تریبون نانو و صنعت1400: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع ساخت و ساز

سومین روز رویداد ملی تریبون نانو و صنعت 1400، با محوریت صنایع ساخت و ساز در بخش صبحگاهی و معرفی برنامه های توسعه صنعتی نانو در بخش عصرگاهی و با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه از ساعت 9 تا 18 روز دوشنبه اسفندماه 1400 برگزار شد.


در نخستین ارائه از مجموع ارائه های روز سوم تریبون، دکتر علی زبردستی، مدیر حوزه ساخت و ساز ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در خصوص فرصت‌های فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز صحبتهای خود را آغاز نمود. بوم شناسی صنعت ساخت وساز، اولويت‌بندی کاربردهای فناوری نانو در صنعت  ساخت و ساز، بررسی نانورنگهای ساختمانی و بازار جهانی و وضعيت کلی صنعت رنگ ايران، بررسی عایقهای نانویی، نانوبتنها، محصولات پلیمری حوزه ساختمان، شیشه های نانویی، توضیح پیرامون چالش های صنعت ساخت و ساز، از جمله محورهای ارائه دکتر زبردستی، در بخش نخست بود. مدیر حوزه ساخت و ساز ستاد نانو، دربخش دوم از ارائه خود، به تشریح برنامه نانو در صنعت ساخت و ساز، و تبیین سیاستهایی همچون برنامه شتابدهنده شرکتی، پرداخت و ضمن اشاره به ظرفیت شرکت های بزرگ و وجود ظرفیت های قانونی برای راهبری این برنامه، سازوکارهای ارتباط با نهادهاي سياست‏گذار وتنظيم‏گر را معرفی نمود. دکتر زبردستی، معيارهای اولويت‌بندی کاربردهای فناوری نانو در صنعت  ساخت و ساز را توجه به مواردی همچون اولويت‌های ملی،زياد بودن حجم بازار، ميزان تاثيرگذاری فناوری در صنعت، توان علمی، نوآوری و فناوری در ايجاد مزيت رقابتی، نوع مشتريان، و توان توليد محصولات در داخل دانست و توجه به مهندسی آب، ساختمان و ساختمان صنعتی و راه وترابری و حوزه های زیرمجموعه هریک را در برنامه ریزی برای توسعه صنعتی نانوفناورانه در بوم شناسی صنعت ساخت وساز، حائز اهمیت توصیف نمود.

دکتر زبردستی، با توجه به توانمندیهای صنعتی فناوری نانوی ایرانی در صنعت ساختمان، به بررسی رنگ های ساختمانی نانویی، پرداخت و انواع نانومحصولات مرتبط با این صنعت را توضیح داد. تشریح رنگهای آنتی‌باکتریال، عایق حرارتی، مقاوم دربرابرخوردگی و مانند آن به همراه تبیین اثرات نانو مواد در هریک از این رنگها و کاربردهای صنعتی و عمومی آن، بخشهایی از ارائه زبردستی را تشکیل می داد.

مدیر حوزه ساخت و ساز ستاد نانو، صادرات حدود 58 هزار تن رنگ به ارزش تقریبی 152 میلیون دلار طی شش سال اخیر (کشورهایی مثل ترکمنستان، افغانستان، عراق، تاجیکستان و قزاقستان ) را در کنار لحاظ نمودن مجموع واردات حدود 6/19 هزار تن رنگ به ارزش 5/73 میلیون دلار به کشورطی شش سال اخیر (کشورهای ترکیه، جمهوری کره، امارات متحده عربی، آلمان و ایتالیا)، از نکات قابل توجه در این زمینه عنوان کرد و اظهار داشت که در مجموع وجود 86 کد آیسیک محصولات رنگ و پوشش (بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت) و 272 تولید کننده رنگ، توجه زیادی را در این موضوع می طلبد و بایستی تلاش نمود که در تمامی عرصه های مشابه نیز با تغییر رویکرد تولید و توسعه فناوری، آن را از محصول محوری به سمت مسأله محوری سوق بدهیم و بتوانیم محصولاتی را توسعه دهیم که در راستای رفع یک نیاز از کشور باشند. به عبارت دیگر در برنامه های در پیش رو تلاش می‌شود تا با توجه به مسائل اساسی کشور به تولید محصولات و توسعه آنها بپردازیم و همچنین در صنایع تلاش کنیم تا خود صنعت را به سمت تولید نانوفناورانه و حل مشکلات و نیازهای فعلی آن وارد کنیم و از ظرفیتهای فناوری کشور در حل معضلات اساسی کشور و صنایع موجود استفاده کنیم.


مهندس فرهاد غفاری، مدیرعامل گروه تولیدی آرا سرام با موضوع پوشش‌‌های نانوساختار تزئینی کاشی و سرامیک، صحبتهای خود را به‌عنوان نخستین ارائه شرکتهای فناور در این روز، آغاز نمود. وی فعالیت گروه تولیدی آراسرام را در حوزه هایی همچون تولید انواع محصولات سرامیکی و آبکاری، انواع کاشی های بین کابینتی و تک گل در ابعاد مختلف، انواع فیتیله های کوتینگی و کوتینگ هوشمند شده در سایز های مختلف، انواع قرنیز های هوشمند، انواع محصولات دکوری در قالب های متفاوت، آبکاری انواع بلوریجات به رنگهای طلایی، نقره ای، شامپاینی، عسلی و دودی و نیز آبکاری انواع فلزات برشمرد و اظهار داشت که گروه تولیدی آراسرام با سابقه بالغ بر 20 سال تولید مستمر صنعتی و تجربه ای بسیار در صنعت پخت سوم کاشی و سرامیک همواره در اندیشه تولید بهترین ها در این صنعت با استفاده از بروزترین فناوریها و بهترین مواد اولیه و خلق محصولاتی مدرن و متنوع است. وی افزود که این مجموعه صنعتی، با کمک خداوند متعال و همت مهندسین مجرب این گروه و با تکیه بر دانش روز موفق به کسب گواهی نانومقیاس شده و فعالیت تولیدی مطلوبی در کشور عزیزمان ایران داشته و همچنین توانسته نظر کشورهای همسایه را نسبت به محصولات جلب نموده و همین امر سبب شده تا در امر صادرات نیز گام های خوبی برداریم.

