تولید نانوفناورانه سوزن (تیپ) میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) در داخل کشور

شرکت نانوحسگرهای هوشمند لوتوس، تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی تولید می‌کند که امکان ارائه خدمات بهتر در زمینه AFM با هزینه‌های پایین را در کشور فراهم می‌کند.

تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی ازجمله بخش‌های مصرفی این نوع میکروسکوپ‌ها به شمار می‌رود. این قطعه بر روی میکروسکوپ‌های AFM نصب می‌شود، تا بتوان با استفاده از آن از سطح مورد نظر در مقیاس نانومتری تصویربرداری کرد.

تیپ میکروسکوپ AFM نیز در حین کار دچار مشکلاتی می‌شود که نیاز به تعویض روزانه دارد. تا پیش از این، تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی وارداتی بوده و در طول سال‌های اخیر با افزایش قیمت دلار، واردات و تهیه آن از سوی مراکز تحقیقاتی با مشکلاتی مواجه شده است. کشورهای آمریکا، سوئیس، آلمان و روسیه از جمله سازنده تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی بوده که درحال حاضر شرکت نانوحسگرهای هوشمندی لوتوس موفق به ساخت این قطعه در داخل کشور شده است.

میلاد قارونی، عضو هیئت‌مدیره این شرکت، در سال ۱۳۹۵ در چالشی با عنوان ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) شرکت کرد، چالشی که از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو به منظور طراحی و ساخت این تیپ‌ها در داخل کشور برگزار شده بود. ۷ طرح جهت حضور در مرحله ساخت نمونه اولیه برگزیده شدند و به تدریج و بر مبنای گزارش‌ها و ارزیابی نتایج بدست آمده دکتر میلاد قارونی، در میان برگزیدگان راه‌یافته به مرحله دوم، موفق به ساخت نمونه‌ای مطابق با مشخصات اولیه اعلام شده در فراخوان چالش شده و به عنوان برنده نهایی چالش شناخته شد.

این دانش‌آموخته دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، طی‌سال‌های بعد اقدام به تجاری‌سازی این فناوری کرد و در حال حاضر این قطعه با یک چهارم قیمت جهانی آن تولید می‌شود.

تیپ میکروسکوپ AFM در طیف وسیعی از رشته‌ها نظیر فیزیک جامدات، دانش و فناوری شبه رساناها، مهندسی مولکولی، شیمی و فیزیک پلیمر، زیست‌فناوری مولکولی، زیست‌فناوری سلولی و دارو کاربرد دارد. تغییرات در ویژگی‌‌های فیزیکی و تغییر در چیدمان اتمی بادستکاری اتمی از جمله کاربردهای تیپ میکروسکوپ است. با کمک این ابزار میکروسکوپی می‌توان ضمن شناسایی اتم‌ها در سطح، تعاملات بین یک اتم خاص و اتم‌‌های همسایه آن را ارزیابی کرد. در زیست‌فناوری مولکولی، تیپ میکروسکوپی می‌تواند برای مطالعه ساختار و ویژگی‌های مکانیکی یا اجتماع پروتئین‌ها استفاده شود. تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی در زیست‌شناسی سلولی را می توان در تشخیص دادن سلول سرطانی از غیرسرطانی بر اساس سختی سلول‌ها سعی کرد.

شرکت نانوحسگرهای هوشمند لوتوس در تولید تیپ میکروسکوپ، ایران را خودکفا کرده و به صورت کامل این دانش بومی شد که حدود ۲۵ فرصت شغلی نیز ایجاد شده است.

تولید تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) در داخل کشور