می‌شود، فرش مستعد رشد باکتری است، بنابراین نانوذرات می‌توانند برای جلوگیری از رشد کپک و باکتری در فرش‌های ماشینی استفاده شوند. شرکت فرخ سپهر کاشان برای فناوری استفاده شده در فرش‌های نانویی، گواهی نانومقیاس و سیب‌سبز سلامت را دریافت کرده است.»

گروه فرش فرهی مشتمل بر ۳ واحد تولیدی شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان، شرکت فرش سپهر کاشان و شرکت‌ اطلس ریس فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده است. این گروه به عنوان یکی از  تولیدکنندگان نخ ۱۰۰% پلی‌استر فیلامنت فرش ماشینی و یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده فرش ماشینی در ایران است. شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان از نانوذرات نقره در تولید فرش‌های ماشینی ضدمیکروب استفاده می‌کند.