مدیرعامل گروه تولیدی آرا سرام در توضیح ارتباط محصولات با فناوری نانو و ویژگی‌های تولیدات اظهار داشت که با استفاده از روش‌هایی همچون PVD و مانند آن که مواد بصورت اتم های ریز حاصل از تبخیر فلز و ترکیب با گاز بر روی سطوح کاشی و سرامیک و بلور رسوب نموده، باعت تولید محصولات نوینی با خاصیت نانو می شویم که این محصولات نسبت به محصولات مشابه معمولی شامل ویژگی‌هایی همچون سازگاری با محیط زیست و عاری از آلودگی، افزایش مقاوت در برابر خوردگی، مقاومت به سایش، و ایجاد رنگهای مختلف و همچنین کاهش هزینه بعلت مرغوبیت و طول عمر بیشتر نسبت به محصولات مشابه هستند. گروه تولیدی آراسرام مفتخر است که با استفاده از دانش های روز موفق به کسب گواهی نانو شده و توانسته اولین تولید کننده کاشی های سرامیکی ویژه با بکارگیری فناوری نانو باشد تا محصولاتی ایرانی با کیفیت و متمایز از محصولات مشابه موجود در بازار عرضه نماید. مدیرعامل گروه تولیدی آرا سرام در ادامه افزود که ما توانسته ایم با توجه به توان تولید نیاز بیش از 20 درصد کشور را در زمینه محصولات کاشی تزیینی تامین نماییم. به‌علاوه این شرکت با استفاده از فناوری های مدرن همچون فناوری نانو و توجه به نیازهای بازار، موفق به تولید محصولات دکوری و انواع اکسسوری های تزیینی با رنگ ثابت شده است. همچنین آبکاری انواع فلزات و بلوریجات بارنگ ثابت نیز در توان و برنامه های تولیدی این شرکت است. مدیرعامل گروه تولیدی آرا سرام ضمن اشاره به تجربه ای این مجموعه در صنعت پخت سوم کاشی و سرامیک، به توضیح فرآیند تولید پرداخت و گفت که این شرکت ارائه دهنده خدمات کوتینگ و کوتینگ هوشمند بر روی سطوح کاشی و سرامیک، پلاستیک های آبکاری شده و فلزات در سایزهای مختلف است. مهندس غفاری افزود که محصولات کاشی آرا سرام و خدمات پوشش‌‌های تزئینی بر روی کاشی با گواهی نانومقیاس به تولید صنعتی با طراحی‌های جدید در رنگ‌های متنوع (طلائی، نقره‌ای، رزگلد و …) با دوام و جلاء و براقیت چشم‌نواز و برای کاربردهایی همچون کاشی حمام، سرویس بهداشتی، دیوار و کف، دکوراسیون داخلی منازل و … در بازار ارائه شده است و همچنین محصولات این واحد تولیدی از طریق فروشگاه آنلاین و شبکه های اجتماعی شامل واتساپ و ایستاگرام قابل مشاهده و خرید می باشند. همچنین امکان ارسال به تمامی نقاط کشور از طریق باربری قابل انجام بوده و به‌علاوه فروش و بازدید در محل کارخانه نیز میسر میباشد.

مدیرعامل گروه تولیدی آرا سرام در بخش پایانی ارائه خود اظهار داشت که این واحد تولیدی با توجه به توانایی تولید محصولات در تیراژ و کیفیت عالی آمادگی هر گونه همکاری در زمینه صادرات محصول به کشورهای همسایه را دارد و گروه تولیدی آراسرام از سرمایه گزاران محترم جهت اخذ نمایندگی فروش در سراسر کشور و کشورهای همسایه با شرایط خاص دعوت به همکاری می نماید. همچنین جهت اشتغال زایی و توسعه محصولات مدرن باکیفیت و سازگار با محیط زیست از جوانان فعال برای معرفی محصول و بازاریابی جهت پیوستن به این گروه تولیدی دعوت به عمل آورد.


در ادامه، مهندس محمدرضا پاپی، مدیر تولید و مهندسی شرکت مهندسی طرح وندیداد با موضوع نانوبتن سبک سازه‌ای، صحبتهای خود را آغاز نمود. محورهای ارائه مهندس پاپی شامل معرفی مختصر شرکت دانش بنیان ونديداد، آشنايي با نانو بتن فوق سبک سازه ای و خواص آن، موارد کاربرد و روشهای نوين بکارگیری نانو بتن فوق سبک سازه ای ونديداد و در پایان جمع بندی مزايای بکارگیری نانو بتن فوق سبک سازه ای  با نگاهی به موانع پيش روی گسترش کاربرد اين محصول ويژه بود. شرکت مهندسي طرح ونديداد در سال 1384 با گرد هم آمدن گروهي از فارغ التحصيلان ممتاز دانشگاه‌ها تأسيس شده است. شرکت وندیداد طی سال‌های متمادی فعالیت در عرصه تولید بتن های خاص و مشارکت در پروژه های عمرانی و زیر بنایی با استفاده از محصولات و فناوری های نوین و با اتکا به دانش نو و امکانات موجود، دستاوردهای چشمگیری در زمینه صنایع نوین داشته است. در این راستا مرکز تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان در صنعت بتن کشور موفق به کسب افتخارات متعددی در زمینه تولید نانو بتن فوق سبک سازه ای شده است، که تأییدات مراجع معتبر بین المللی حاکی از تحول عظیم در این صنعت ملی می باشد که  جهت تحقق اهداف و توسعه پايدار خود مبني بر مشتري مداري، مسئوليت پذيري، خوش‌نامي و جلب اعتماد در انجام هرچه بهتر پروژه های عمرانی فعالیت مي نمايد.

مهندس پاپی، در ادامه به معرفی و تشریح انواع محصولات صنعتی و تولیدی شرکت مهندسی طرح وندیداد پرداخت که از جمله می‌توان به تولید نانو بتن فوق سبک سازه‌ای، قطعات پیش‌ساخته سبک بتنی، بتن مقاومت بالا، بتن خشک بسته‌بندی، تايل بتنی اکسپوز، بتن توانمند، بتن خودتراکم و نانو بتن خودتراکم سازه‌ای و نیز سقف کامپوزیت پیش‌ساخته سبک سازه‌ای اشاره کرد. وی درباره هر یک از محصولات یادشده، به توضیحات فنی و بیان مزایا و ویژگی‌های مربوط و اطلاعات و نتایج آزمایشات معتبر انجام شده پرداخت.

