گزارش‌های صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنایع اسباب‌بازی‌

صنعت اسباب‌بازی یکی از مهم‌ترین و درآمدزاترین صنایع موجود دنیا است. اهمیت این صنعت نه تنها به واسطه درآمدزایی آن است، بلکه به دلیل اینکه با آموزش و به‌ویژه آموزش کودکان سروکار دارد، از اهمیت بسیار بالاتری نیز برخوردار است. فناوری نانو به عنوان یکی از فناوری‌های نوین که زمان زیادی از معرفی آن نگذشته است، توانسته به سرعت جای خود را در صنایع مختلف باز کرده و بخشی از این صنایع را به دست بگیرد. استفاده از نانومواد یا فرایندهای ساخت و تولید نانویی اگرچه تا چند سال پیش خیلی محدود بودند، امروزه کاملاً پذیرفته شده بوده و تنها یدک کشیدن نام «نانو» برای یک محصول، تداعی‌کننده کیفیت و فناوری بالای آن محصول برای مشتریان است.

صنعت اسباب‌بازی نیز در استفاده از این فناوری عقب نمانده است و امروزه شاهد استفاده از نانومواد مختلف و یا فناوری‌های مرتبط با فناوری نانو در ساخت اسباب‌بازی‌ها هستیم. در طول این گزارش به کاربردهای نانومواد در صنعت اسباب‌بازی، نانومواد مورد استفاده و محصولات تولید شده با این فناوری اشاره می‌شود. این گزارش همچنین به پیشرفت‌های ایران و پتانسیل‌های اقتصادی صنعت اسباب‌بازی ایران برای بهره‌گیری از فناوری نانو در این صنعت می‌پردازد.

صنعت اسباب‌بازی صنعت بسیار بزرگی است که در حال حاضر ایران نقش بسیار کمرنگی در آن دارد. از طرفی با وجود داشتن پیش ماده‌های پلاستیکی و زیرساخت‌های مناسب در داخل کشور، پتانسیل زیادی برای فعالیت واحدهای تولیدی در این حوزه وجود دارد و ایران حتی می‌تواند به یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی اسباب‌بازی در محدوده خاورمیانه تبدیل شود.

اگرچه سرانه مصرف اسباب‌بازی در ایران نسبت به دیگر کشورها کمتر است، اما با ورود فناوری نانو به این صنعت، کیفیت محصولات بالا رفته و اقبال بیشتری چه از طرف والدین ایرانی و چه از طرف کشورهای همسایه برای خرید این محصولات خواهد بود.