دکتر سعید سرکار: باور صنعت به رفع نیازها با فناوری نانوی ایرانی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نانو از توسعه فناوری‌نانو به عنوان یک مدل نمونه در کشور یاد کرد. به گفته دکتر ستاری تلاش شده تا در دیگر ستادها نیز از این مدل استفاده شود.

دوشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰، نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان نمایشگاه دستاوردهای نانو بود که در حاشیه این نمایشگاه ۶ قرارداد فناورانه نیز با هدف تامین نیازهای صنایع به امضا رسید. دکتر ستاری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه توسعه فناوری‌ نانو را محصول دو دهه تلاش مستمر در کشور دانست و گفت: «توسعه هر فناوری، نیاز به زمان دارد که باید به صورت آهسته و تدریجی این توسعه صورت گیرد. فناوری‌ نانو در ایران پس از دو دهه تلاش مستمر به مرحله‌ای رسیده است که روزانه ۳۴ مقاله علمی نانویی به چاپ می‌رسد. ما کشوری بودیم که با علم جدید نانو مواجه شدیم که نه فرهنگ و نه زیست‌بوم و نه نیروی انسانی داشتیم، ولی پس از ۲۰ سال این توسعه رخ داده است. در اقتصاد دانش‌بنیان هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد که با یک حرکت همه چیز را درست کند، بلکه همه مشکلات می‌تواند در یک حرکت و سیاست درست به نتیجه برسد.»

ایشان ضمن اشاره به دستارودهای صنعتی فناوری‌ نانو از فروش بیش از چهار هزار میلیارد تومان محصول نانویی ایران ساخت در سال گذشته خبر داد که به اعتقاد ایشان ظرفیت برای افزایش به رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد. در ادامه، دکتر ستاری به بررسی الگوی توسعه فناوری‌ نانو در کشور پرداخت و این مدل توسعه را در کشور نمونه خواند و از تلاش‌ها برای پیاده‌سازی این مدل در سایر حوزه‌های فناوری گفت.

در ادامه، دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری به تشریح توسعه فناوری‌ نانو در کشور پرداخت. وی قانون جهش تولید دانش‌بنیان را گامی اثرگذار و ماندگار در ایجاد و رونق زیست‌بوم نوآوری و فناوری دانست و گفت: نگارش قانون جهش تولید دانش‌بنیان حاصل یک تلاش سه‌ساله است و نمایندگان مختلف و فعالان این حوزه کمک کردند تا این قانون مصوب، ابلاغ و اجرایی شود و جزو یادگارهای ماندگاری است که برای آیندگان باقی می‌ماند و ثمرات آن را در سال‌های آینده، بیش‌تر و پررنگ‌تر مشاهده خواهیم کرد.

دکتر سرکار افزود: «امروز حدود ۸۵۰ محصول در ۱۵ شاخه صنعتی حضور دارند و خوشبختانه صنعت می‌داند که این محصولات می‌تواند نیازهای صنعت را برطرف کند و این که صنعت به چنین باوری رسیده اهمیتی بالا دارد.»

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری از فروش بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بینان نانویی خبر داد و افزود: «حجم فروش محصولات نانویی تا پایان سال جاری به رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و امیدواریم که با حذف محدودیت‌های موجود در مسیر صادرات بتوانیم به نقطه ایده‌آل خود در حوزه صادرات برسم. ما بنیه فناورانه خوبی داریم و در حال حاضر محصولات نانویی تولید شده است که قابلیت صادرات و رقابت با شرکت‌های خارجی را دارد.»

به گفته دکتر سرکار، اقتدار فناورانه پایه سایر اقتدارها است واقتدار دیپلماسی، نظامی و اقتدار در سایر حوزه‌ها مستلزم اقتدار علمی و فناورانه است.

لازم به ذکر است که در حاشیه این نمایشگاه، ۶ قرارداد فناورانه میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد. قرارداد پوشش دیسک‌های کاندوی ۴۲ اینچ خط لوله گوره – جاسک به روش HVOF که متقاضی آن توسعه  و نوسازی صنایع گداختار، با به‌هم رسانی شبکه تبادل فناوری توسط شرکت بهبود صنعت مهان منعقد شد. همچنین قرارداد رنگ مقاوم به خوردگی با انتقال حرارتی بالا توسط شرکت نانوآریسا پوشش، به تقاضای شرکت تهویه، و مرکز توسعه نانوکامپوزیت، پلیمر و رنگ و رزین بهم رسان آن بود، به امضا رسید. در قالب یکی دیگر از قراردادهای ارتباط صنعت و فناوری، شرکت اطلس پوشش محافظ، محصول رنگ پوشان نانویی ماهیچه‌های ریخته‌گری را با به هم‌رسانی مرکز توسعه نانوکامپوزیت به شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) ارائه می‌کند. قرارداد تولید روغن گردبافی متناسب با نیاز صنعت نساجی توسط شرکت فناور هیترا شیمی و شرکت خدمات تکمیلی پارچه حربر الوان با بهم‌رسانی شبکه تبادل فناوری منعقد شد. قرارداد تجهز سامانه رباتیک برای نانوسیال مغناطیسی میان تجهیز صنعت ربات آرکا به‌عنوان ارائه دهنده و صنایع الکترواپتیک اصفهان به هم‌رسانی شبکه تبادل فناوری منعقد شد. همچنین شرکت سخت آرا فناوری پوشش‌دهی پره‌های کمپرسور را به صنایع هواپیمایی ایران در قالب قراردادی با هم‌رسانی شبکه تبادل فناوری عرضه می‌کند.

این نمایشگاه در روزهای ۲۷ تا ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن ۳۷ (نمایشگاه دائمی معاونت علمی و فناوری) برگزار می‌شود، هر چند با توجه به این که نمایشگاه در محل نمایشگاه دائمی معاونت علمی و فناوری برای مدیران و مدعوین تدارک دیده شده، برای بازدید از نمایشگاه نیاز به هماهنگی قبلی است.