تصویب و انتشار استاندارد ملی نانو در زمینه پایه کاتالیست خودرو

صد و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو در روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد و استاندارد «فناوری نانو – آلومینای متخلخل نانوساختاری به‌عنوان پایه کاتالیست برای کنترل نشر گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه – تعیین مشخصات و روش‌های اندازه‌گیری» تصویب و آماده انتشار شد.

آلومینای متخلخل نانوساختاری به‌عنوان پایه کاتالیست برای کنترل نشر گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه، نقش مهمی را در پالایش گازهای خروجی خودرو ایفا می‌کند. تقاضا برای آلومینای متخلخل نانوساختاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد در مبدل‌های کاتالیستی بسیار بالا است. هم‌اکنون برای پالایش گازهای خروجی خودرو، سالانه تقریبا ۱۱۰۰۰ تن پودر آلومینای متخلخل مورد نیاز است. در سیستم کنترل گازهای خروجی وسایل نقلیه، در سرتاسر دنیا از مبدل‌های کاتالیستی سه راهه استفاده می‌‌شود که می‌توانند کربن مونوکسید، هیدروکربن و اکسی نیترید را به کربن دی اکسید، نیتروژن و اکسیژن تبدیل کنند. مزیت آلومینای متخلخل نانوساختاری، مساحت سطح ویژۀ بالا و همچنین پایداری گرمایی عالی است که موجب می‌شود در خودروهای بنزینی، فعالیت کاتالیستی بالای خود را در دمای ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد حفظ کنند. مساحت سطح ویژه، حجم حفره ویژه، ناخالصی‌ها و پایداری گرمایی مشخصات اصلی هستند که بر عملکرد آلومینای متخلخل نانوساختاری به‌عنوان پایه کاتالیست اثر می‌گذارند.

این استاندارد به تعیین مشخصات آلومینای متخلخل نانوساختاری به شکل پودر به‌عنوان پایه کاتالیست برای کنترل نشر گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه و همچنین تعیین روش‌های اندازه‌گیری آن‌ها می‌پردازد. این استاندارد شامل مشخصات مهمی است که اندازه‌گیری آن‌ها الزامی است و همچنین شامل مشخصات افزوده‌ای است که براساس توافق بین طرف‌های ذی نفع توصیه می‌شود اندازه‌گیری شوند. در این استاندارد برای هریک از مشخصات روش‌های اندازه‌گیری توصیه شده است.

برای تدوین این استاندارد ملی، از استاندارد بین‌المللی ایزو به شماره ۲۳۳۶۲ به‌عنوان منبع استفاده گردید که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این استاندارد ملی با مشارکت خانم عادله دارابی (دکترای فیزیک)، به‌عنوان دبیر تدوین استاندارد و متخصصانی از سازمان ملی استاندارد، شرکت‌های مرتبط و کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو تدوین گردید.

تعیین مشخصات آلومینای متخلخل نانوساختاری به‌عنوان پایه کاتالیست خودرو، استاندارد ملی شد