تجاری‌سازی چندین پروژه نانویی در حوزه آب و انرژی

دکتر سید مجید معنوی مدیرعامل صنایع نانو تک آینده (صنتا) از تجاری‌سازی چندین پروژه در حوزه‌های آب و انرژی توسط این هلدینگ خبر داد.

هلدینگ دانش‌بنیان صنایع نانوتک آینده در سال ۱۳۹۸ با هدف سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات حوزه فناوری نانو تاسیس شد و تاکنون دستاوردهای جالب توجهی ارائه کرده است. دکتر معنوی در این‌باره می‌گوید: «شرکت صنایع نانوتک آینده، ذیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، از ابتدای راه‌اندازی تاکنون محرومیت‌زدایی را در اولویت‌برنامه‌های خود قرار داده است. موضوع آب به دلیل بحران‌های پیش‌آمده و معضلات گسترده در کشور، یکی از محورهای فعالیت هلدینگ صنتا بوده است و با توجه به ظرفیت‌های فناوری‌نانو برای حل این مشکل، به سراغ سرمایه‌گذاری روی این حوزه رفتیم. نسل جدیدی از تجهیزات مبتنی بر فناوری‌نانو می‌توانند امکان حل مشکل را فراهم کنند از این رو این ادوات هدف‌گذاری کردیم. از آنجایی که سیستم اسمز معکوس هزینه‌ بالایی دارند، صنتا با همکاری شتابدهنده آبان، مشارکت در توسعه و تولید چند دستگاه سامانه تصفیه آب مبتنی بر فناوری نانو را آغاز کرد و در مدت زمان شش‌ماه نمونه پروتوتایپ ساخته و آماده تست‌های نهایی خواهند شد. این سامانه قابلیت تبدیل شدن به یک پکیج تصفیه آب را داشته که بویژه در مناطق شرق و جنوب شرق کشور که دسترسی به آب آشامیدنی با محدودیت‌هایی روبرو است، قابل استفاده بوده و می‌تواند پاسخگوی نیاز هموطنان باشد.»

مدیرعامل این هلدینگ دانش‌بنیان درباره پروژه دیگر صنتا می‌گوید: «در حوزه پوشش و رنگ نیز هدف‌گذاری‌هایی انجام شده است، یکی از برنامه‌های ما که در یکی از شرکت‌های تابعه دنبال می شود تولید عایق حرارتی بود که با توجه به هدفمند شدن قیمت‌های انرژی در ایران و افزایش قیمت انرژی، چنین عایق‌هایی می‌توانند نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند. از این رو عایق حرارتی نانویی توسعه یافت و تاییدیه نانومقیاس آن نیز اخذ شد. با یکی از مجموعه‌ها قراردادی برای استفاده از این عایق بسته شد، عایقی که می‌تواند ۵ تا ۱۰ درجه کنترل دما را برای سازه‌ها به دنبال داشته باشد. پیش‌بینی می‌کنیم که این عایق بتواند در تولید مسکن ملی استفاده شود.»
وی افزود: «نانوپوشش مقاوم به حرارت برای استفاده در قالب‌های ریختگی در شرکت تابعه هلدینگ صنتا تولید شد که در تولید قطعات خودرو قابل استفاده است. با شرکت سایپا برای ارزیابی این محصول وارد مذاکره شده‌ایم تا این محصول در سایپا مورد استفاده و ارزیابی قرار گیرد. محصولات مشابه این عایق، پیش از این از خارج وارد می‌شد.»

دکتر معنوی به توسعه فناوری کمپرسورهای بدون روغن در صنتا اشاره داشت و گفت: «ضرورت تامین دورهای بالا در کمپرسورها و وجود روغن در هوای خروجی کمپرسور‌های رایج، باعث مشکلات جانبی فراوانی در صنایع حساس مانند صنایع نفت و گاز، دارویی و غذایی می‌شود. از این رو صنتا با مشارکت یک شرکت دانش بنیان روی طراحی و توسعه کمپرسور‌های بدون روغن سرمایه‌گذاری کرد و در نهایت موفق به ساخت کمپرسورهای بدون روغن شدیم. یکی از این کمپرسورهای بدون روغن در حال حاضر در پالایشگاه بندرعباس نصب و راه‌اندازی شده است. در زمانی که واردات این نوع کمپرسورها از خارج با موانع و محدودیت بسیاری روبرو است، این محصول می‌تواند به صنایع نفت و گاز کمک شایانی کند. وجود ترکیبات خورنده نظیر گوگرد در سامانه‌های شیرین‌سازی گاز موجب آسیب به کمپرسورها می‌شود که در این کمپرسورهای بدون روغن، استفاده از پوشش‌های نانویی موجب دوام بالاتر و امکان تامین دورهای بالا را در شرایط کاری خشن و خورنده دارد.»


چند پروژه نانویی در حوزه آب و انرژی را تجاری‌سازی کردیم