توسعه پچ پلیمری حاوی داروی نیکوتین، به منظور ترک سیگار

شبکه تبادل با همکاری شرکت نوین باند اصفهان چالش نوآوری با عنوان توسعه پچ پلیمری حاوی داروی نیکوتین، به منظور ترک سیگار برگزار می‌کند. علاقمندان برای ثبت‌نام در سایت و ارسال طرح تا پایان اسفندماه فرصت دارند.

موضوع محوری این چالش، توسعه نوعی سامانه پلیمری حاوی دارو در قالب پچ پوستی است که بتواند رهایش یکنواخت دارو را بر روی پوست انجام داده و از همه ویژگی‌های ذکر شده در بخش الزامات پیروی کند، به نحوی که با قبول شدن در آزمون­‌ها و استانداردهای مربوطه بتوان آن را پس از مرحله­‌ی نمونه آزمایشگاهی، به صورت صنعتی تجاری‌سازی کرد.

در این مرحله، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا آخر اسفندماه، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت نمایند. در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، چهارماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند. در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

برای ثبت‌نام اینجا را ببینید

به گزارش سازمان‌های معتبر، هر سال بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور ما (به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۴ نفر) به خاطر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند. آمار قربانیان مستقیم سیگار تقریبا ۲.۵ برابر تعداد کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای کشور است و این درحالی است که متاسفانه ایران در رتبه‌های بالای قربانیان جاده‌ای در دنیا قرار دارد؛ از این رو راهکارهای ترک مصرف سیگار از دغدغه‌های جدی به حساب می­‌آید.

از جمله رویکردهای ترک سیگار استفاده از روش‌­های جایگزین نیکوتین (NRT) است که به اشکال متنوعی از جمله پچ‌های پوستی حاوی داروی نیکوتین در دنیا تجاری‌سازی شده است.

از جمله برتری‌های این روش نسبت به سایر روش­‌ها از جمله قرص،آدامس، اسپری بینی و مواد استنشاقی دهانی می­توان به عدم نیاز به نسخه پزشک، میزان جذب بالای نیکوتین توسط بدن و امکان استفاده طولانی مدت در طول شبانه‌روز اشاره کرد.

با توجه به موضوع چالش نوآوری توسعه پچ پلیمری می‌­تواند با رویکردهای نوآورانه فناوران و یا مهندسی معکوس محصولات موجود در بازار صورت پذیرد.

پچ مدنظر­ باید دارای ویژگی­‎‌های زیر باشد:

  • رهایش کنترل شده و ثابت در بازه‌ی زمانی ۲۴ ساعته
  • میزان جذب در اثر استفاده از هر پچ در طول روز، ۲۱ میلی‌گرم در روز
  • چسبندگی مناسب با پوست بدن بدون ایجاد حساسیت و آسیب به پوست
  • ضدآب بودن (امکان استحمام کردن همراه با پچ)
  • قبولی نتایج آزمون­‌های in-vitro در این مرحله از چالش و آمادگی قبولی در آزمون‌­های in-vivo در ادامه همکاری با شرکت متقاضی