برگزاری نهمین نمایشگاه ایران‌ساخت با حضور فناوران و تجهیزات سازان ایرانی

با حضور سورنا ستاری‌، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مدیران شرکت‌های دانش بنیان، نهمین نمایشگاه ایران‌ساخت آغاز به کار کرد. چندین شرکت فعال در حوزه فناور‌ی‌نانو محصولات خود را در این نمایشگاه برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

در نهمین نمایشگاه ایران‌ساخت که در سالن‌های ملل و خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود، از ۱۵ محصول فناورانه که برای نخستین بار در کشور ساخته شده است رونمایی شد.

در این مراسم دکتر ستاری گفت: «سرمایه گذاری دولت در پژوهش، به محصول قابل رقابت منجر نمی‌شود. زیرا بین هزینه‌ای که دولت در پژوهش صرف می‌کند با هزینه بخش خصوصی تفاوتی اساسی وجود دارد. رویکرد بخش خصوصی درآمدزایی و سود‌آوری است و تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن پژوهش به کار می بندد. دولت در این مسیر باید زیرساخت‌ها و زمینه های رشد ایده های نوآورانه را فراهم کند. سهم سرمایه گذاری بخش دولتی به سرمایه گذاری بخش خصوصی باید یک به هشت باشد. پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری شتاب‌دهنده‌ها، خانه‌های خلاق و نوآوری زیرساخت‌هایی برای ترغیب و تحریک بخش خصوصی به سرمایه گذاری در پژوهش‌اند تا محصولی اشتغال آفرین، کارآمد و درآمدزا حاصل شود.»

دکتر ستاری، زیست‌بوم نوآوری و فناوری ایران را فرصتی برای خلق ارزش افزوده از مسیر ورود به بازارهای صادراتی دانست و افزود: «ایران اکنون بهترین زیست‌بوم نوآوری و فناوری منطقه را دارد که توانمندترین شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله شرکت‌های زیست فناوری را در خود جای داده است. این شرکت‌ها در کرونا توانمندی خود را نمایان ساختند و در ظرف کمتر از یک ماه خط تولید ماسک راه اندازی شد، زیرا زنجیره زیست بوم نوآوری را در خود داشت. شرکت‌های فین تک که با نرم‌افزارهای بومی، میلیون ها تراکنش مالی را بدون هیچ خطایی مدیریت می کنند و به تازگی هوش مصنوعی هم به آن‌ها وارد شده نمونه‌های موفقی از این زیست‌بوم‌ هستند که ثمره سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش برای تولید محصول به شمار می‌روند.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به رونق پژوهش‌ها و توسعه آزمایشگاه‌های کشور با تجهیزات ایران‌ساخت گفت: «اگرچه روزهای نخست در این نمایشگاه شیشه آزمایشگاهی فروخته می‌شد اما امروز محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته‌ای عرضه می‌شود که نمونه های خارجی آن بالای ۷۰ میلیارد تومان قیمت دارد.»

 

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، نمایشگاه ایران ساخت را گامی در فرهنگ سازی و توسعه حمایت و خرید محصولات ایران ساخت دانست و گفت: «اگر می‌خواهیم سرمایه گذاری مادام‌العمر انجام دهیم باید فرهنگی سالم ایجاد کنیم و برگزاری این نمایشگاه قدمی بزرگ برای ایجاد این فرهنگ سالم در کشور است.»

لازم به ذکر است که سال گذشته ۳۸۸ شرکت در این نمایشگاه شرکت داشتند که امسال این رقم به ۴۲۷ شرکت رسیده است. در مجموع طی نه دوره گذشته، ۸۷۰ شرکت اقدام به عرضه ۱۸۸۸۳ دستگاه و ۱۶۲۴ مواد کرده‌اند.

این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۰ در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۵ برای بازدید مراجعه کنند.