معرفی خط تولید پودر نانوذرات کربنات کلسیم در نمایشگاه ایران‌ نانو ۱۴۰۱

سید شمس‌الدین مصطفوی نسب، مدیرعامل شرکت هومان شیمی پارس از معرفی خط تولید صنعتی پودر نانوذرات کربنات کلسیم این شرکت در نمایشگاه ایران ‌نانو ۱۴۰۱ خبر داد.

به گفته مهندس مصطفوی نسب با راه‌اندازی این خط تولید، ایران به عنوان هشتمین کشور تولیدکننده نانوذرات کربنات کلسیم شناخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت هومان شیمی پارس درباره سابقه حضور این شرکت در نمایشگاه‌های پیشین گفت: «سه دوره سابقه حضور در نمایشگاه‌های فناوری‌نانو را داریم و این چهارمین دوره حضور شرکت هومان شیمی پارس است. در دوره‌های پیشین تمرکز ما روی محصول اسپری آبگریزکننده شیشه مانیدا بود، اما در این دوره قصد داریم که خط تولید صنعتی پودر نانوذرات کربنات کلسیم را، در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱، به بازدیدکنندگان اطلاع‌رسانی کنیم، محصولی که در حوزه‌های مختلف نظیر پلیمر، رنگ، نفت و گاز، لاستیک‌سازی، کاغذ سنگی، چرم، کابل و سیم، کاشی و سرامیک کاربرد دارد. تا کنون شرکت‌های پیشروی نظیر پویا پلیمر و شمیم پلیمر برای تولید محصول تقویت شده با این مواد، نانوذرات کربنات کلسیم را از شرکت هومان شیمی پارس خریداری کرده‌اند. در حوزه رنگ‌های ضدخش نیز شرکت عالی تحریر پارسیان از این نانوذرات خریداری کرده و در رنگ گواش ضدخراش از آن استفاده کرده است.»

سید شمس‌الدین مصطفوی نسب درباره نیاز بازار به نانوذرات کربنات کلسیم می‌گوید: «در حال حاضر، بدون در نظر گرفتن میزان نیاز کاغذ سنگی، در دیگر صنایع سالانه ۵۰۰۰ تن نانوذرات کربنات کلسیم نیاز است که اگر سهم کاغذ سنگی نیز به این بازار افزوده شود، حجم بازار بیش از ۵ هزار تن در سال خواهد شد. ظرفیت خط تولید ما ۱۵۰۰ تن در سال است که ما کار را با  هزار تن در سال شروع‌کرده‌ایم و قصد داریم به سرعت به حداکثر توان ظرفیت خود برسیم. تقاضایی از سوی برخی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری به منظور تولید این نانوذرات تحت لیسانس شرکت هومان شیمی پارس دریافت کرده‌ایم که در صورت توافق با این شرکت‌ها می‌توان به سرعت به رقم ۵ هزار تن در سال رسید تا نیاز بازار داخل برای این نانوذرات پاسخ داده شود.»

مدیرعامل شرکت هومان شیمی پارس درباره ساز و کار این خط تولید صنعتی می‌گوید: «در ابتدای شروع تحقیقات پیرامون تولید صنعتی نانوذرات کربنات کلسیم، یکی از اجزاء مهم کار از خارج وارد می‌شد. اما در ادامه، با کمک بخش تحقیق و توسعه، موفق شدیم تمام مواد مورد نیاز برای تولید صنعتی این نانوذرات را از داخل کشور تامین کنیم به طوری که اکنون ۹۷ درصد از مواد مصرفی برای این خط تولید از داخل شهرک صنعتی سمنان و ۳ درصد نیز از تهران تامین می‌شود و هیچ وابستگی خارجی برای تولید این نانوذرات وجود ندارد.»

لازم به ذکر است شرکت هومان شیمی پارس، پیش از این محلولی به بازار عرضه کرده است که موجب ایجاد پوشش آب‌گریز بر روی شیشه شده و به دید بهتر راننده در روزهای برفی و بارانی کمک می‌کند. از این اسپری می‌توان برای شیشه خودرو، کاشی، سطوح سرامیکی و شیشه‌ای در خودرو، منازل، بیمارستان‌ها، ساختمان‌ها، هتل‌ها و فروشگاها استفاده کرد. استفاده از این اسپری دفعات شستشو را کاهش داده و سبب صرفه‌جویی در مصرف آب نیز می‌شود.

سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو با عنوان ایران نانو ۱۴۰۱ از تاریخ ۹ الی ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. شرکت‌ها تا انتهای مرداد فرصت دارند که با مراجعه به سایت نمایشگاه به نشانی exhibition.nano.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.