تریبون نانو و صنعت1400: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع حوزه بهداشت و سلامت

نخستین روز رویداد ملی تریبون نانو و صنعت 1400، با محوریت صنایع حوزه بهداشت و سلامت و با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه از ساعت 8 تا 16 روز شنبه 30 بهمن ماه 1400 برگزار شد.

در بخش آغازین این رویداد، و پس از مراسم افتتاحیه، دکتر علی‌اصغر نجیمی، رئیس گروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به‌عنوان سخنران ویژه، پیرامون فناوری نانو و اثرات آن در پیشرفت کشور در ابعاد مختلف سخنرانی نمود. برای اطلاع از مشروح صحبت وی به خبر پایگاه اینترنتی رسانه نانو و صنعت، که در روز اول اسفند منتشر شده است، مراجعه شود.


در ادامه، مهندس محمد مهدی سیفی، مدیر توسعه کسب و کار حوزه بهداشت و سلامت ستاد ویژه توسعه فناوی نانو، صحبتهای خود را با موضوع تجاری‌سازی محصولات حوزه سلامت، تجهیزات پزشکی و ادوات تشخیصی آغاز کرد. وی ضمن یادآوری نمودن و مرور مطالب مطرح شده در رویداد ملی تریبون نانو و صنعت گذشته، که درباره فرایندهای سازمان غذا و دارو و و الزامات این سازمان برای تجاری سازی و مسیرهای موجود صحبت شد، محورهای ارائه تریبون نانو و صنعت 1400 فعلی را در سه بخش معرفی حوزه دارو و سلامت، محصولات پیشنهادی ستاد برای توسعه و برنامه های حمایتی ستاد توسعه فناوری نانو عنوان نمود.

مهندس سیفی، محصولات حوزه دارو و سلامت را در چهار بخش شامل نانوداروها، تجهیزات وملزومات پزشکی، نانومکمل‏ها و محصولات آرایشی-بهداشتی طبقه بندی نمود. وی با اشاره به بازار بزرگ دارو در جهان اظهار داشت که سهم بخش سلامت از  GDP کل دنیا حدود ۱۰ درصد است. سرانه جهانی هزینه‌های سلامت حدود ۱۱۶۰ دلار  است که  ۱۴ ٪ هزینه‌های سلامت در حوزه دارو صرف می‌شود که این هزینه در سال 2019 به میزان ۱۲۵۰ میلیارد دلار  بوده است. سرانه جهانی مصرف دارو ۱۶۵ دلار است و صنعت داروسازی ژنریک با حاشیه سود ۳۰٪ یکی از سودآورترین صنایع دنیا و یکی از ۷ صنعت پرشتاب جهان است. مدیر توسعه کسب و کار حوزه بهداشت و سلامت ستاد ویژه توسعه فناوی نانو، اذعان داشت که حدود 25 میلیارد دلار ارزش بازار و میزان فروش بازار جهانی نانوداروهاست که در این میان، سهم حوزه سلامت ایران از GDP، کمتر از ۹٪ و سرانه هزینه‏های سلامت در ایران، معادل 475 دلار  و سرانه دارویی ایران ۷۵ دلار است. این در شرایطی است که شرکت‏های دارای پروانه تولید داروهای انسانی، چیزی به تعداد 170 شرکت، شرکت‏های فعال، به تعداد ۱۲۰ شرکت و درمقابل تعداد شرکت‏های واردکننده، به تعداد ۲۰۰ شرکت به و شرکت‏های پخش به تعداد ۶۰ شرکت‌ است. این در حالی است که صنعت داروی ایران در ۱۰ سال اخیر به‌طور متوسط، سالانه ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته که با در نظر گرفتن ارزش دلاری این رقم حدود ۱۰٪ خواهد بود. با اشاره به پایشی که در چند سه سال گذشته انجام شد، ارزش بازار دارویی کشور حدود 231,269 میلیارد ریال بود که امسال حدود 35 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. وی ضمن نامبردن نانوداروهای تولید شده در داخل کشور، از جمله نانوداروهای شرکت نانودارو پژوهان پردیس و اکسیر نانوسینا به اندیکاسیون (دلیل استفاده) آنها در حوزه سرطان سينه، ریه، پانکراس، تخمدان، میلوما، ضد ليشمانيا و ضدقارچ و … اشاره نمود.

مهندس سیفی، در حوزه مکمل ها نیز توضیحاتی ارائه داد و نانومکمل‏های قابل توسعه را به چند بخش تقسیم بندی نمود که شامل: نانو مکمل‌هاي نانولیپوزومی، نانو مکمل‌هايی که بر پایه نانوذره هستند و نیز نانو مکمل‌هاي نانوميسلی/امولسیونی هستند. وی در توضیح نانو مکمل‌هاي نانولیپوزومی، به معرفی نمونه های موجود در بازار مانند نانومکملهای آهن، نانو مکمل ویتامین سی، نانومکمل ویتامین دی، و نانومکمل ویتامین B12پرداخت. وی در توضیح مکملهای آهن، معایب نمونه های قدیمی در بازار را متذکر شد که مزه بد می‌دهد، دندانها را سیاه می‌کند، باعث عوارض گوارشی، حساسیت گوارشی دل درد و سایر عوارض جانبی می‌شوند و در مقابل مزایای نانومکملهای آهن جدید را برشمرد از جمله اینکه فرم نانویی آن بدون عوارض جانبی ذکر شده، دندانها را سیاه نمی کند، دل درد ندارد و جذب آن تا 6/3 برابر افزایش یافته است. سیفی افزود: «در حال حاضر شرکتهای خوبی مانند سیمرغ داروی عطار، کیمیا کالای رازی و چندین شرکت دیگر در این زمینه فعالیت می‌کنند. در زمینه ویتامینهایی مثل D و C هم در حال  طی روند پذیرش هستند که این توانمندی دانش بنیان ایرانی جای خوشحالی دارد.»

مدیر توسعه کسب و کار حوزه بهداشت و سلامت ستاد ویژه توسعه فناوی نانو، در توضیح نانو مکمل‌هايی که بر پایه نانوذره هستند، نیز به مکملهای کلسیم کربنات، مکمل کلسیم سیترات و مکمل‏های حاوی کلسیم و دیگر ترکیبات مانند روی به‌عنوان نمونه ای از محصولات صنعتی موجود در بازار با فناوری نانو اشاره کرد و افزود که فرم نانویی مکملهای پایه کلسیم، عوارضی مانند رسوب در کلیه  و ایجاد سنگ کلیه را ندارند.  مهندس سیفی، در ادامه به توضیح نانومکملهای نانوميسلی/امولسیونی پرداخت و به مکمل‏های دارای منشاء گیاهی  (کورکومین، عصاره چای سبز) و مکمل‏های مورد استفاده در بدنسازی مانند Q10 اشاره نمود. سیفی در بخش مربوط به تجهيزات پزشکي، از ابزارهای جراحی، ایپلمنتها و کاشتنیها، پانسمانها، ابزارهای ارتوپدی، ابزارهای مراقبت خانگی، دستگاههای پایش قند خون، کیتهای تشخیصی و مانند آن نام برد که در زمره تجهیزات پزشکی طبقه بندی شده‌اند.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه بهداشت و سلامت ستاد ویژه توسعه فناوی نانو، در این باره اظهار داشت: «بازار جهانی تجهیزات نصف بازار جهانی دارو و در سال 2018 بیش از 400 میلیارد دلار (425 میلیارد دلار) و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2023 با رشدی 6 درصدی به رقم 550 میلیارد دلار برسد. اما بازار داخلی کشور ما با وجودی که به نسبت جهانی، یک درصد از جمعیت جهان را داریم و لذا سهم کمی تا این لحظه در جهان داریم، و در شرایطی هستیم که بازار داخلی ما در این حوزه نیم درصد بازار جهانی است. یا این حال رشد فزاینده ای در حوزه تجهیزات پزشکی قابل مشاهده است چرا که طبق بررسی‌ها در مقابل رشد شش درصدی جهانی، بازار داخلی کشور در حوزه تجهیزات پزشکی، از رشد 1/9 درصدی برخوردار است و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال 2023 به رقم 52/3 میلیارد دلار برسد. از این مقدار 30 درصد در داخل کشور تولید می‌شود و بخش اعظم آن وارداتی است که نیازمند توجه بیشتر است. »

مهندس سیفی، تجهیزات پزشکی مبتنی بر فناوری نانو را شامل کیتها و ادوات تشخیصی، پانسمانها و زخم پوشها، انواع کاشتنی‏ها، ابزارآلات عمومی و جراحی، نانومواد و نانوداروها، و سایر محصولات مرتبط مانند انواع ماسکها دانست که امروزه بازار مهمی را به خود اختصاص داده اند. بر اساس اطلاعات ارائه شده، بازار جهانی تجهیزات پزشکی مبتنی بر فناوری نانو در سال 2019 معادل 731 میلیون دلار بوده است که پیش بینی می‌شود این بازار تا پایان سال 2024 با رشد حدود 13 درصدی (8/12%) به رقمی معادل 33/1 میلیارد دلار برسد. اما در داخل کشور هم طبق آمار برآورد می‌شود که بازار داخلی تجهیزات پزشکی مبتنی بر فناوری نانو بیش از 5/3 میلیون دلار باشد.