مهندس پاپی، در بخش دیگری از ارائه خود به معرفی مجموعه سپهر بتن وندیداد پرداخت. تولید انحصاری بتن فوق سبک سازه‌ای و بتن‌های خاص و خشک بسته‌بندی شده، ظرفیت تولید 170000 متر مکعب بتن آماده و بسته‌بندی شده، تولید بتن با انواع متفاوت طرح اختلاط و برای حالات و کاربردهای مختلف و نیازهای متنوع متناسب با خواست کارفرما و پروژه (بتن مقاومت بالا و بتن‌های سبک)، تولید انواع قطعات پیش ساخته بتنی در ابعاد و طرح های مختلف با استفاده از نانو فناوری جهت بالا بردن دوام و کیفیت، تولید انواع بتن‌های خاص مانند (SLWC, SCC, RCC, HSC, HPC) دارای نشان استاندارد ایران برای محصول بتن آماده تا رده مقاومتی C50 با وجود دو خط تولید بتن آماده با دو سیستم تر و خشک، و بهره‌مندی از آزمایشگاه بتن مجهز و کارآمد، از جمله ویژگی‌هایی بود که وی در این بخش برشمرد. مهندس پاپی، در بیان مزایا و ویژگی‌های بتن فوق سبک سازه‌ای اظهار داشت که بتن معمولی دارای نقاط ضعفی است که تلاش برای کاهش آنها منجر به نوآوری در ساخت بتن های خاص شده است. پایین بودن نسبت مقاومت به وزن بتن معمولی در مقایسه با فولاد برای ساخت سازه های بزرگ مانند پل ها و برج ها به عنوان یک مشکل اقتصادی مطرح می شود. همچنین در سازه های بلند مرتبه استفاده از بتن سبک سازه ای منجر به کاهش نیروهای ثقلی و نیروهای زلزله می گردد که این امر می تواند به صورت چشمگیری به کاهش  وزن اسکلت فلزی منجر گردد. وی افزود که از منظر اقتصادی استفاده از تکنولوژی بتن های سبک سازه ای با توجه به کاهش بار مرده ساختمان و همچنین کاهش نیروهای زلزله نهایتاً به کاهش وزن اسکلت فلزی و یا کاهش حجم بتن ریزی و فولاد مصرفی منجر خواهد شد که در کاهش هزینه تمام شده سازه بسیار مؤثر است. همچنین از بتن سبک سازه ای علاوه بر کاهش هزینه تمام شده برای مصرف کننده به جهت کاهش استفاده منابع ملی، منافع عمومی را را نیز در بر خواهد داشت. وی در ادامه به بیان منافع مستقیم این بتنها (مانند کاهش وزن سازه، کاهش اثر نیروی زلزله، کاهش ابعاد ستونها، کاهش مصرف فولاد، بتن و آرماتور، کاهش هزینه حمل، افزایش فضاي مفيد و قابل فروش، افزایش مقاومت در برابر آتش سوزی، کاهش ضریب انتقال حرارت، بهبود ضریب کاهش صدا، افزایش سرعت ساخت با توجه به کاهش مصرف مصالح) و نیز منافع ملی استفاده از این بتنها مانند (کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش مقاومت سازه در برابر صدمات موضوع پدافند غیر عامل، افزایش عمر مفید ساختمان، کاهش ریسک خطر پذیری سازه در برابر زلزله، کاهش ریسک خطرپذیری سازه در برابر آتش سوزی، کاهش هزینه های بیمه حوادث، صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، کاهش مصرف سیمان و افزایش صادرات صنعت سیمان و نیز افزایش درآمد های ارزی از طریق صادرات به خارج از کشور) پرداخت.

مدیر تولید و مهندسی شرکت مهندسی طرح وندیداد ضمن معرفی نانو بتن سبک مقاومت بالا، با وزن مخصوص 1.85 تن در مترمکعب و مقاومت 70 مگاپاسکال، از تولید تراورسهای سبک بتنی و ارسال به کشور مالزی به صورت خشک بسته بندی شده خبر داد. وی به مزایای بتن خشک بسته بندی وندیداد برای رفع مشکلات در صنعت ساختمان نیز اشاره کرد و گفت که یکی از عمده ترین مشکلات سازه ها بخصوص در هنگام زلزله ستونهای بتنی است که فاقد کیفیت مطلوب بوده که عمدتاً و به صورت دستی بتن ریزی انجام گرفته است، این طرح با تضمین کیفیت مقاومت بتن در بسته بندی های خشک آماده، مشکل مذکور را کاملاً برطرف می نماید. طرح اختلاط دقیق بتن بسته بندی باعث قابل مصرف شدن در کلیه پروژه های داخلی و خارجی (صادرات محصولات) و همچنین نقاط روستایی دور از دسترس، صرف نظر از فاصله تا محل تولید می‌گردد. همچنین امکان تولید بتن های خاص با کاربردهای متنوع به صورت خشک بسته بندی شده و با اطمینان کامل از کیفیت نهایی میسر می‌گردد. ضمن اینکه با توجه به حذف وزن آب در اختلاط بتن آماده، لذا حمل و نقل آن هزینه کمتری خواهد داشت، مقاومت سازه ای با توجه به کنترل های متعدد در کارخانه قابل تضمین خواهد بود، کاهش هزینه حمل و نقل با حذف تراک میکسر میسر می‌گردد و افزایش مقاومت و کیفیت بتن با حذف فاصله حمل بتن آماده تا محل مصرف نیز حاصل می‌گردد. به گفته مهندس پاپی، کاربری ساده و تنها اضافه کردن آب به محصول طبق دستورالعمل، جلوگیری از پرت بتن در تخمین بتن آخر کار، و نیز عدم دخالت مصرف کننده در طرح اختلاط بتن و اطمینان از کیفیت محصول نهایی یکی دیگر از موارد دارای اهمیت این طرح است که می تواند به منظور صنعتی سازی در استفاده از مصالح نوین از قبیل بتن سبک سازه ای بخصوص در نواحی روستایی بکارگیری شود.

کسب گواهی نانومقیاس توسط این شرکت دانش بنیان، رتبه سوم جهانی مسابقات بتن سبک سازه‌ای ACI، تائیدیه فنی محصول (مرکز تحقیقات راه و مسکن)، ثبت اختراع تولید بتن سبک با مقاومت بالا با استفاده از فناوری نوین، از جمله مواردی بود که مهندس پاپی، در خلال صحبتهای خود به آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به مشکلات اصلی بتن همچون واکنش سیمان با آب و یا رطوبت مصالح و آغاز گیرش بتن، گیرش بتن در زمان حمل و نقل تا محل مصرف و عدم کنترل کیفیت‌های مناسب در محل پروژه، از دستیابی به فناوری حذف واکنش سیمان با آب با حذف آب از اختلاط، حذف گیرش بتن در طول مسیر حمل با حذف آب و کنترل کیفیت تضمینی در واحد کنترل کیفیت کارخانه خبر داد که مهم‌ترین دستاورد و نوآوری مهمی از این اختراع محسوب می‌شود.همچنین اظهار داشت که هرچند بتن های خشک بسته بندی شده در کشورهای پیشرفته دنیا تولید و استفاده می‌گردد ولی بتن خشک بسته‌بندی در ایران تا به حال کار نشده بود. هدف از اختراعات این شرکت در این زمینه، تولید بتن سازه‌ای به صورت خشک در رده‌های وزنی و مقاومتی و انواع بتن‌های خاص جهت کاربرد در اسکلت و سازه ها می‌باشد که در ایران سابقه نداشت.

مهندس پاپی، در بخش پایانی ارائه خود نمونه تصاویری از پروژه های این شرکت دانش بنیان در کشور نظیر پروژه وحیدیه، پروژه طرح توسعه بیمارستان کسری، پروژه روزنامه اطلاعات ساختمان قدیمی، پروژه ایران مال (تات)، پروژه اطلس مال، پروژه ساختمان شماره2 بورس(سعادت آباد)، پروژه دانشگاه نراق، پروژه فرودگاه همدان، پروژه اشنایدر (رودهن)، پروژه بتن نمایی پارک، پروژه میدانگاه بریانک، پروژه دارآباد، پروژه اداری تجاری پالیزی را نمایش و توضیح داد.


