افزایش دوام محصولات چوبی با رنگهای نانوی ایرانی

به گفته عضو هیئت‌مدیره شرکت بهسان اکسیر فام استفاده از رنگ پلی یورتان آب‌گریز بر روی سطوح چوبی موجب افزایش دوام و ماندگاری چوب می‌شود.

شرکت بهسان اکسیر فام تولیدکننده رنگ پلی یورتان ایجادکننده خاصیت آب‌گریزی بر روی سطوح چوبی است که در حال حاضر این محصول نانویی را به بازار عرضه می‌کند. حسین نجف‌خانی، عضو هیئت‌مدیره شرکت بهسان اکسیر فام می‌گوید: «ظرفیت تولید این محصول ۴ تُن در روز است که در حال حاضر ۲ تن تولید روزانه این محصول را داریم که از طریق نمایندگی انحصاری شرکت در تهران این محصول به خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. همچنین یک فروشگاه نیز داریم که به صورت مستقیم این محصول نانویی را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌نماید. همچنین از طریق سایت فروشگاه نیز می‌توان این  محصول را خریداری کرد.»

مهندس نجف‌خانی درباره چوب و عوامل مخرب آن می‌گوید: «نور خورشید و رطوبت دو عامل اصلی زوال چوب است، نور خورشید موجب تغییر رنگ چوب می‌شود و آب نیز باعث فرسودگی، ترک خوردگی و ایجاد پوسته در چوب می‌شود. بنابراین باید با استفاده از پوشش‌هایی از چوب محافظت کرد. پیش از این رنگ‌های ویژه‌ای از شرکت‌های خارجی نظیر فنلاند، آلمان، کانادا، بلژیک و ترکیه وارد می‌شدند که تنها خاصیت ضد UV داشتند و برای ایجاد خاصیت ضدآب و آب‌گریزی باید محصول دیگری را نیز مورد استفاده قرار داد. برای حل این مشکل ما رنگ‌هایی به بازار عرضه کردیم که هم خاصیت ضد UV داشته و هم آب‌گریز است. در واقع دو مشکل را با یک محصول حل کردیم. نمونه‌های خارجی برای هر بطری ۷۵۰ سی‌سی، بین ۱٫۵ تا ۴ میلیون تومان قیمت داشته، در حالی که محصول ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند. ما این محصول را به صورت نمونه به چندین شرکت خارجی داده‌ایم و در حال رایزنی برای صادرات هستیم.»

این فارغ‌التحصیل مقطع کارشناس ارشد مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف می‌افزاید: «در این محصولات از نانوذرات سیلیکا استفاده می‌شود، نانوذراتی که در خود شرکت تولید شده و اصلاح می‌شوند تا به عنوان افزودنی به رنگ‌ها اضافه شوند.»

این شرکت برای دو محصول «پوشش ضدگرد و غبار و خودتمیز شونده» و «سوسپانسیون ایجادکننده پوشش فوتوکاتالیست و آنتی‌باکتریال روی کاشی و سرامیک» گواهی نانومقیاس آزمایشی دریافت کرده است.

مهندس نجف‌خانی درباره پوشش ضدگرد و غبار و خودتمیز شونده می‌گوید: «این فناوری به عنوان یک طرح در برنامه آیچلنج ستاد نانو ارائه شد که در مرحله اول و دوم این رویداد به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. مشتری این طرح، هلدینگ غدیر است که تست‌های سه ماهه روی این فناوری را اجرا کرده و نتایج قابل توجهی به دست آورده است. یکی از دلایل موفقیت این طرح آن است که استفاده از این پوشش موجب بروز رفتار ضدغبار روی سطح می‌شود، در حالی که بیشتر فناوری‌های ضدغبار به بارش باران و شستشو از طریق آب باران متکی هستند در حالی که این طرح پوششی ذاتا ضدغبار روی سطح ایجاد می‌کند.»


دوام محصولات چوبی با رنگ نانویی ایرانی بهبود می‌یابد