مهندس سیفی، در توضیح صنعت آرايشي به‌عنوان بخش بزرگ دیگر، به ارزش بیش از 500 میلیارد دلاری این بازار در جهان اشاره کرد و گفت که بازار داخلی ما بیش از 4/3 میلیارد دلار برآورد شده که هفتمین بازار بزرگ جهان و بعد از عربستان دومین بازار بزرگ خاورمیانه در این صنعت هستیم. اگرچه رشد بازار در این صنعت، بدلیل روند فزاینده قسمت دلار، منفی است اما از نظر ریالی رشد مثبت در این صنعت وجود دارد. چون بدلیل افزایش مصرف دلار، مصرف کننده به سمت مصرف محصولات ارزانتر رفته است ولی از نظر دلاری بازار این حوزه در حال کوچک شدن است. به صورت تخمینی می‌توان گفت که از ارزش حدود 5/3 میلیارد دلاری بازار آرایشی ایران، حدود 520 میلیون دلار آن تولید داخل است و بقیه آن بصورت واردات انجام می‌شود و در بهترین تخمین می‌توان بازار محصولات آرایشی مربوط به تولید داخل را حدود 14 درصد دانست که مابقی آن محصولات خارجی است.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه بهداشت و سلامت ستاد ویژه توسعه فناوی نانو، در بخش دوم صحبتهای خود، روند کلی انتخاب محصولات را توضیح داد و نقشه راه محصولات را تشریح نمود که شامل مراحل شناسایی و استخراج محصولات نانو، استخراج اطلاعات مورد نیاز، بررسی انطباق با استاندارد ستاد نانو، بررسی نظر نخبگان، بررسی پتانسیلهای تولید در کشور و در نهایت برنامه ریزی و  طراحی مدل اجرایی است.وی، در بخش مهمی از ارائه خود، به محصولات آرایشی بهداشتی پیشنهادی در سه حوزه کاربردی مواد اولیه، مواد موثره و محصولات نهایی و همچنین به زمینه های صنعتی و پژوهشی فناوری نانو حوزه بهداشت و سلامت و معرفی نانومحصولات سلامت محور مورد نیاز کشور جهت تولید و توسعه پرداخت و ارزش بازار جهانی و داخلی و ویژگی‌های هریک را به تفصیل توضیح داد. از جمله این موارد می‌توان اشاره کرد به: به نانومکمل‏های پیشنهادی (مانند مکمل‌هاي حاوي ويتامين دي، مکمل‌هاي حاوي ويتامين سي، مکمل‌هاي حاوي نانوساختارهاي آهن، مکمل‌هاي حاوي نانوساختارهاي کلسیم)، مواد اولیه پیشنهادی برای توسعه (مانند انواع نانوکامپوزيت‏ها، مواد اوليه کيت‏هاي تشخيص سريع (نانوذرات)، انواع رنگدانه ها، کربن بلک، دی اکسید تیتانیوم، اکسیدروی، سیلیکا، مواد اولیه نخ‏های بخیه (مستربچ‏های حاوی نانوذرات) و مواد موثره مانند فرم نانویی مواد موثره گیاهی، مواد موثره ضد پیری و ضد چین‏وچروک و نانوذرات طلا) و همچنین محصولات نهایی پیشنهادی برای توسعه (مانند کرم ضد چین و چروک، کرم مرطوب  کننده، کرم ضد پیری و کرم سفیدکننده). همچنین محصولاتی مانند ساخت آلیاژهای نانو ساختار، نخ استیل ضد زنگ، چاقوی جراحی، ابزار لاپاروسکوپی، انواع ایمپلنت، استنت، هموکلیپش، هموفیلتر، ابزار آندوسکوپی، انواع پانسمان، نوار تست قند خون، دستکش جراحی ضد حساسیت، ژل‏های جلوگیری از چسبندگی پس از عمل، دریچه‏های قلب، سیمان‏ها و سیلرهای دندانپزشکی، فیلتر دیالیز، پروتز سینه، فیلترتنفسی، فیلتر ضد باکتری و ویروس، پانسمان‏های سوختگی آنتی‏باکتریال، از دیگر موارد پیشنهادی مطرح شده برای تولید و توسعه صنعتی محصولات سلامت محور در حوزه های پزشکی، بهداشتی، آرایشی و سلامت محور بود.

مهندس سیفی، در بخش پایانی ارائه خود، ضمن اشاره به ابزارهاي توسعه محصولات سلامت محور و پزشکی و بهداشتی در ستاد نانو مانند برنامه چالش نوآوری، همکاری با شتابدهنده‌های تخصصی، برنامه توسعه درونزا (تحقیق و توسعه داخلی)، شبکه تبادل فناوري، برنامه نانومچ و همکاري با VCها، به تشریح حمایت‌های طرح توسعه درون‌زا پرداخت که شامل حمایت های مالی و حمایت های معنوی هستند. بنا به گفته سیفی، حمایت های مالی شامل مواردی همچون تسهیلات کم بهره ( سود 12%) تا سقف 1 میلیارد تومان، کاهش بهره وام به 7 درصد؛ در صورت دریافت تاییدیه های لازم (مانند گواهی نانو مقیاس یا مراکز مورد تایید ستاد نانو) و بلاعوض شدن بخشی از وام در صورت فروش محصول در بازه ی زمانی معین به میزان مشخص است. همچنین حمایت های معنوی، شامل مشاوره و کمک در راستای انتخاب محصول، راهبری در جهت توسعه محصول از طریق مشاوره با مدیران توسعه کسب و کار ستاد نانو و مشاوران فنی، امکان اخذ مجوز دانش بنیان محصولات دارای تکنولوژی بالا نانویی و امکان اضافه شدن به وندور لیست محصولات دانش بنیان نانویی در سایت نانو است.


در ادامه، مهندس کیوان دبیر، مدیراجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان، با موضوع کیت‌های تشخیص سریع پزشکی به‌عنوان اولین ارائه از شرکتهای فناور، به توضیح توانمندیهای صنعتی مجموعه و محصولات و ویژگی‌های آن پرداخت. شرکت زیست ابزار پژوهان در مرداد ماه 1389 با هدف بومی سازی فناوری های روز دنیا در تولید و تجاری سازی فراورده های  تشخیص پزشکی تاسیس و فعالیت خود را جهت تامین بخشی از نیاز آزمایشگاه های تشخیص پزشکی کشور آغاز نمود.

مهندس دبیر، با اشاره به گستره محصولات شرکت زیست ابزار پژوهان، فعالیت شرکت را به ۵ گروه اصلی تقسیم کرد که عبارتند از: تمرکز بر تولید کیتهای تشخیص سریع (RAPID TESTS)، دستگاه استخراج خودکار موادمخدر یا شیمیایی از زمینه ها که مبتنی بر نانوذراتی مانند نانوسیلیکا کار می کنند، ماسکهای تنفسی مبتنی بر نانوالیاف، دستگاههای تخلیص و استخراج اسیدهای نوکلئیک و تشخیص DNA و RNA از خون، و نیز ممانعت کننده های مبتنی بر نانوالیاف و ماسکهای زیبایی که در سه حوزه ماسکهای ضدچروک، براق کننده و آبرسان توسط تکنولوژی موجود در شرکت ساخته می‌شود. در این ارائه با تمرکز بر کیتهای تشخیص سریع (کیتهای ایمونوکروماتوگرافی یا rapid tests) تولیدی این شرکت، توضیحات مبسوطی بیان شد.

مدیراجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان، با اشاره به تولید بیش از 700 نوع از اینگونه کیتها در مصارف مختلف جهانی، از توانمندیهای ایرانی برای تولید صنعتی این محصولات توضیحاتی ارائه داد و محبوبیت این کیتها را به دلیل وجود ویژگی‌هایی از جمله قیمت بسیار پایین آنها نسبت به روش‌های مشابه، زمان تشخیص سریع در کمتر از چند دقیقه، دقت بالا، عدم نیاز به تجهیزات و لوازم جانبی خاص، دسترسی آسان، عدم نیاز به تخصص برای استفاده و کاربری آسان دانست. وی برای بیان اهمیت استفاده از این کیتها به ذکر مثالهایی از کاربرد این کیتها در غربالگری سریع دوران بحران کرونا پرداخت.  به گفته دبیر، اساس این تست ها ایمنوکروماتوگرافی می باشد یعنی بر مبنای واکنش های بسیار اختصاصی ماده مورد نظر با آنتی بادی مونوکلونال طراحی و ساخته می شوند. تکنیک شناسایی مواد به کمک آنتی بادی روش مرسوم در اندازه گیری های کیفی و کمی می باشد و  روش های زیادی از این تکنیک بهره می گیرند. استفاده از نانو ذرات در این کیتهای ایرانی باعث کاهش زمان پاسخ دهی، افزایش دقت تشخیص، افزایش کیفیت باند ، کاهش بهای تمام شده، و کاهش ریسک های تامین می‌شود.