در ادامه، دکتر محمد صادق کوچکی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی تکنولوژی های برتر فرما، با موضوع کاربردهای فناوری نانو در صنایع رنگ و پوشش پرداخت. وی اظهار داشت که شرکت مهندسی تکنولوژی های برتر فرما شرکتی دانش بنیان و پویا است که با هدف تحقیق و توسعه و ارائه راهکاری نوین در صنعت ساختمان و صنایع شیمیایی بویژه صنعت رنگ در سال 1397 تاسیس شده است. این شرکت تحقیقاتی به عنوان یک زیر مجموعه از هلدینگ تعاونی تولید رنگ و رزین الوان با تمرکز بر تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر استفاده از تکنولوژی های جدید فعالیت می نماید. در این شرکت محصولات مختلفی همچون رنگهای جاذب امواج ، پوشش های ضد حریق ، پوشش های مخازن آب ، رنگهای آنتی باکتریال ، پوشش های کف ، رنگهای کند سوز، رنگ های مخصوص اعمال در زیر آب ، پوشش نانوسیل ، چسب های مگاستون و غیره طراحی گردیده و پس از تولید صنعتی به بازار ارائه شده است که دارای تاییدیه های مرتبط از مراجع معتبر بین المللی (سوئیس، ترکیه و….) و تاییدیه های داخلی نظیر ستاد فناوری نانو، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، پژوهشگاه رنگ ، پژوهشگاه رازی، ، دانشگاه امیرکبیر ، دانشگاه شهید بهشتی , انستیتو پاستور ، پژوهشگاه نیرو و غیره می باشند. محصولات این شرکت با در نظرگیری حداکثر سهولت کاربری و حفظ محیط زیست طراحی و تولید می شوند.

دکتر کوچکی، در ادامه به برخی از محصولات نانو تولیدی دارای گواهی نانومقیاس همچون سيلر آبگريز كننده سطح (نانوسيل)، مگا استون، پوشش ضد حريق سيماني، رنگ آنتی باکتریال پایه آب، لاك آكريليك پايه آب (مات و نيمه براق) و رنگ جاذب امواج الكترومغناطيس (رنگ شيلد RF) اشاره کرد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی تکنولوژی های برتر فرما، ضمن اشاره به مشكلات ناشي از نفوذ آب در مصالح ساختماني همچون ايجاد خوردگي، رشد خزه، قارچ، كپك، انتشار رطوبت و ايجاد سفيدك، به معرفی سيلر آبگريز كننده سطح (نانوسيل) پرداخت که با ایجاد خاصیت آبگریزی سریع, مؤثر و بسيار پايدار بر روی سطوح، قابلیت خود تمیز شوندگی و عمق نفوذ بسیار بالا داشته و ضمن حفظ قابليت تنفس پذيري سطح به کاهش میزان جذب آب در مصالح ساختماني و ایجاد مقاومت بالای محصول در برابر شرایط جوی و محلولهای شیمیایی کمک می‌کند. محصول نانوسیل براي ايجاد خاصيت آبگريزي در سطوح معدني متخلخل و جاذب مورد استفاده در صنايع ساختماني مانند آجر، فايبر بوردهاي سيماني، سطوح بتني، سطوح آزبستي و سطوح گچي قابل استفاده است. مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی تکنولوژی های برتر فرما، مگا استون را نیز یک چسب اپوکسی دائمی (دو جزئي) بدون حلال با قدرت چسبانندگی فوق العاده بالا بر پایه رزین های اصلاح شده اپوکسی معرفی کرد که از مقاومت مکانیکی بالايي برخوردار است. مگااستون برای اتصال بتن، ملات و نصب سنگ در داخل و یا خارج سازه و همچنين كاشت ميلگرد و انكربولت در بتن يا سنگ طراحي شده است که برای چسباندن مقاطع بتنی جدید به قدیم، عملیات ترمیم مقاطع بتنی، چسباندن ورق های FRP به روی بتن، عملیات ترمیم در مقاطع بتنی غرقاب، عملیات تزریق در ترک های سازه ای و نیز اتصال سنگ نما به زيرايندهاي فلزي و بتني کاربرد دارد و از ویژگی‌هایی همچون مقاومت بسیار بالای مکانیکی، مقاومت شيميايي زياد، طول عمر بيش از بتن، تحمل رطوبت بدون جذب آب، دوام زیاد و در عین حال بدون حلال، بدون انقباض و باقابلیت نصب و کسب مقاومت سریع برخوردار است و در پروژه های متعددی نظیر پروژه هشترودی، قیطریه، مسجد حضرت بقیه ا… (عج)، پروژه ملاصدرا، ونک، مجتمع تجاری البرز، پروژه رابا ولنجک، پل رومی، شکران، بکار گرفته شده است.

