کاربرد نانوکامپوزیت‌های پلیمری در صنعت خودرو

کاربرد نانوکامپوزیت‌های پلیمری در صنعت خودرو

صنعت كامپوزيت يكي از صنايع رو به رشد در عرصه مواد مهندسي است. نانوكامپوزيت‌ها امروزه به خاطر مزايايی كه نسبت به فلزات دارند، توسعه زيادي پيدا كرده‌اند. از این جمله می‌توان به توسعه و كاربرد قطعات نانوكامپوزيتي در صنعت خودرو اشاره كرد.
نانوكامپوزيت‌هاي مورد استفاده در صنعت خودرو بيشتر از نوع نانوكامپوزيت‌هاي زمينه پليمري هستند. اين نانوكامپوزيت‌ها از مواد ترمو‌ست (گرما‌سخت) و ترمو‌پلاستيك (گرما‌نرم) تشكيل شده‌اند كه توسط نانومواد گوناگون تقویت می‌شوند.
به علت مزايايي كه قطعات كامپوزيتي نسبت به قطعات فلزي دارند و صرفه‌جويي‌هايي كه در اثر استفاده از آن‌ها ايجاد مي‌شود، هر روز قطعات بيشتري از خودرو به قطعات كامپوزيتي تبديل مي‌شود. در فلزات، ريخته‌گري با ضخامت‌هاي كم، امکان‌پذیر نیست. اگر با ورق نيز به شكل‌دهي قطعه بپردازيم، دور‌ريز زياد است و تولید ضايعات زيادی دربردارد. در صورتي كه براي كامپوزيت‌ها اين محدوديت وجود ندارد و به خاطر قدرت سيلان بالا مي‌توانند تمام قالب را پر كرده و شكل قطعه مورد نظر را كامل كنند.
سبکی، خواص مکانیکی بالا و افزایش عمر قطعات، مقاومت در برابر خوردگی، سرمایه‌گذاری کمتر در تولید نسبت به قطعات فلزی، سهولت تولید با ماشین آلات کمتر و تعداد بیشتر، و مواردی از این دست، تنها بخشی از مزایایی هستند که خودروسازان را به سمت استفاده از مواد کامپوزیتی و نانوکامپوزیتی سوق می‌دهند.