مهندس دبیر، اظهار داشت که شرکت زیست ابزار پژوهان، تا امروز موفق به تولید کیتهای تشخیصی در چهار گروه اصلی شده است که شامل تولید کیتهای تشخیص انواع هورمون، تشخیص انواع مواد شیمیایی مانند مواد مخدر، تشخیص عفونی و انواع ویروسها مانند ویروس HIV و مانند آن بوده و گروه چهارم نیز شامل تولید انواع کیتهای تشخیصی برای تشخیص باقیمانده سموم فلزات سنگین در مواد غذایی و آب است. مدیراجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان، در توضیح تولید کیتهای تشخیص انواع هورمون، گفت که این کیتها در مدلهای مختلف مانند نواری (strip) (بیشتر برای کاربردهای آزمایشگاهی)، و یا مید-استریم (mid-stream یا خودکاری) و یا کاستی (cassette) (بیشتر برای عرضه داروخانه ای و کاربردها و مصارف خانگی)، ارائه می‌شود. دبیر ضمن مقایسه محصول کیت پنل با کیت نواری گفت که پنلها قابلیت اندازه گیری همزمان را دارند (3، 5 12 نوع از مواد را بطور همزمان دارند) که مناسب آزمایشگاههای تشخیصی اند. تشخیص انواع مواد شیمیایی مانند مواد مخدر، و تشخیص عفونی و انواع ویروسها مانند  HIV،HCV، SARS COVID-19، IgG، IgM نیز با این کیتها ممکن است. دبیر افزود: «بطور مثال آنتی بادی IgM (در مراحل اولیه ورود ویروس به بدن در بدن آزاد می شود) و IgG, (در مراحل طولانی و بعد از ورود ویروس در مدت زمان بیشتر از ده روز به بدن برای محافظت در بدن آزاد می شود)» لذا این کیتها برای سنجش میزان ایمنی بدن در مقابل ویروس کوئید استفاده می‌شود. که برای ناقلین بی علامت و نیز گروهای حساس و گروههای مستقر در مراکز پرریسک مانند کادر درمان و بیمارستانها مناسب است و با سنجش آنتی بادی می توانند سلامت خود را بررسی کنند. کیتهای تشخیص مارکرهای قلبی مانند کیت تشخیص Troponin I که از علائم عارضه های قریب الوقوع قلبی است، نوع دیگری از محصولات این شرکت بود که شاخصی برای رسیدگی به بیمار برای حمله قلبی است.

مدیراجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان، در ادامه به معرفی انواع کیتهای تشخیصی برای تشخیص باقیمانده سموم فلزات سنگین در مواد غذایی و آب پرداخت. از جمله این کیتها، کیتهای تشخیص مالاشیت گرین است که به سفارش سازمان میادین میوه و تره بار برای بررسی میزان اندازه گیزی سم مالاسیت گرین در آبزیان بکار می‌رود. دبیر توضیح داد که از این رنگ برای سم زدایی در استخرهای پرورش ماهی قزل آلا قبلا استفاده می شده و برای بدن انسان ضرر داشته است و در حال حاضر این سم ممنوع شده است. در بخش پایانی این ارائه، مهندس دبیر، مدیراجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان، از تولید محصولاتی مانند کیتهای تشخیص بیماری زخم معده و هلیکوباکتر، خبر داد که بزودی به بازار ارائه می‌شوند و از طریق کانالهای توزیع این مجموعه در داروخانه ها، فروشگاههای آنلاین، شرکتهای پخش عمده و پخشهای مویرگی برای مصرف کننده قابل دسترسی هستند.

 


در بخش بعد، دکتر نریمان اکبری، معاون مدیر عامل شرکت کیتوتک با موضوع پانسمان‍‌‌هاى نوين ترميم زخم و ضدعفونى‌كننده بر پايه فناوری نانو به ارائه مطالب پرداخت. کیتوتک (کیفیت تولید تکاپو) پس از سال ها انجام کار تحقیقاتی و مطالعات بر روی بیوپلیمرهای دریایی و کاربرد پزشکی آن ها در سال 1384 تاسیس شد. فعالیت های شرکت کیتوتک با تولید محصولات پیشرفته ترمیم زخم، بندآورنده های خونریزی و محلول های ضدعفونی کننده برپایه نانونقره مرزهای تکنولوژی را پیموده است. محصولات کیتوتک دارای مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گواهی CE، و انواع ایزو، 29 ثبت اختراع امریکایی، اروپایی و ملی و بیش از 20 مقاله چاپ شده در ژورنال های بین المللی است. طی 16 سال گذشته، هزاران بیمار از نژادهای مختلف با انواع متفاوتی از زخم‏های حاد و مزمن با محصولات مراقبت از زخم پیشرفته کیتوتک در ایران و سایر کشورهای جهان درمان شده‏اند که نتایج آن در اطلس زخم توسط انتشارات الزویر به چاپ رسید.

دکتر اکبری، در این ارائه با توجه به محدودیت زمانی، به معرفی بیش از 50 محصول تولیدی شرکت کیتوتک پرداخت که از جمله آن می‌توان به تولید محصولات در حوزه هایی مانندترمیم کننده های زخم، بند آورنده های خونریزی، ضدعفونی کننده، محصولات بهداشتی، کمک های اولیه و پانسمان های ثانویه و نیز محصولات تشخیصی اشاره کرد. معاون مدیر عامل شرکت کیتوتک با اشاره به دریافت جایزه فناوری 2021 برای چهارمین سال پیاپی از GHP، توضیح داد که مجموعه Global Health & Pharma  پلتفرمی برای اشتراک گذاری اطلاعات، فناوری، و نوآوری ها در سطح بین المللی است که برای ارتقای سه حوزه سلامت انسان، حیوان و محیط زیست در کشور انگلستان تاسیس شده است. این پلتفرم طی مقاله ای در ژورنال AI Global Media Ltd.، کیتوتک را به عنوان شرکتی موفق در زمینه تولید محصولات مراقبت از زخم، ضدعفونی زخم و تشخیص سریع عفونت در پاندمی کووید-19 معرفی کرده است. وی افزود: امسال با موفقیت گواهینامه فروش محصولات کیتوتک در اروپا را از شرکت ایتالیایی یوروفین دریافت کردیم.  همچنین گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت  ISO 13485:2016 ، سیستم مدیریت زیست محیطی،   ISO 14001:2015 و شرایط بهینه تولیدGMP را براساس الزامات جدید با موفقیت تمدید کردیم. دکتر اکبری، در بخش صادرات، به‌وجود نمایندگی های فعال در کشورهای مختلف همچون ایتالیا، یونان، لهستان، ترکیه، مالزی، فیلیپین، سوریه، تایلند و … و بزودی در کشورهایی همچون برزیل، کره و … اشاره کرد.

در ادامه این ارائه دکتر اکبری، به معرفی محصولات ضدعفونی کننده و بهداشتی کیتوتک برای پایه نانوکلوئید نقره شامل ضدعفونی کننده پرپ، ضدعفونی کننده محل تزریق، ضدعفونی کننده سوختگی، ضدعفونی کننده زخم، ضدعفونی کننده دست، فوم بهداشتی بانوان، فوم ضدعفونی کننده بدن، فوم ضدعفونی کننده دست، ضدعفونی کننده سطوح و زمین، ضدعفونی کننده وسایل و تجهیزات پرداخت. اکبری ویژگی ها و مزایای محصولات سیلوسپت گفت که این محصولات، بدون  الکل، بدون بو و رنگ، بدون ایجاد خوردگی، بدون سمیت و حساسیت، بدون ایجاد خشکی پوست و با ماندگاری بالا هستند. وی اثربخشی ضدعفونی‌کننده‌های سیلوسپت را با دو رویکرد قابل توجیه دانست که شامل اتصال نانوذره به دیواره سلولی و غشا و همچنین مهار همانندسازی DNA  و RNA  میکروارگانیسم‌ها و جلوگیری از گسترش فعالیت میکروبی و رشد و تکثیر آنها هستند.

معاون مدیر عامل شرکت کیتوتک، در بخش معرفی پانسمان‌های بیواکتیو کیتوتک، اظهار داشت که این پانسمانها، با سه رویکرد سبب فعال شدن زخم و افزایش سرعت ترمیم زخم با کمترین میزان بافت اسکار می‌شوند که عبارتند از تسریع فاز التهابی به عنوان اولین مرحله ترمیم زخم با فعال کردن و تجمع سلول های ایمنی و فاکتورهای موثر در ترمیم زخم، کاهش70 درصدی طول درمان با حفظ رطوبت بهینه و همچنین ایجاد پوشش آنتی باکتریال روی زخم و تسریع ترمیم زخم با پیشگیری از عفونت.