دکتر کوچکی، در بخش معرفی لاك آكريليك پايه آب اظهار داشت که این لاكها جزء محصولات دوستدار محيط زيست بوده و تحت استاندارد ISO 2813 در قالب سه محصول شامل لاك آكريليك پايه آب براق، لاك آكريليك پايه آب نيمه براق و نیز لاك آكريليك پايه آب مات توليد مي شوند كه در توليد دو محصول نيمه براق و مات شركت رنگ الوان از ماده اوليه نانو استفاده شده است. کوچکی اضافه کرد که لاكهاي آكريليك پايه آب به منظور ايجاد خواصی همچون ايجاد جلوه و  زيبایی سطح، تنظيم براقيت سطح، افزايش مقاومت در برابر نور خورشيد و شرايط جوي و نیز افزايش طول عمر و ماندگاري رنگ آكريليك پايه آب به عنوان لايه نهايي بر روي رنگهاي اكريليك پايه آب به كار برده مي شوند. همچنین در بخش معرفی رنگ شيلد الوان (محافظ در برابر امواج الكترومغناطيس)گفت که رنگ محافظ در برابر امواج الکترومغناطيس يك رنگ پايه آب مي باشد و  برای حفاظت محیط از حضور میدان‎های الکترومغناطيس با فرکانس بالا و میدان‎های الکتریکی فرکانس پایین عرضه مي گردد و قابليت اجرا بر روی دیوار، سقف و کف ساختمان ها را دارد. رنگ شيلد الوان (محافظ در برابر امواج الکترو مغناطیس) یک محصول مهم و استراتژیک در محیطهای امنیتی و آی تی برای جلوگیری از رصد داده های قابل انتقال از طریق وایرلس و یا شنود اتاق های کنفرانس با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‎های جدید می تواند مورد استفاده قرار گیرد. موارد استفاده از این رنگها برای محافظت در برابر امواج حاصل از برج های مخابراتی، آنتن های تلویزیونی، رادارها، شبکه های بیسیم و خطوط برق فشار قوی است که برای حفاظت از مراکز داده‎ها، اتاق‎های فنی، مدارس، مهد کودک، اتاق‎های هتلها، بیمارستان ها، استودیوهای ضبط، و مانند آن بسیار کاربرد دارد. پوشش ضدحريق سيماني، محصول دیگری بود که مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی تکنولوژی های برتر فرما، به معرفی آن پرداخت. دکتر کوچکی، اظهار داشت که المان‌های فولادي مورد استفاده در سازه‌هاي ساختماني در دماي تقريبي 530 درجه سانتي گراد به نقطه‌ي نرمي رسيده و تغيير شكل مي‌دهند از سوي ديگر بتن استاندارد در دماهاي بالاي 500 درجه سانتي گراد دچار گسيختگي و افت شديد خواص مكانيكي و حتي تركيدگي و فروپاشي مي‌گردد. عملكرد اصلي پوشش‌هاي ضدحريق ايجاد تاخير در رسيدن دماي سازه به دماي بحرانيست به نحوي كه بتوان قبل از فروپاشي ساختمان عمليات اطفا را به پايان رسانده و نفرات محبوس را از درون سازه نجات داد.  پوشش ضدحريق سيماني الوان AFC-400 با بهره گيري از دانش روز دنيا و مطابق با استاندارد‌هاي بين المللي معتبر اين حوزه براي محافظت سازه‌ها در برابر حريق طراحي شده است. مقاومت بالا در برابر حريق، ايجاد تاخير حرارتي فوق العاده, عدم ايجاد هر گونه دود يا گازهاي سمي, خواص مكانيكي بهينه و چسبندگي مناسب از ويژگي‌هاي منحصر بفرد اين محصول مي‌باشد. موارد استفاده از این پوشش در مقابله با انواع حریق و انفجار ناشی از آن، مقاومت در برابر سایش و به موجب آن کاربرد گسترده آن در امر ساخت و ساز، کاربرد فراوان در ساختمان سازی به سبب سبک و مقرون به صرفه بودن، استفاده فراوان در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، پارکینگ ها و استخرها، انواع سازه‌های بتنی و فولادی، و همچنین صنایع پتروشيمي، سوله سوخت، مراکز صنعتی شیمیایی، تونل‌ها و کارخانجات صنعتی است. مزايا و ويژگي هاي پوشش ضدحريق سيماني شامل مقاومت حرارتی بسیار بالا، ضریب رسانایی گرمایی بسیار پایین، وزن مخصوص پایین، کاهش بار مرده سازه، چسبندگی مناسب، مقاومت بسیار بالا در پیشگیری از گسترش آتش بر روی سطح، مقاومت در برابر شوک حرارتی، عدم ایجاد دود و گازهای سمی، دوام بالا، مقاومت دربرابر آب و رطوبت و شرايط جوي و فرسايش، مقرون و به صرفه بودن، سرعت و سهولت اجرا، مقاومت در برابر سایش و خوردگي، قابلیت اجرا بر روی سازه فلزی و بتنی و نیز سهولت در ترمیم است. دکتر کوچکی، در بخش معرفی رنگ آنتی باکتریال، این رنگ را یک محصول آنتي باكتريال هوشمند الوان بر پایه رزین های مدیفای شده اکریلیک پایه آب و با استفاده از دیگر ترکیبات مواد اولیه دوستدار محیط زیست و با خاصیت آنتی باکتریالی دانست که در این مجموعه تولید وبه بازار عرضه میگردد. این پوشش هوشمند خاصیت از بین بردن مقاومترين و متداولترين باكتريهاي بيماريزا را داراست و این خاصیت تا زمانیکه رنگ آنتي باكتريال الوان بر روی سطح باقی باشد, استمرار خواهد داشت. رنگ آنتی باکتریال هوشمند الوان در مقايسه با ساير محصولات موجود در بازار که حاوي تركيبات نقره می باشند, هيچ گونه تاثير منفي بر روي سلامت انسان و محيط زيست ندارد. ( بدون ترکیبات نقره ). مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی تکنولوژی های برتر فرما، ضمن اشاره به تاییدیه خاصیت آنتي باكتريالي رنگ هوشمند افزود که نتايج بررسي­ها نشان مي­دهد اين پوشرنگ قادر است مقاوم­ترين و متداول­ترين باكتري‎هاي بيماري­زا به شرح جدول زير را به طور كامل از بين ببرد. علاوه بر اين پوشرنگ آنتي­باكتريال طراحي شده در شركت الوان در حالت تر نيز ، قابليت از بين بردن ساير ميكرو ارگانيسم­ها را دارا مي­باشد. وی مزايا و ويژگي رنگ آنتي باكتريال را مواردی همچون ايجاد سطوح پاك و عاري از آلودگي بصورت دائمي، جلوگيري از رشد، گسترش و انتقال بيماري‌ها، كمك به بهداشت و سلامت فردي و عمومي و كمك به بهسازي محيط زيست،  كاهش هزينه‌هاي پاكسازي و ضدعفوني محيطي، قابليت رقيق شدن با آب و سازگار با محيط زيست، سهولت اجرا و نداشتن بوي نامطبوع، پوشش بالا و قابليت شستشوي عالي، رنگ آمیزی سریع و با دوام سطوح گچی، سیمانی، آجری دانست که کاربردهایی نظیر استفاده در بيمارستان­ها، درمانگاه­ها و مراكز درماني مانند اتاق ويزيت، اتاق بيماران، مطب پزشکان و دندانپزشکی ها، هتل ها و رستوران ها، مهدهاي كودك و مدارس، اماكن ورزشي و عمومي، منازل مسكوني، اتاق نشيمن، اتاق كودك، آشپزخانه دارند. دکتر کوچکی، تولید بیش از 7 محصول دارای گواهینامه نانومقیاس، 4 محصول دارای گواهینامه دانش بنیان و اخذ 10 نشان استاندارد ملي ایران را به‌عنوان بخشی از دستاوردهای این شرکت دانش بنیان نوع 2 مطرح نمود که به‌عنوان اولين شركت ايراني دارنده گواهينامه استاندارد گوست روسيه در صنعت رنگ و با ارائه مقالات علمي در زمينه استفاده از نانو تكنولوژي در محصولات رنگ در سمينارها و مجلات معتبر خارجي، موفق به كسب عنوان مقاله برتر در سمينار ملي رنگ هاي ترافيكي، خط كشي و ايمني راهها از پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، و امتیاز واحد برتر ارتباط دانشگاه با صنعت در سال 1400، و اخذ گواهينامه پژوهشگر برتر بخش صنعت رنگ از وزارت علوم تحقيقات و فناوري پژوهشكده صنايع رنگ در همايش بين المللي پوشش هاي خودرويي در کنار ترجمه و تاليف كتاب راهنماي انتخاب سيستمهاي پوششي شده است.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهندسی تکنولوژی های برتر فرما، در بخش توانمندی ها و فرصت های صادراتی اظهار داشت که ساليانه به طور ميانگين حدود 30 درصد از محصولات توليدي الوان به كشورهاي مختلفي از جمله مالزي، روسيه، ارمنستان، قزاقستان، عراق، تركمنستان و … صادر مي گردد. نمونه محموله صادراتی به استراليا نیز بعنوان یک کشور توسعه یافته و پیشرفته صنعتی، بعد از سه سال تحقیقات مانیتورینگ و میدانی با موفقیت انجام گردیده که از دلایل موفقيت الوان در بحث صادرات, توجه به توليد محصولات سازگار با محیط زیست است.