در ادامه دکتر مسعود سعیدی، رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، با موضوع مکمل‌های دارویی و تقویتی آهن‌دار بر پایه فناوری نانو صحبتهای خود را آغاز نمود. شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، یک شرکت داروسازی است که در شروع با تولید مکملهای دارویی و داروهای گیاهی کار خود را شروع کرد. در حال حاضر نیز علاوه بر این تولیدات، در فاز تولید داروهای شیمیایی با مجوزهای بهداشتی اقدام نموده است. دکتر سعیدی، اظهار داشت که این شرکت دارای سه خط تولید شامل جامدات (قرص و کپسول)، نیمه جامدات (پماد و ژل) و نیز مایعات (شربت، قطره و سوسپانسیون) است. وی در قسمت داروهای مکمل، توضیح داد که محصولات شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، وارد بازار کشور شده است و در کل کشور نمایندگانی داریم که در بخشهای علمی و بازاریابی، به معرفی محصولات شرکت میپردازند. وی افزود که در قسمت اول که مکملها هستند، 80 درصد مکملهایی که در بازار مصرف  و مورد نیاز کشور را تولید و به بازار عرضه میکنیم که حدود بیش از 50 قلم محصول متنوع است. همین تولیدات هم محصولات گیاهی را تولید می کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، در بخش محصولات مکمل نانویی، به معرفی فرآورده های  نانولیپوزومال آهن پرداخت و گفت که این محصول بصورت انکپسوله شده، و بصورت ذرات بسیار ریز لیپوزومال آهن هستند که ماده دارویی (آهن) را درون گویچه فسفولیپیدی قرار داده و مزیتهای خوبی به آهن می‌دهد. وی افزود که آهن یکی از املاح ضروری بدن خصوصا در حوزه خونسازی است که قسمت مهمی از گلبولهای قرمز خون را تشکیل می دهند و ما نیاز روزانه برای آهن داریم. نوزادان  کودکان بعد از سنین 6 ماهگی، مجبور هستند به شکل تکمیلی و بصورت مکملهای آهن استفاده کنند. از قدیم الایام قطره های فروسولفات به کودکان برای تأمین آهن استفاده می شد، اما این قطره بدطعم بود و طعم فلزی خوبی نداشت بطوریکه آن را گاهی پس می دادند. مشکل دیگر این بود که قطره آهن، دندان ها و لثه ها را به همراه منسوجات و پارچه ها، سیاه و رنگی و رگه دار می‌کرد و حتما باید در ته حلق ریخته می شد. به‌علاوه اینکه قطره ها یبوست و حساسیت و تحریک گوارشی و عوارض و دل درد داشتند. رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، در ادامه، توضیح داد که قطره های نانویی آهن محصول سیمرغ دارو، ترکیبات نانو است و نانوذرات آهن در داخل غشای فسفولیپیدی قرار گرفته که نه تنها طعم فلزی و مشکلات قبلی را ندارد بلکه از مزه خیلی خوبی برخوردار است و ضمن اینکه کودکان به خوردن آن تمایل دارند، با این قطره، دندانها و لباسها سیاه نمی شود و آهن در تماس با دندان قرار نمیگیرد و جذب بسیار بالایی دارد.

دکتر سعیدی، با اشاره به جذب بیشتر این نانومحصول گفت که علاوه بر قطره، فرم شربت و کپسول نیز از این شرکت در بازار وجود دارد و به این محصول ویتامین ث برای افزایش جذب آهن، نیز اضافه شده است، و ضمن اینکه نانویی بودن آن، نیز جذب را بالا می برد و در عین حال لیپوزومال بودن هم عامل سومی است که موجب افزایش جذب بیشتر می‌شود که برای افرادی که بیماریهای مربوط به فقر آهن را دارند نیز می توانند مفید باشد که به شکل قطره و و مپسول در بازار مصرف وجود دارد. رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، در این ارائه گفت که ویتامین آ و دی و زینک و مولتی ویتامین فروزومال حاوی آهن لیپوزومال را نیز وارد بازار دارویی کشور کرده ایم.

دکتر سعیدی، گفت که در زمینه مکملها نیز محصولات زیادی داریم و به معرفی برخی از محصولات شرکت در فرصت زمانی محدود تریبون ملی نانو وصنعت 1400پرداخت که از جمله به تولید قرص کالمرز اشاره کرد که برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان، کمک به افزایش رشد طولی استخوان ها در سنین رشد و بلند شدن قد و کمک به تامین کلسیم ، منیزیم ، زینک و ویتامین د مورد نیاز بدن به ویژه در دوران بارداری و شیردهی و نیز پیشگیری و درمان گرفتگی عضلات در ورزشکاران به همراه کاهش اضطراب و افسردگی در خانم ها به دلیل وجود منیزیم کاربرد دارد.

همچنین قرص ویتامین k2، کالمرز سوی پلاس (مناسب برای خانمهای سالمند در سن یائسگی وخانمهایی که نیاز بیشتری با استروژن دارند)، قرص کلسیم سیترات (کمک به حفظ سلامت استخوان و دندان، کمک به حفظ سلامت عضلات،کمک به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان)،  که از مزایایی مانند جذب بالاتر کلسیم به دلیل ملح سیترات حاوی املاح بیشتر از جمله منیزیم، زینک ، مس ، منگنز و … برخوردار است. رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، محصولات دیگری همچون قرص کلسیم د، قرص ویتامین ث جویدنی، قرص المان (ترکیبی بسیار عالی برای افزایش ایمنی و سلامت پوست و مو)، شربت سیم پرگناکلد (ضدسرماخوردگی عالی برای خانمهای باردار)، قرص سیموویژن (کمک به حفظ سلامت و بینایی و رفع خستگی چشم در افرادی که مدت زمان طولانی با کامپیوتر ، موبایل و سایر دستگاه های دیجیتال در ارتباط هستند.) را نیز معرفی کرد. همچنین قرص ملاتونین 3 میلی گرم( برای کمک به درمان بی خوابی)، قرص ویتامین ب 1 (تیامین هیدروکلراید)،  قرص ویتامین ب6  ( پیریدوکسین )، قرص فولیک اسید 1 میلی گرم (برای خونسازی)، قرص زینک گلوکونات ( زینک 15 میلی گرم ) و قرص ویتامین د وانواع قرصهای جوشان نمونه هایی از این محصولات بودندکه دکتر سعیدی، به توضیح آنها پرداخت. وی در زمینه داروهای گیاهی نیز، به ذکر نمونه محصولاتی همچون شربت اتنتالین برای بیش فعالی کودکان و بهبود بیقراری و استرس در کودکان، بهبود بیماری بیش فعالی کودکان و افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی در کودکان پرداخت. کرم کاپسیمو (حاوی عصاره فلفل قرمز ، روغن کنجد و روغن زیتون)، کرم سیمو رزماری، ژل دندان سیمودنت (تسکین دهنده سریع درد دندان بخصوص در پوسيدگي های دندانی و ضدعفونی کننده و ضد میکروب  حاوی روغن میخک با اسانس نعناع فلفلی) نمونه دیگری از این محصولات بود. بدلیل کمبود وقت و انبوه محصولات، معرفی سایر محصولات به فرصت دیگری موکول شد و فایل ارائه و راههای ارتباطی در اختیار مخاطبان حاضر در برنامه از جمله مدیران، کارشناسان و علاقمندان پژوهشگر و فناور قرار گرفت.


در ادامه دکتر هانیه کتابی، مدير ارشد ماركتينگ شرکت اکسیر نانو سینا، با موضوع اثرات درمانی دوکسوربیسین نانوليپوزومال در سرطان و نقش نانوکورکومین در COVID-۱۹ به ارائه مطالب پرداخت. دکتر کتابی، در بخش آغازین صحبتهای خود به تولید اولین فرآورده نانودارویی تزریقی ضد سرطان در کشور با مشارکت علمی دانشکده داروسازی مشهد اشاره کرد که این محصولات عمدتا بر اساس فرمولاسیون پایه لیپیدی بوده و در دو قالب لیپوزومال و نانومیسل تولید شده‌اند. به گفته کتابی، نانو بودن این محصول باعث افزایش اثربخشی این محصولات شده است و سمیت کمتری نسبت به نمونه های معمولی دارد. دکتر کتابی، افزود : سینادوکسوزوم که همان داروی دوکسوروبیسین لیپوزومال هست، محصول دیگر سیناکورکومین است که فرم نانومیسل عصاره زردچوبه است که در بازار قابل دسترس است. سینا آمفولیش هم ژلی است که از آمفوتریسین B و به صورت نانولیپوزومال ساخته شده و به صورت پماد موضعی برای استعمال خارجی استفاده می‌شود. کتابی گفت: امسال که شیوع لیشمانیوس را در کشور به وفور داشتیم، این پماد در کشور بسیار توانست مورد استفاده بیماران برای بیماری سالک قرار بگیرد.

مدير ارشد ماركتينگ شرکت اکسیر نانو سینا، توضیح داد که دوکسوروبین در کموتراپی و شیمی درمانی استفاده می‌شود و از داروهایی هست که در دسته آنتراسایکلینها قرار می‌گیرد و در درمان یک سری لوکمیا و لنفوم خوش خیم و یکسری سرطان ها مانند سرطان مثانه، سینه، ریه، تخمدان و تیروئید و سایر سارکوماها استفاده می‌شود. به گفته وی، نوع دوکسوروبیسینی که قبلا در بازار وجود داشت نوع معمولی بود که بخاطر سمیتی که بخصوص برای قلب ایجاد می گیرد، و عوارض جانبی بالایی داشت، نوع نانولیپوزومال دوکسوروبیسین آن فرموله شد. فرم نانوليپوزومی دوكسوروبيسين خارجی كه تاكنون در انحصار چند شركت خارجی بوده است طی ساليان اخير و با تاييديه FDA وارد بازار جهانی شده Doxil ®/ Caelyx®)) است. شرکت سومی که در جهان نوع مؤثر آن را تولید کرده است، با نام سینادوکسوزوم توسط این شرکت است که ویژگی آن این است که عوارض جانبی و سمیت برای سلولهای قلبی را به شدت کاهش داده است. نانولیپوزوم های 100 نانومتری دوکسوروبیسین با پوشش پلی اتیلن گلیکول، از بين برنده سلول هاى سرطانى، كوچك كننده اندازه تومور، تأخيردر رشد تومور و افزايش طول عمر در بيماريهای سرطان سینه متاستازدهنده، سرطان تخمدان پیشرفته، (سرطان مغز استخوان) و کاپوسی سارکومای همراه در بیماران مبتلا به ایدز بوده و با مکانيسمهایی همچون مورد هدف قرادادن بافت تومور، مکانیسم “افزایش نفوذ پذیری و نگهداری”، کاهش داروی آزاد درخون، کاهش نفوذپذیری به سلولهای سالم، افزایش نیمه عمر دارو بدلیل انکپسوله بودن بیش از 95 % دارو در لیپوزوم های با پوشش پلی اتیلن گلیکولی و ماتریکس لیپیدی با درجه حرارت عبور فاز بالا، در درمان بیماران اثر می کنند.

دکتر کتابی، در ادامه، نحوه ساخت دارو و چگونگی اخذ مجوزها و گواهی های تاییدی بدست آمده را بیان کرد. محصول دیگری که مدير ارشد ماركتينگ شرکت اکسیر نانو سینا، به معرفی آن پرداخت، سیناکورکومین بود که بر پایه کورکومين، به عنوان مهمترين جزء فعال ريشه گياه زردچوبه است و در حالت طبیعی، کورکومین حدود 3-5 % زردچوبه را تشکيل مي دهند. بسياري از مطالعات (بيش از 3000 مطالعه) کشت سلولي، حيواني و باليني انجام شده در يک قرن اخير نشان دهنده ي اثرات بالقوه کورکومين به عنوان يک ترکيب آنتي اکسيدان، ضد التهاب، ضد تکثير سلولي بوده است که آن را به عنوان يک مکمل ارزشمند در پيشگيري و درمان طيف وسيعي از بيماريها مستعد کرده است. میزان حلالیت و جذب کورکومین معمولی آن در بدن بسیار پایین است ولی بواسطه نانوشدن و نیز انکپسوله شدن آن داخل نانومیسلها، حلالیت بهبود و جذب بیشتر می‌شود و لذا اثربخشی بهتری را خواهیم داشت. در کنار همه موارد، بصورت اختصاصی در کویید 19، سیناکورکومین اثرات ضدالتهابی را در بیماران مبتلا کاهش داده است و شاخصهایی که تایم بستری شدن بیماران را کاهش داده و با بهبودی زودتر ترخیص شده‌اند، نشان داده است که در کنارداروهای دریافتی برای بیماران کرونایی، مصرف سیناکورکومین بسیار مؤثر بوده است. نتایج بررسیها نشان داده است که مصرف سیناکورکومین، تعداد T helper  (17Th)، و ژنهای اینرلوکین یک بتا و شش (IL-6β و IL-1β)  را بصورت چشمگیری کاهش داده است. گفتنی است که این شاخصها، در التهابات بدن بسیار مؤثر است و وقتی میزان آنها در بدن کاهش پیدا کند، آن التهابات کاهش پیدا می‌کند که ما این موارد را قبلا نیز در بیماری آرتریت روماتوئید هم مشاهده کرده بودیم.


در بخش دیگر، دکتر نوید ناطقیان، هم‌بنیانگذار و عضو هیئت مدیره شرکت نانو دارو پژوهان پردیس، صحبتهای خود با موضوع طراحی و تولید نانوذرات هدفمند حاوی داروهای ضدسرطان و میکروذرات با آزادسازی کنترل‌شده را آغاز نمود. دکتر ناطقیان، در معرفی شرکت، اظهار داشت که شرکت نانو دارو، به‌عنوان یکی از شرکتهای دانش بنیان در زمینه فرآوری دارویی، مانند بسیاری از شرکتهای دانش بنیان دیگر از دل دانشگاه، نشأت گرفته که در آن تصمیم گرفتیم تا روند تحقیقات خود را از پژوهشهایی که منجر به تولید مقاله می‌شود به سمت تحقیقاتی ببریم که منجر به تولید محصول می‌شود تا حلقه ارتباطی صنعت و دانشگاه را ایجاد کنیم و دانشی که در دانشگاه ایجاد میکنیم را درصنعت به منصه ظهور رسانیده و در جهت ایجاد ارزش افزوده گام برداریم.

عضو هیئت مدیره شرکت نانو دارو پژوهان پردیس، درباره فعالیتهای شرکت گفت: ما در حال حاضر در چهار حوزه فعالیت می کنیم که شامل دو پلتفرم Nanoparticulate Systems  و Conjugates است که برای درمان سرطان با روش هدف درمانی استفاده می‌شود. همچنین حوزه دیگر فعالیت بروی  Polymeric Microspheres است که بیشتر برای درمان بیماریهای مزمن و آزادسازی طولانی اثر دارو استفاده می شود. همچنین این شرکت بروی داروهای کمیاب و نادر Orphan Drugs هم فعالیت دارد. وی افزود: اولین محصولی که درنظر گرفتیم نانوذرات آلبومین باند پکلی تاکسل (پکی نب) برای هدف درمانی به بافتهای سرطانی استفاده می‌شود. موفقیت این دستاورد دانش بنیان آنچنان بود که با ورود محصول به بازار با استقبال بین‌المللی مواجه شدیم و توانستیم از همان سال اول صادرات محصولمان را شروع کنیم. دکتر ناطقیان، درباره فرآیند تولید این نانودارو توضیح داد که برای ساخت این محصول، پکلی تاکسل بصورت فیزیکی به آلبومین پیوند داده می‌شود و ذراتی را بصورت کاتریسی در ابعاد نانومتری ایجاد می‌کند. وی افزود: در بافت سالم با رگهای کاملا بالغ و کارا، اندازه ذره حفراتی که بین سلولهای اندوتلیال است کمتر از ده نانومتر است و در نتیجه این ذرات متصل به آلبومین، توان عبور از این بافتها و رگهای سالم را ندارند، ولی در بافت سرطانی، که در آنها نیاز به مواد غذایی و اکسیژن زیاد است، پدیده رگزایی، به سرعت صورت می‌گیرد و در نتیجه رگها فرصت بالغ شدن را پیدا نمی کنند و لذا فضای بین سلولی به جای ده نانومتردر رگهای سالم، به چیزی در ابعاد سیصد تا هزار نانومتر در رگهای ناسالم، افزایش پیدا می‌کند که از این خصوصیت بافتی برای توموردرمانی استفاده می‌شود و نانوذرات مذکور تنها در بافتهای ناسالم و سرطانی توان خارج شدن از رگها را پیدا کرده و لذا تجمعشان در بافت سرطانی بیشتر میشود و اثربخشی نانودارو افزایش یافته و عوارض جانبی آن نسبت به داروهای معمولی کاهش می یابد.

هم‌بنیانگذار شرکت نانو دارو پژوهان پردیس، در ادامه به معرفی نانوداروی پادی نکس (PADYNEX) پرداخت که برای هدف درمانی در سطح سلولی استفاده می شود و در مراحل نهایی مجوزهای سازمان غذا و دارو برای ورود به بازار است. وی افزود: خوشبختانه باید گفت که تمام محصولاتی که در شرکت نانودارو توسعه داده شده و بومی سازی شده است، به نوعی یک پلتفرم فناوری است به این معنی که امکان و توانایی وجود دارد که هر داروی دیگری که در این حوزه، برای بیماران در جهان مورد نیاز است را در همین پلتفرم تولید و به بازار ارائه کنیم.

دکتر ناطقیان، اظهار داشت که به موازات ساخت نانوداروهای ایرانی، در فضاهای غیرسرطان هم فعالیت می کنیم. وی با اشاره به سایر توانمدیهای صنعتی شرکت، افزود: ما روی سیستمهای دارورسانی ای نیز کار کرده ایم که برای درمان بیماریهای مزمن مانند اختلالات روحی و روانی، دیابت، اعتیاد و مانند آن کاربرد دارد و برای بیمار در شرایطی است که باید در یک مدت طولانی بطور روزانه یک دارو را دریافت نماید (داروهایی مانند Naltrexone extenden-release  EXOPIOو یا Triamcinolone ACETONIDE).  ناطقیان به تولید داروهای بیماریهای خاص مانند PALBOCAP PALBOCICLIB (برای درمان سرطان پستان)، SYPPER TRIENTINE (برای بیماریهای خونی) و FOLYPRA PRALATREXATE (برای سرطان خون اطفال) نیز اشاره کرد و خواص و ویژگیهای هر یک از داروها را توضیح داد.