در بخش بعد، مهندس محمدعلی طاهباز، رئیس هیئت مدیره شرکت ژیکاوا صحبتهای خود با موضوع پودر و ملات ساختمانی عایق‌رطوبت و ضدباکتری بر پایه فناوری نانو را آغاز نمود. وی شرکت ژیکاوا، را با سابقه بیش از ۳۰ سال فعالیت در حوزه محصولات شیمیایی و نوین ساختمانی و تولید کننده افزودنی های بتن ، مواد شیمیایی ساختمانی و صنعتی و به‌عنوان شرکتی پیشرو در ارائه جدیدترین فن آوریهای موادشیمیایی ساختمان در ایران دانست که با تکیه بر دانش فنی مدیران با سابقه خود و استفاده از نیروهای جوان و فعال و آکادمیک، از  سالها پیش در زمینه تولید و عرضه مواد شیمیایی نوین ساختمان فعالیت میکند. در طول این سالها ژیکاوا با اولویت قرار دادن کیفیت محصولات همواره در تلاش بوده با استفاده از دانش روز اروپا و کمپانی هایی بزرگی مانند wacker آلمان و یا ICS/Penetron تولیدات خود را با کیفیت بالا، مطابق استاندارد و با تکیه بر شرایط جوی ایران تولید کند.

پودر عایق رطوبت آنتی باکتریال (ژیکابام)، پودر بندکشی کاشی و سرامیک با خاصیت آنتی باکتریال (ژیکاپوند)، ملات رنگی نما با خاصیت آنتی باکتریال، پوشرنگ ساختمانی آنتی باکتریال (ژیکافام)، ملات تعمیراتی آنتی باکتریال (سمنتکس خاکستری) از جمله محصولات این شرکت و برخوردار از گواهی نانومقیاس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری است.

شرکت ژیکاوا همواره کوشیده است با دسترسی و استفاده از دانش روز دنیا و اتکا به نیروهای جوان و با انگیزه در زمینه تولید، سفارشی سازی و بومی سازی محصولات خود گامهایی بلند و مستحکم در راستای آبادانی ایران عزیز برداشته و مشوق توسعه استفاده از محصولات و راهکارهایی باشد که منجر به افزایش بهره وری و کاهش هزینه نهایی و افزایش کیفیت و طول عمر سازه های عمرانی باشد.

در همین راستا با دریافت دانش و انتقال آن از شرکتهای پیشکسوت در دنیا مانند شرکت واکر آلمان، پنترون آمریکا و سایر پیشگامان در این زمینه توانسته است با اولویت قرار دادن مواد اولیه بومی و شرایط جوی حاکم بر کشور اقدام به راه اندازی و تولید محصولات نوین خود از جمله انواع چسب های کاشی، پودر بندکشی در رنگهای متنوع، افزودنی های بتن، مواد عایق پایه سیمانی، انواع گروتها با کاربردها و مقاومت های مختلف، روان کننده ها و فوق روان کننده های بتن و بالغ بر دهها محصول کاربردی و جدید یکی از خوشنام ترین تولید کننده ها در زمینه خود باشد. برند ژیکاوا همواره با مفهوم کیفیت آمیخته بود و محصولات تولیدی این مجموعه که نتیجه تلاش بی وقفه بنیانگذاران آن، تیم تحقیق و توسعه کارآمد و کاربلد، آزمایشگاه مجهز و عملیاتی ،مدیریت یکپارچه، شبکه فروش گسترده می باشد، همواره در حوزه خود به عنوان پیشرو شناخته شده و به تدریج با گسترش فعالیت های خود فراتر از مرزهای ایران و توسعه بازار خود به کشورهای همسایه بتواند نه تنها به اقتصاد کمک کرده باشد بلکه گامی استوار در زمینه ایجاد اشتغال، کارآفرینی و توسعه پایدار بردارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ژیکاوا، فعاليت‌هاي شركت را شامل سه بخش دانست که عبارتند از بخش توليدات عمومي، تولید انواع افزودني‌هاي بتن، چسب‌هاي ساختماني، انواع گروت، انواع ملات‌هاي تعميراتي، مواد آب‌بندي و حفاظت بتن، رنگ و پوشش، اپوكسي و پلي‌اورتان و بخش مشاوره و تحقيق و توسعه. وی افزود که تيم فني اين شركت آماده است ضمن مشاوره فني جهت انتخاب مناسب‌ترين توليدات شركت، مشكلات ساختماني خاص پيش روي مصرف کنندگان را بررسي و ضمن ارائه راه كار، مصالح ويژه را طراحي و توليد نمايد. به گفته وی، كارنامه شرکت نشان مي‌دهد كه توانسته‌ايم در موارد متعددي مشكلات پيش‌روي مصرف کنندگان، آنهم در كوتاه‌ترين زمان و با كمترين هزينه حل نموده و نياز آنان به استفاده از مصالح گران‌قيمت خارجي را كاهش دهيم.

مهندس طاهباز، با توجه به زمان محدود ارائه، به معرفی برخی از محصولات این شرکت نظیر پوشرنگ ها، چسب های ساختمانی، فوق روان کننده ها، کف صنعتی، گروت، ماستیک، ملات های تعمیراتی، مواد آب بندی، مواد شیمیایی ساختمان و مواد کمکی بتن پرداخت و اظهار داشت که شرکت ژیکاوا شامل کارخانه، مجموعه آزمایشگاه های کنترل کیفیت مواد اولیه و محصول، بتن و دوام بتن، بخش تحقیق و توسعه است و با دفاتر مشهد، تهران، انبارها و عوامل فروش در تمامی شهرهای ایران به ارائه محصولات، پشتیبانی و راهنمایی و هدایت مشتریان و ارائه راهکار و مشاوره به مصرف کنندگان عزیز هستیم.