عضو هیئت مدیره شرکت نانو دارو پژوهان پردیس، در زمینه اشتغال آفرینی دانش بنیان در این شرکت گفت: اوایل سال 96 ما حدود 17 نفر بودیم اما الان به اشتغالزایی حدود 160 نفر در این شرکت دانش بنیان و جوان با متوسط سن 33 سال رسیده ایم. وی افزود: یکی از سایتهای ما شتابدهنده هونام در پاک فناوری پردیس است که برای توسعه محصولات و فرآورده های مورد نیاز جامعه، در آن تعداد زیادی از شرکتهای دانش بنیان را جذب کرده ایم. دکتر ناطقیان، در زمینه صادرات توضیح داد که پایگاههایی در ترکیه، سوریه، روسیه، اوکراین، ونزوئلا مستقر کرده ایم و برای ثبت شرکت در اکوادور و چند کشور دیگر نیز اقدام نموده ایم. وی همچنین به معرفی شرکت زیما پرداخت که از شرکت نانودارو اسپین آف شده است و اظهار داشت که در این شرکت توانسته ایم سبد محصولاتی در این موضوع برای انتقال فناوری از ایران به دیگر کشورها فراهم کنیم. هم‌بنیانگذار شرکت نانو دارو پژوهان پردیس، در بخشی دیگر از معرفی توانمندیهای صنعتی شرکت افزود: در شرکت نانودارو موفق شده‌ایم به بیش از 12 میلیون یورو صادرات و 50 میلیون یورو صرفه جویی ارزی برسیم. دکتر ناطقیان، در بخش پایانی ارائه خود به نمونه هایی از دستاوردهای این شرکت و تاییدیه های اخذ شده پرداخت که از جمله آن می توان به تاییدیه مجموعه دانش بنیان سطح یک، صادرکننده نمونه ملی در گروه محصولات دانش بنیان، تقدیر شده به عنوان شرکت صادر کننده برتر از سوی سازمان توسعه تجارت، صادر کننده شایسته تقدیر (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، صادر کننده برگزیده (ستاد نانو فناوری)، 3 سال صادرکننده برتر حوزه نانو و اشاره کرد. گفتنی است شرکت نانو دارو پژوهان پردیس در زمینه طراحی و تولید صنعتی نانو ذرات هدفمند داروهای ضد سرطان و میکرو ذرات با آزاد سازی کنترل شده و نیز تحقیق، توسعه، تولید، صادرات، واردات، مشاوره و توزیع مواد و داروهای ضد سرطان و سایر داروهای شیمیایی، گیاهی، بیولوژیکی، مکمل‌ها، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و گیاهان دارویی با کسب مجوز و پروانه‌های لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع ذیصلاح. این شرکت از صادرکنندگان برتر صنعت دارو در کشور است. دکتر ناطقیان، ابراز امیدواری کرد که با هم افزایی توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان این امکان فراهم گردد که ما سطح فناوریها و دانش کشور را بالا ببریم و اقتصادمان را از حالت اقتصاد مبتنی بر نفت به یک اقتصاد مبتنی بر دانش تغییر بدهیم.


در ادامه، دکتر محمدرضا شاهینی، مدیرعامل شرکت پارس حیان پیشتاز، با موضوع ایجاد کسب و کار سلامت‌محور با فناوری نانو به ارائه مطالب پرداخت. دکتر شاهینی، شرکت پارس حیان را یک مجموعه اصیل و قدیمی تعریف کرد که در سال 1362 توسط دو دانشمند فرهیخته و استاد دانشگاه، سرکار خانم دکتر رقیه کولوبندی و مرحوم سرکار خانم دکتر زهرا کولوبندی که تیرماه امسال به رحمت الهی رفتند، ایجاد شد. اگر میخواهیم پیشرفتی داشته باشیم همین فناوریهای جدید مانند نانو هست که توخیلی صنایع پیشرفت کردیم و در بعضی صنایع هنوز جای کار داریم ولی ایران خوب پیشرفت کرده است و صنایع بهداشتی این حوزه جزو حوزه های پیشتاز در این فناوری بوده است.

مدیرعامل شرکت پارس حیان پیشتاز در این باره افزود: لابراتوار پارس حیان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی در سطح خاورمیانه نقش بسزایی را در ارتباط با افزایش سطح دسترسی مردم به این گروه از محصولات ایفا می نماید. این لابراتوار با تولید بیش از 150 نوع از فرآورده های تخصصی مرتبط با بهداشت و مراقبت از پوست و مو، دهان و دندان که از نظر کیفیـت قابـل رقابت با نمونه های خارجی می باشد. این شرکت بزرگ با 1400 نفر پرسنل، و توسعه بیش از 1000 فرمول متنوع و نوآورانه، دارای بیش از 600 قلم محصول در 12 برند معتبر نظیر آردن، فولیکا، سان سیف، هیدرودرم، درماسیف، اکسپرتیج، اتوپیا و سبوما می باشد. وی افزود: مشارکتهای بین‌المللی با شرکتهای برتر خارجی جهت خدمات برونسپاری تولید (یونیلیور، دابور هند، اویاپ، هیمالیا و …) ایجاد شده و تنها شرکت دارنده دپارتمان تخصصی برای مدیریت پروژه های قراردادی در این زمینه است.

دکتر شاهینی، در ادامه به برخی از محصولات نانو مقیاس پرداخت که از آن جمله می توان به تولید فلوئید ضد آفتاب فیزیکال SPF 50 سان‌سیف، کرم ضد افتاب فاقد جاذب شیمیایی SPF 50 سان سیف، کرم ضد آفتاب فاقد چربی SPF:50 سان‌سیف، کرم ضد چین و چروک دور چشم و ضد‌آفتاب SPF 30 سان‌سیف، کرم ضد آفتاب کودک SPF 30 فاقد جاذبهای شیمیایی سان سیف، کرم ضد آفتاب SPF 90 آردن رنگی برای پوست‌های خشک و معمولی، کرم ضد آفتاب SPF 50 فاقد چربی آردن، کرم ضد آفتاب رنگی SPF 60 برای پوستهای خشک و حساس فاقد جاذب شیمیایی آردن، کرم ضد آفتاب رنگی SPF 46 آردن رنگی فاقد جاذبهای شیمیایی، کرم دورچشم حاوی ضد آفتاب SPF 30 آردن، کرم ضد آفتاب رنگی SPF 30 فاقد جاذبهای شیمیایی آردن، کرم ضد آفتاب SPF 60 فاقد جاذبهای شیمیایی هیدرودرم، کرم ضد آفتاب SPF 30 هیدرودرم فاقد جاذبهای شیمیایی اشاره کرد. محصولات تولیدی این شرکت، بسته به نوع، کاملاً بی رنگ و نامرئی، فاقد جاذبهای شیمیایی، حاوی ژل آلوورا، حاوی عصاره جو، حاوی گلیسیرین بوده و از ترشح چربی جلوگیری نموده و مقاوم در برابر تعرق و شستشو، حاوی کاپریلویل سالیسیلیک اسید که دارای خاصیت آنتی باکتریال و آنتی آکنه می باشد، حاوی عصاره بورداک برای تنظیم عملکرد غدد چربی پوست، حاوی ویتامین E,C برای جلوگیری از تشکیل رادیکال آزاد و حاوی دکسپانتنول که پیش ساز ویتامین 5 B برای حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست می باشد. کرمهای ضدآفتاب این شرکت، هماهنگ با رنگ طبیعی پوست، فاقد جاذبهای شیمیایی، مقاوم در برابر تعرق و شستشو، حاوی گلیسیرین، عصاره بابونه و آلوورا، و حاوی روغن جوانه گندم است که سرشار از ویتامین E و A می باشد. ویتامین E برای خنثی سازی رادیکالهای آزاد، ویتامین C بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی و جاذب رادیکالهای آزاد و ویتامین D برای کنترل رطوبت و بالانس آب و چربی پوست در این محصولات بکار رفته است. دکتر شاهینی، در تشریح ابعاد صنعت بهداشتی و آرایشی، آنرا به سه دسته تقسیم کرد که دسته اول بهداشت فردی و عمومی (Personal Care) مانند شامپو صابون، بهداشتی، و دسته دوم محصولات آرایشی و بهداشتی نسخه ای با تجویز پزشک (Cosmeceutical) مانند برخی شامپوها و صابونهای تخصصی وکرمهای روشن کننده و دسته سوم محصولات آرایشی (Make up) هستند که در بحث زیبایی، گریم و آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرند که خوشبختانه فناوری نانو در هر سه حوزه فعال شده است. مدیرعامل شرکت پارس حیان، به موضوع کاربردهای آرایشی بهداشتی نانو پرداخت و اظهار داشت که یکی از مهمترین بخشهای فناوری نانو در این حوزه، فناوری نانو در صنایع آرایشی و بهداشتی یا اصطلاحا نانوکازمتیک است که امروزه به‌عنوان رشته ای جذاب و پرکاربرد و ارزشمند، عامل کلیدی در تولید نسل جدید محصولات شناخته شده است. وی در ادامه به توضیح صنعت نانوکازمتیک و گستره آن، کارکردهای نانوکازمتیک در حوزه بهداشت، برندهای پیشرو در نانوکازمتیک و حضور شرکت پارس حیان در زمره شرکتهای پیشرو در این حوزه، پرداخت. دکتر شاهینی، در بحث دامنه و گستره نانومواد مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی جهان، به بکارگیری موادی همچون نانوذرات نقره، فولرین، نانوذرات طلا، نانوسیلیکا، نانو اکسیدروی، میکا، تیتانیوم، مس و آلومینا اشاره کرد. مدیرعامل شرکت پارس حیان، در بخش نانوذرات غیر ارگانیک، و نانوامولسیونها، به معرفی ضدآفتابها، نحوه عملکرد، اهمیت و خواص آنها پرداخت. بکارگیری فناوری نانولیپوزوم در کرمهای روشن کننده، خمیردندان، دئودورانت، و لوسیونها و کرمهای ضدچروک و سایر لوازم آرایشی بخشهای دیگراین ارائه را تشکیل می داد که دکتر شاهینی با توجه به زمان محدود ارائه، به توضیح و تبیین برخی از محصولات تولیدی شرکت پرداخت.