وی به برخی از پروژه هایی که از محصولات و تکنولوژی شرکت ژیکاوا استفاده نموده‌اند نیز اشاره نمود که از جمله آن انجام پروژه های دانشگاه تهران، ایران مال، پالایشگاه نفت آبادان، پروژه مشهد مال، مجتمع تجاری چالوس، هتل بین المللی کرمانشاه، مسکن مهر پرند، کرج و زنجان، انجام پروژه های بیش از ۳۰۰ استخر در سراسر ایران، تعمیرات و آب بندی بیمارستان امیراعلم، آب بندی و رنگ آمیزی گنبد بلال صدا وسیما، آب بندی آبنماهای پارک شهر و میدان توپخانه، آب بندی آبنماهای چندین روف گاردن در تهران و شهرستانها، آب بندی آبنمای پنج هزار متر مربعی سنگ آهن بافق، عایقکاری و ترمیم سقف دفتر مرکزی شرکت JVC تهران، بازسازی سقف مجتمع تجاری برج آفتاب خیابان ونک تهران، نماسازی مجتمع علوم پزشکی تهران، نماسازی پارکینگ های هایپر تهران، کف سازی پارکینگ مجتمع حکمت تهران و آب بندی بخش تاسیسات تراکتورسازی تبریز بودند. مهندس طاهباز در بخش معرفی محصول ژیکابام، این محصول را نسل جدید عایق های رطوبتی پودری دانست که با دانش فنی و مواد اولیه برتر، جایگزین مناسبی برای قیرگونی و ایزوگام می باشد و از گواهی نانومقیاس پودر عایق رطوبت آنتی باکتریال حاوی نانوذرات (ژیکابام) نیز برخوردار است. رنگ آمیزی مخزن ذخیره گاز با ژیکابام پالایشگاه آبادان، آببندی و رنگ آمیزی گنبد در یک مرحله و آببندی آب نما در شهرداری کرمان از جمله پروژه های مربوط به این محصول تخصصی است. عایق رطوبتی ژیکابام، پدیده ای جدید در صنعت مواد شیمیایی ساختمان است که جز مواد آب بندی ساختمان محسوب می شود و کارایی زیادی درعایق بندی پروژه های ساختمانی دارد. ژیکابام با دانش فنی بومی و مواد اولیه شرکت WACKER آلمان بزرگترین تولید کننده رزین های پودری در دنیا تولید می شود و در اصل عایقی رطوبتی جایگزین قیرگونی و ایزوگام می باشد که کارکردن با آن بسیار ساده, راحت و بدون دردسر خطرات ناشی از آتش سوزی و سوختگی است. تنها کافی است که پودر عایق رطوبتی ژیکابام را با آب مخلوط کرده و با قلم مو ویا تی پلاستیکی و یا هر وسیله دیگری بر روی سطح زیر کار بکشید تا پس از چندساعت خشک شده و لایه ای نفوذناپذیر تشکیل دهد. این لایه بسیار محکم و مقاوم  بوده و به خوبی به زیرکار چسبیده  و تنها با وسائل مکانیکی می توان آن را جدا نمود. موارد مصرف عایق رطوبتی ژیکابام در عایق کاری پشت بام ، سرویس های بهداشتی ، حمام و آشپزخانه، آب بندی هر نوع استخر و منبع آب، بندکشی و آب بندی لای درز کاشیها، چسب سازگار با سیمان و گچ برای افزایش چسبندگی ملات، تزیین قطعات سفالی و گلدان ها، رنگ آمیزی و آب بندی سقفهای شیروانی و ایرانیتی (در رنگهای متنوع)، عایقکاری و ضدرنگ کردن کف و بدنه کولر و به طور کلی کلیه ورقهای گالوانیزه و فلزی، آب بندی و نفوذناپذیر نمودن شکافها و ترکها است. وی در بیان مزایای استفاده از عایق رطوبتی ژیکابام گفت که این محصول بسیار با دوام و مقاوم، با کاربرد راحت و آسان، مقرون به صرفه و اقتصادی، مقاوم در برابر فشار آب بالا، اجازه عبور به بخار و امکان  ایجاد تنفس سطح زیرین، مقاوم در برابر اشعه UV و شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم در برابر سایش، سرعت بالای انجام کار، قابل اجرا بر روی تمام سطوح، انعطاف زیاد با خاصیت پوشش درزها، چسبندگی زیاد به سطح زیرکار و حفظ این چسبندگی در مقابل ضربات دائم آب است.

مهندس طاهباز ضمن اشاره به پودر عایق رطوبتی ژیکابام بعنوان جایگزین قیرگونی و ایزوگام افزود که در ترکیبات پودر عایق رطوبتی ژیکابام از سیمان استفاده می شود که خود بهترین چسب ساختمانی و ماده بسیار قوی و مقاوم است، در حالی که در سیستم های خمیری نمی توان از سیمان استفاده نمود و عایق های مشابه دیگر غالبا به صورت خمیری با پایه حلال یا آبی تولید می شوند که هیچ کدام کارایی و توانایی ژیکابام را ندارند. وی در ادامه به معرفی محصول ژیکاپوند به‌عنوان پودر بندکشی با نشان استاندارد ایران، در 50 رنگ متنوع و در دو دسته معمولی و آنتی باکتریال  پرداخت که دارای گواهی نانومقیاس  با عنوان پودر بندکشی کاشی و سرامیک حاوی نانوذرات با خاصیت آنتی باکتریال (ژیکاپوند) است. وی موارد مصرف این محصول را در بندکشی دور وان و دستشویی، بندکشی کاشی کاشی، سرامیک، سنگ و آجرهای نما و مناسب مصرف در مکانهای دائما مرطوب مانند استخر، حمام و سونا دانست. محصول دیگری که رئیس هیئت مدیره شرکت ژیکاوا به معرفی آن پرداخت، رنگ های پایه سیمانی ژیکانانوفام بود که گواهی نانومقیاس پوشرنگ ساختمانی ضدباکتری حاوی نانوذرات (ژیکافام) را نیز اخذ نموده است. ژيكفام داراي ضخامت بیشتري از رنگهاي معمولی بوده و علاوه بر زیباسازي لایه اي مستحکم، با دوام و ضد آب تشکیل داده و سطح زیر خود را در مقابل رطوبت و حملات شیمیایی کاملا محافظت می کند. ژيكا فام مناسب شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب (نواحی شمالی و جنوبی ایران) بوده و برخلاف رنگهاي پلاستیکی و کنیتکس هرگز پوسته نمی شود. این محصول نسل جدید رنگ هاي ساختمانی ( پوشرنگ ) با پایه سیمان می باشدکه ضمن تامین نیاز رنگی و زیبا سازي باعث محافظت و افزایش عمرسازه می شود. ژيكافام داراي ضخامت بیشتري از رنگهاي معمولی بوده و علاوه بر زیباسازي لایه اي مستحکم، با دوام و ضد آب تشکیل داده و سطح زیر خود را در مقابل رطوبت و حملات شیمیایی کاملا محافظت می کند. ژيكافام مناسب شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب (نواحی شمالی و جنوبی ایران) بوده و برخلاف رنگهاي پلاستیکی و کنیتکس هرگز پوسته نمی شود. در ادامه مهندس طاهباز نمونه کارهای اجرایی با استفاده از ژیکافام را توضیح داد. موارد مصرف يیکافام در رنگ آمیزي جداول خیابانها، رنگ آمیزي سقفهاي ایرانیتی، رنگ آمیزي و آب بندي گنبد مساجد، رنگ آمیزي نماهاي بتنی، آجري و گچی، رنگ آمیزي و ضد آب کردن دیوارهاي باران گیر است و از مزایایی همچون حذف مرحله بتونه کاري زیرکار، مصرف کم و پوشش بسیار خوب، اقتصادي تر و ارزان تر از رنگ و کنیتکس، سهولت آماده سازي و مصرف، بدون نیاز به استفاده از حلال هاي آلی، غیر آتش زا و قابل مصرف روي تمام مصالح ساختمانی حتی قطعات فلزي برخوردار است. رئیس هیئت مدیره شرکت ژیکاوا در ادامه، محصول ژیکاتکس را معرفی نمود که گواهی نانومقیاس ملات رنگی نما حاوی نانوذرات با خاصیت آنتی باکتریال (ژیکاتکس سفید) را دریافت نموده است. ترمیم و نوسازی نما با استفاده از محصولات ژیکاتکس و ژیکاسیلر آسان، با صرفه و باکیفیت و بادوام خواهد بود. وی در معرفی این محصول اظهار داشت که ژیکاتکس یک پوشرنگ پایه سیمانی حاوي چند نوع مواد کمکی و رزین، جهت ایجاد چسبندگی، کارپذیري و بالا بردن دوام و مقاومت آن در مقابل عوامل جوي می باشد. ژیکاتکس در رنگ هاي مختلف و در انواع پاششی و ماله اي تولید شده و می توان با استفاده از انواع کاردك، غلطک، شابلون، استمپ و سایر ابزار نقاشی صدها طرح و رنگ مختلف را اجرا نمود. ژیکاتکس پس از اجرا به سختی بتن شده و کاملا ضدآب است. موارد مصرف این محصول در نماسازي داخلی و خارجی، ترمیم خرابی و نواقص بتن، ساخت مجسمه و طرحهاي حجم دار، به عنوان پوشش روي قطعات و مجسمه هاي از جنس پلی استایرین جهت تقویت، ساخت تابلوهاي نقش برجسته دیواري، زیباسازي پلهاي بتنی و دیوارهاي خیابانها و اتوبانها، زیباسازي دیوارهاي لابی ساختمان ها و مکانهاي عمومی، راه پله ها، پارکینگها و راهروي هتلها است و از مزایایی همچون دوام و مقاومت بالا در مقابل عوامل جوي و تغییر رنگ، در صدها رنگ، طرح و بافت زیبا برخوردار است که برای نماسازي و ایجاد نقش روي نماهاي داخلی و خارجی مناسب است. مهندس طاهباز ادامه داد که ژیکاسیلر (واترپروف نما) نیز یک پوشش سیلکونی بر پایه ترکیبات سیلان سیلوکسان است. این پوشش پس از اعمال بر روی سطح به داخل آن نفوذ کرده و باعث کم شدن جذب آب آن به میزان بیش از ۸۰ درصد می شود.ژیکاسیلر باعث گرفتن منافذ نشده و مانع از تنفس سطح و خارج شدن بخار آب از آن نمی شود. ژیکاسیلر (واترپروف نما) مناسب ضدآب کردن (آب گریزی نوعی ماده آب بندی بتن) انواع سطوح جاذب معدنی و سطوح به شدت قلیایی می باشد. موارد مصرف این محصول، در ضدآب کردن انواع سطوح بتنی,سنگ و پلاسترهای معدنی، ضدآب کردن آجر ماسه آهکی، آجر، سفال، انواع بتن سبک، رنگهای معدنی و نیز به عنوان جلا دهنده نماهای خارجی ساختمان است که جلوگیری از شوره زدن آجر و بتن، جلوگیری از کثیف شدن سریع سطح، مقاوم در مقابل اشعه UV, بدون زردشدگی، و بالا بردن مقاومت در مقابل خش دی اکسید کربن سولفاتها و کلر از مزایای آن است.