در بخش بعدی، دکتر علیرضا مسیبی، مدیر شرکت پاپـــــیا طب، با موضوع کاربرد نانوذرات در کفی‌های طبی، به ارائه مطالب پرداخت. بر اساس صحبتهای دکتر مسیبی، گروه تولیدی پاپیا طب با هدف ایجاد اصلاحات حرکتی و کاهش آسیب‌های وارده بر بدن در راستای پیشگیری و کاهش معضلات پا و عوارض ناشی از استفاده از کفش‌های غیراستاندارد مانند کمردرد و زانو درد، اقدام به تولید محصولات مراقبتی از پا کرده است. محصولات تولیدی این مجموعه شامل تجهیزات پیشگیری، مراقبتی و تخصصی پا نظیر کفش، صندل و کفی طبی متناسب با قوس پا، پد هالوکس والگوس، پد خار پاشنه، پد متاتارسال و… است که پیش از این بصورت وارداتی بوده است. پاپیا طب با بومی‌سازی فناوری تولید این محصولات و طراحی و ساخت محصولات پاپوش و پاپزشکی جدید در تلاش است تا محصولاتی مشابه نمونه‌های برتر خارجی را تولید و در بازار عرضه کند. پاپیا طب با بررسی بیماری‌ها و مشکلاتی که در ناحیه پا وجود دارد و با طراحی و تولید محصولات مراقبتی، به رفع این بیماری‌ها و مشکلات کمک و یا از به وجود آمدن این بیماری‌ها و مشکلات پیشگیری می‌کند. گفتنی است پاپیاطب تنوع در تولید محصولات خود را گسترش داده و اقدام به تولید محصولات مراقبتی در حوزه زیرنشیمن‌ها، پشتی‌ها و پشت گردنی‌های طبی کرده است. این شرکت با در اختیار داشتن امکانات، تجهیزات پیشرفته و نیروهای متخصص علاوه بر تداوم ارائه محصولات با کیفیت به مشتریان، با اتکا به گروه تحقیق و توسعه (R&D) به دنبال طراحی و ساخت محصولات جدید و فناورانه و دانش‌بنیان است و توانسته علاوه بر عرضه محصولات در بازار داخلی در بازار بین‌المللی نیز با تولیدکنندگان خارجی رقابت کند. با توجه به طیف گسترده محصولات پاپیاطب از مواد اولیه با تنوع بالا برای ساخت این محصولات استفاده می‌شود. مواد استفاده شده در این واحد تولیدی عبارتند از پلی‌اورتان، سیلیکون، پلی ژل، پارچه‌های آنتی‌باکتریال، نانوذرات، انواع چرم‌های طبیعی و مصنوعی که با استفاده از دستگاه‌های تزریق، فرم‌دهی، قالب پرس و لمینت‌ها و… در تولید محصولات به کار گرفته می‌شوند. دکتر مسیبی، اضافه شدن خاصیت آنتی‌باکتریال و نانوذرات به محصولات پاپیا طب را باعث جلوگیری از ایجاد بوی بد و عرق پا دانست و افزود که این محصولات برای استفاده افراد دیابتی مناسب‌تر شده چرا که مانع رشد باکتری می‌شود. وی افزود که شرکت پاپیا به دو بخش تقسیم شده است که پاپیااینسول اقدام به تولید کفی های عمومی و پاپیا طب اقدام به تولید محصولات تخصصی و طبی می نماید و کلیه کفی های طبی و کفشهای طبی پاپیا که در پاپزشکی کاربرد دارند، در این بخش تولید می شوند. کفی های طبی تولیدی  این شرکت، بر طبق اسکن کف پا، قوسهای کف پا را پر می‌کند و بر اساس قوسهای مختلف کف پا، این کفی ها با قوسهای مختلف تولید شده است. دکتر مسیبی گفت که کفی های معمولی پس از مدتی با عرق پای انسان، بوی نامطبوعی می‌گیرد و محل تجمع آلودگی و انواع باکتریهاست. با استفاده از فناوری نانو، از رشد باکتریها جلوگیری و با اسانسهای معطر، از مشکلات رایج کفیهای معمولی اجتناب شده است. مدیر شرکت پاپـــــیا طب، در مورد برخی از محصولات این شرکت، توضیح داد و خواص و مزایای آنها را تشریح نمود. به گفته مسیبی، کفی طبی آرچدار اسپرت و مجلسی آنتی‌باکتریال تولید پاپیاطب، مناسب فشار و دمپینگ ضربه، ثبات و هم‌ترازی بدن، پایداری و حمایت از قوس طولی داخلی است. همچنین کفی طبی ارتوپدی آنتی‌باکتریال،ضمن حمایت از قوزک و قوس پا، حمایت و پیشگیری از چرخش پا، تعدیل فشارها و توزیع مناسب نیروها در کف پا، سبک و راحت بوده و به اصلاح ساختار کف پا، تعدیل فشارها و توزیع مناسب نیروها در کف پا کمک می کند. کفی طبی دیابتی آنتی‌باکتریال نیز، از مموری فوم ساخته شده که فشار را از کف پا کاهش می دهد، جهت بهبود عملکرد آن از چند لایه استفاده شده و اختراع آن با شماره 90024 به ثبت رسیده است. کفی عمومی آنتی‌باکتریال نیز صرفاً در اختیار تولیدکننده‌های کفش قرار می‌گیرد. محصول دیگر شرکت پاپـــــیا طب، زیرنشیمن طبی آنتی‌باکتریال است که دارای روکش قابل شستشو بوده و قابل‌نصب بر روی انواع صندلی‌های اداری، اتومبیل و ویلچر، است و ضمن گردش آزاد هوا، به بهبود سریع‌تر زخم‌های احتمالی، و رفع مشکلات ناحیه تحتانی مانند هموروئید (بواسیر)، کمک می کند و از مواد پلی‌یورتان و مموری فوم اروپایی، تولید شده که فشار را از ناحیه دنبالچه حذف می کند. همچنین پد متاتارسال آنتی‌باکتریال، برای جلوگیری از درد در ناحیه متاتارسال‌ها، کاهش درد و فشار هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند، جلوگیری از زخم در ناحیه متاتارسال‌ها به‌ویژه متاتارسال اول و دوم در افراد دیابتی، و جلوگیری و درمان میخچه پا کاربرد دارد. دکتر مسیبی به تولید پد هالوکس والگوس پارچه‌ای آنتی‌باکتریال نیز اشاره کرد که  قابلیت استفاده در خانه، جلوگیری از پیشرفت بیماری، بهبود و جابه‌جایی استخوان شست پا، را دارد و جایگزین مناسب و ارزان‌قیمت به جای برخی عملهای جراحی است. همچنین پد خار پاشنه کشی آنتی‌باکتریال، باجلوگیری از آسیب به لیگامان فاشی‌ای پلانتار و پیشرفت بیماری، کنترل فشار در ناحیه پاشنه پا، کاهش التهاب و درد در پاشنه پا، قابلیت استفاده در خانه و کفش را داراست. کفش دیابتی با روکش داخل کفش آنتی‌باکتریال، محصول دیگری بود که دکتر مسیبی به معرفی آن پرداخت که دارای پنجه پهن، قابلیت تبادل هوا و جریان هوا، ساخته شده از چرم طبیعی و پارچه استرج در رویه، مناسب برای افراد دیابتی و افرادی است که دچار ورم پا می‌شوند، همچنین این محصول، دارای زیره استاندارد از لحاظ هندسی و سختی مواد به کار رفته است. در حال حاضر ۳۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و میزان تولید محصولات این شرکت ۱۵۰ هزار عدد در سال است. شرکت پاپیا طب دارای ۳۵ نمایندگی و ۳۰ عامل فروش است که فروش محصولات این مجموعه از طریق آن‌ها انجام می‌شود. به گفته دکتر مسیبی، این شرکت توانایی تولید انواع کفی های مناسب برای پاپرانتزی و کفی های پای ایکس و کفی های دیابتی را داراست و در این راستا نیز بصورت علمی دارای ثبت اختراع در کفی های طبی اقدام شده است. مدیر شرکت پاپـــــیا طب، در بخش پایانی صحبتهای خود به گواهیهای مختلف مانند گواهی  CE و ایزوی  EQS  انگستان در چهار بخش مدیریت، کیفیت، بهداشت و متریال مورد استفاده در کفیهای تولیدی و گواهی نانومقیاس برای بیش از 9 محصول  اشاره کرد و برای اخذ نمایندگی و یا سفارش محصول اعلام آمادگی نمود. همچنین افزود که با مراکز ارتوپدی برای سهولت دسترسی به محصولات در حال ارتباط گیری هستیم و در حال حاضر 35 نمایندگی در شهرهای مختلف داریم که این بازار رو به گسترش است و با استقبال مصرف کنندگان مواجه شده است.