در بخش بعد، دکتر محمد رونق باغبانی، هم بنیانگذار شرکت بسپار سازان ایرانیان (بساپلیمر) با موضوع نقش پوشش‌های رزینی در افزایش طول‌عمر سازه به ارائه مطالب پرداخت. وی حوزه کاری این شرکت را طراحی، توسعه و تولید پوشش های بر پایه رزین و مواد اولیه مرتبط دانست که از تیرماه 1394دارای تأییدیه محصولات دانش بنیان، دارای گواهینامه نانومقیاس کفپوش رزینی ضد سایش گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015 (شرکت ممیزی: TUV NORD، شرکت گواهی دهنده: DAKKS آلمان) و همکاری با شرکت های Evonik و Covestro در طراحی و توسعه پوشش های تخصصی است. از مصرف کنندگان و بهره برداران صنعتی محصولات بساپلیمر می‌توان به فارسکو، سازمان انرژی اتمی، کارخانه مینو، آب معدنی دماوند و شرکت پخش سراسری دارو فراگیر پخش دماوند، داروسازی جابربن حیان، شرکت داروسازی دکتر عبیدی، تولیدارو، کیمیدارو، بیمارستان تهران، بیمارستان شهدای کرمانشاه، بیمارستان شهید دکتر معیری و مانند آن اشاره کرد.

تخصصی بودن، دسته بندی بازارهای هدف و استفاده از استراتژی مخصوص هر بازار، آزمایشگاه های مجهز، نیروی متخصص، دانش و امکان تحقیق و توسعه، همكاري  با مشاوران برجسته مديريتي، مالي، بازاريابي و فروش و استفاده از تسهیلات و حمایت های شرکت های دانش بنیان و نانویی از جمله ویژگی‌های این شرکت دانش بنیان است.

هم بنیانگذار شرکت بسپار سازان ایرانیان، پوشش های تخصصی بر پایه رزین های اپوکسی، پلی یورتان، متیل متاکریلات تولیدی این شرکت را در محیطهای مختلف با کاربریهای متفاوت و متنوع، کاربردی دانست که ضمن قسمت پایین و دوام بالا،  سرعت در انجام کار و تنوع در طرح را نیز به دنبال دارند. هدف استفاده از محصولات محافظت از کف سازه ها در برابر موارد متنوعی می باشد، همچون آب، خوردگی و گرد و خاک، فرسایش و ترک، شرایط جوی و آب و هوا، فشار ها و بار های استاتیک، ضربه و سایش، حمله های شیمیایی و نیزجلوگیری از سر خوردن عنوان کرد. نانوکفپوشهای این شرکت در سالنهای تولید و انبار صنایع مختلف همچون صنایع خودرو، صنایع غذایی، قطعه سازی و نیز در آشیانه هواپیماها، مجتمعهای تجاری و مسکونی و پارکینگها و مراکز درمانی و بهداشتی قابل استفاده هستند.

دکتر رونق باغبانی، مکان های کاربری محصولات این شرکت را در بیمارستان ها و مراکز درمانی، داروسازی ها، کارخانجات صنعتی، انبار ها، صنایع غذایی و لبنی، پارکینگها، استادیوم ها و سالن های ورزشی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع هوایی و هوانوردی، ادارات، و فروشگاه ها، پل ها، سکوها، بنادر، کشتی ها، اماکن شهری، صنایع حمل و نقل و لجستیک و سایر اماکن صنعتی و سازمانی و مسکونی دانست و تصاویری از محصولات نصب شده در فضای کاری مختلف را در ارائه خود به حاضران نمایش داد.

دکتر رونق باغبانی، ساختار مرسوم کفپوش رزینی را شامل زیرآیند، پرایمر، غشا/لایه میانی، روکش نهایی/طراحی و لایه محافظ معرفی کرد و مهمترین ویژگیهای محصولات بساپلیمر را مواردی از قبیل دوام، پایداری، عمر سرویس دهی طولانی تر، قابلیت سرعت نصب در دو ساعت و حتی در دمای منفی 25 درجه سانتیگراد، مقاومت در برابر آب، روغن، انواع مواد شیمیایی، اسید ها و بازها، مقاومت در برابر شوک حرارتی، تغییرات دمایی و یخ زدگی، چسبندگی بسیار بالا به سطوح بتن، موزاییک، انواع فلزات، سنگ و سرامیک، مقاومت در برابر ضربه و ترک های احتمالی، مقاومت جوی و UV عالی، مقاومت در برابر سایش و رفت و آمد بسیار سنگین، مقاومت در برابر لغزش، عدم توسعه آتش و عدم انتشار گاز های سمی در زمان سوختن، قابلیت ارائه با خاصیت آنتی استاتیک، حداقل اثرات سوءِ زیست محیطی به دلیل عدم وجود ضایعات و حداقل میزان VOC و بدون محدودیت در طراحی، برشمرد.