در ادامه، دکتر شبنم فرخنده، مدیر گروه تحقیقات شرکت آژینه ابزار پارس (بوفالو) با موضوع ماسک تنفسی سه‌بعدی پنج‌لایه اسپان باند به ارائه مطلب پرداخت. وی در بخش معرفی این شرکت گفت که شرکت آژینه ابزار پارس با برند بوفالو فعالیت خود را از سال 1384 در زمینه تولید، واردات و صادرات دستکش های ایمنی و ابزار آلات صنعتی و ساختمانی آغاز نموده است و هم اکنون با تنوع بیش از سی نوع دستکش با برند بوفالو یکی از توزیع کنندگان مطرح خاورمیانه می باشد و در زمینه ابزار آلات با تنوع محصولاتی چون ابزار آلات بادی، انواع چکش، کارواش، مترهای اندازه گیری، تلمبه و ابزار آلات جوش و برش لوله های سبز، یکی از بزرگترین شرکتهای مطرح توزیع انواع این نوع محصولات می باشد. کیفیت محصولات بوفالو بر اساس استاندارهای جهانی 14001ISO و 9001ISO می باشد و حتی تعدادی از مدل ها دارای CE اروپا هستند. محصولات دانش بنیان این شرکت قابل رقابت با کشورهای برتر جهان، است و با اتکا به همین توان، علاوه بر محصولات مرسوم خود، به تولیدات دانش بنیان هم ورود پیدا کرده ایم. دکتر فرخنده، صادرات محصولات این شرکت را از طریق مراکزی همچون دفاتر دوبی، تهران و شانگهای، امکان پذیر دانست و اظهار داشت که در حال راه اندازی بزرگترین فاز تولیدی در تاریخ بیست ساله این شرکت است و این پروژه پیشرفتهای خوبی داشته که می‌تواند بزرگترین مجموعه تولیدی فناورانه در نوع خود باشد.

دکتر فرخنده، در بخشی از ارائه خود به معرفی دستکشهای ایمنی کار مبتنی بر دانش نانو، پرداخت و پیرامون تحقیق و توسعه دستکشهای ایمنی و آبگریزو نیز تولید دستکشهای ضد حرارت و مقاوم به برش و ایمن توضیحات مبسوطی ارائه داد. تولید انواع ماسکهای تنفسی، تولید کفشهای ایمنی که با فناوری نانو برای تقویت زیره کفشها استفاده شود، تولید گوشیهای ایمنی و نیز کمربندهای ایمنی که آلیاژهای خاصی دارند که با استفاده از فناوری نانو قابل توسعه است، تولید محصولات عینکهای ایمنی و لباسهای ایمنی ضد ضربه و نیز تولید کلاههای ایمنی کار، از جمله توانمندیهای شرکت آژینه ابزار پارس (بوفالو) که دکتر فرخنده، به تشریح هر کدام از آنها پرداخت. دکتر فرخنده، از دریافت گواهی نانومقیاس، روی محصول دستکش و ماسکهای تنفسی خبر داد. همچنین این شرکت موفق به دریافت گواهی ایزو 13485 در زمینه تولید تجهیزات پزشکی شده است.

مدیر گروه تحقیقات شرکت آژینه ابزار پارس، در بخشی از ارائه خود، با تمرکز بر ماسکهای نانوالیاف، به معرفی این محصولات و ویژگیهای آن پرداخت. به گفته دکتر فرخنده، تولید ماسکهای سه بعدی و معمولی و ماسکهای پنج لایه در سه سایز کوچک و متوسط و بزرگ از دیگر محصولات این شرکت است. فرخنده افزود: طراحی و ایده ماسک سه بعدی و حتی نامگذاری آن از این شرکت نشأت گرفت و در بخش تحقیق و توسعه به نتیجه رسیدیم که ماسکهای نانوالیاف با کیفیت و طراحی برتر تولید کنیم.  وی به لزوم استفاده از ماسک پرداخت و با توجه به شیوع پاندمی کرونا، اهمیت و ضرورت ماسک زنی را یادآور شد و از نهادینه سازی عادت خوب ماسک زدن در محیط های آلوده ابراز خرسندی نمود. دکتر فرخنده، در ادامه ویژگیهای ماسکهای ایده آل را برشمرد و گفت که ماسکی مطلوب است که هم بتواند جلوی عبور ذرات آلوده را بگیرد و هم تنفس راحتی را ایجاد کند. مدیر گروه تحقیقات شرکت آژینه ابزار پارس، مکانیزمهای فیلتراسیون ذرات را توسط ماسکهای نانوی پنج لایه توضیح داد و استانداردهای ماسکهای صورت و میزان فیلتراسیون انواع استانداردهای جهانی را مطرح و برتری ماسکهای بوفالو را با دیگر ماسکهای معمول مقایسه نمود. دکتر فرخنده، خبر داد که شرکت بوفالو بزودی ماسک جدید خود را رونمایی می‌کند. مدیر گروه تحقیقات شرکت آژینه ابزار پارس (بوفالو) افزود که در بخش تحقیق و توسعه، کلاهها، کمربندها و دستکشهای ایمنی تمرکز زیادی شده است. همچنین فاز تولید کفشهای ایمنی، با تولید البسه ضد ضربه و ضد حریق و ماسکهای ویژه ایجاد شده است. دکتر فرخنده، در بخش پایانی صحبتهای خود گفت که ما بدنبال تولید محصولات دانش بنیان با فناوری نانو هستیم که هم در سایت تهران و هم در اصفهان، به فاز تولیدی می پردازیم. طی سه دوره بعنوان تنها شرکت کننده ایرانی در دوسلدوف آلمان شرکت کرده و مورد توجه صنعتیگران قرار گرفته است.


در بخش پایانی، دکتر علی بیات، مدير بازاریابی و فروش شرکت نانو پوشش فلز، به ارائه مطالب با موضوع مزایای ضدعفونی‌کننده‌های نانویی نسبت به سایر ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی پرداخت. دکتر بیات، شرکت تحقیقاتی وصنعتی نانوپوشش فلز را یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه نانوتکنولوژی معرفی کرد که با تکیه بر توان متخصصین داخلی فعالیت اصلی خود را در زمینه کاربردهای نانوفناوری و مواد پیشرفته در حوزه سلامت، انرژی وکاتالیست متمرکز نموده و تا کنون موفق به ثبت پتنت بین المللی در آمریکا و هجده ثبت پتنت ملی شده است. دکتر بیات، در ادامه به معرفی برخی محصولات و توانمندیهای شرکت نانوپوشش فلز پرداخت که از جمله آن می توان به محلول ضد عفونی کننده نانوبایوساید NF جهت استفاده در حوزه دام و طیور اشاره کرد که دارای اولین مجوز محصولات نانویی از سازمان دامپزشکی کشور (در مرحله تولید صنعتی) است. محصول دیگری که دکتر بیات، به معرفی آن پرداخت، محلول ضدعفونی کننده نانوبایوساید بود که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو (در مرحله تولید صنعتی) است. همچنین این شرکت، اولین تولیدکننده نانوسیالات و نانوپوشش های ضدرسوب وکاهش دهنده مصرف انرژی (در مرحله تولید صنعتی) و تولید کننده متال فوم های چند لایه به عنوان کاتالیست های نسل آینده (تولید سفارشی) است. به گفته دکتر بیات، شرکت نانو پوشش فلز علاوه بر دریافت گواهی‌نامه نانو مقیاس برای کلیه محصولات خود، پروانه تأسیس غذا و دارو، مجوز فعالیت شرکت دارویی، پروانه ساخت سازمان غذا و دارو (دریافت کدهای IRC تایید شده)، انواع گواهی های ایزو و GMP را نیز دریافت کرده است.

مدير بازاریابی و فروش شرکت نانو پوشش فلز، محصولات ضد عفونی کننده این شرکت در حوزه پزشکی را شامل محصولات آماده مصرف (مانند ضدعفونی کننده سطوح و ابزار ، ضدعفونی کننده دست و ضدعفونی کننده سطوح حیوانات خانگی) و همچنین محصولات کنسانتره (مانند کنسانتره ابزار پزشکی high level، کنسانتره سطح حساس و کنسانتره دام و طیور) عنوان کرد. دکتر بیات، در ادامه به تأییدیه های اخذ شده داخلی و خارجی پرداخت که بعضا در نوع خود جزو اولین و یا تنهاترین مجموعه دارنده آن تاییدیه هاست. بیات، در بحشی دیگر از ارائه خود، ضمن توضیح مکانیسم عملکرد نانوساختارهای نقره در فرآیند گند زدایی به دلایل اثر گذاری محصول نانوبیوساید بر ویروس2 SARS-CoV- پرداخت. وی در تشریح مزایای ضد عفونی نانوبایو ساید نسبت به ضد عفونی کننده های شیمیایی به مواردی همچون عدم ایجاد جهش و سازگاری در عوامل بیماریزا، عدم تبخیر و از دست رفتن عملکرد، غیر قابل اشتعال و انبار سازی ایمن، عدم سمیت استنشاقی،

عدم تجزیه، و  امکان نفوذ در خلل و فرج سطوح و عدم سمیت سلولی اشاره کرد. بیان نمونه آزمایشات انجام شده برای اثرگذاری محصول مانند مزایای منحصر بفرد ضدعفونی کننده های نانویی بر روی فیلتر های هوا و آب ویا قرار گرفتن نانوذرات نقره در خلل وفرج میکروسکوپی سطوح استیل وتیتانیوم و تاثیر آن بر جلوگیری از رشد عوامل پاتوژن پرداخت. و درپایان ارائه خود به راههای ارتباطی با شرکت پرداخت.