گزارش سومین روز برگزاری دوره صنعتی کاربردهای فناوری نانو در «صنایع نساجی و پوشاک»

در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، سومین روز دوره کاربردهای صنعتی فناوری نانو «صنعت نساجی و پوشاک» با هدف معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران و جهان در صنعت نساجی و پوشاک به شرکت ها، سازمان ها، جامعه صنعتی کشور و عموم علاقمندان و فعالان این حوزه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همکاری شرکت های فناوری نانو، تشکل ها و انجمن های صنفی حوزه نساجی و پوشاک و با ارائه محققان و فناوران فعال در این حوزه، روزپنجشنبه 20 آبان ماه 1400 به مدت 7 ساعت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، آقای دکتر حجازی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان دیبا پژوهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، در ابتدای ارائه خود، منسوجات فنی (منسوجات عمرانی) بر پایه فناوری نانو را ارائه داد؛ سپس شرکت دانش بنیان دیبا پژوهان سبز را معرفی کرد و به توضیح توربین های بادی، یاتاقان های خود روانکار نانوکامپوزیتی، ژئوتکستایل های حاوی نانومواد ترمیم کننده بتن پرداخت و در انتها نیز به فرصت های سرمایه گذاری در شرکت دیبا پژوهان سبز اشاره ای داشت.

 

 

سپس  آقای غروی، مدیر فروش و بازاریابی ظریف مصور، موکت های ضد باکتری بر پایه فناوری نانو تولیدی این شرکت را برای حاضران معرفی کرد.

 

 

سپس در ادامه  آقای جعفری اصل، مدیرعامل فرش یادگار کهن جی، خاصیت وکیفیت فرش دستباف ضد باکتری نانویی تولیدی این شرکت را توضیح داد.

 

 

در انتها این بخش نیز  خانم مهندس شمس، کارشناس تحقیق و توسعه مجتمع صنایع نساجی نگین رز سپاهان، پس از معرفی مجتمع صنایع نساجی نگین رز سپاهان، استفاده از نانوذرات متخلخل در تولید عایق صوت را به صورت علمی ارائه و ساز و کار عایق صوت رز سینتکس تولیدی شرکت را توضیح داد.

 

 

 

در بخش دوم این روز، ابتدا  آقای زندی، مدیرعامل شرکت طراوت افق زندگی، نحوه اجرای مراقبت تکاملی نوزادان نارس با پوشاک بهینه شده با فناوری نانو را ارائه داد.

 

سپس،  خانم دکتر رمضانی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت فناوری نانو ساختار آسیا، در ارائه خود به معرفی منسوجات خودتمیزشونده پرداخت و ضمن اشاره به نقش فناوری نانو در این محصولات، روش های ساخت و فرمولاسیون آنها را نیز به صورت علمی توضیح داد. وی در انتهای ارائه خود به محصولات تولیدی این شرکت نیز اشاره داشت.

 

 

در انتها نیز، آقای مهندس اسفندیار، مشاور تخصصی فناوری نانو در صنعت نساجی و پوشاک، به تبیین تجارب موفق کاربردهای فناوری نانو در صنعت نساجى و پوشاک پرداخت. وی در ارائه خود در ابتدا به تاریخچه فناوری نانو در محصولات نساجی اشاره داشت، سپس در خصوص کاربرد نانوذرات نقره در این حوزه پرداخت و در خصوص فرآیندهای مرتبط با این ذرات توضیحاتی ارائه کرد؛ وی در انتهای ارائه خود نیز دسته بندی در خصوص تحقیقات انجام شده در این حوزه انجام داد.

 

شایان ذکر است، در جلسه آخر این رویداد که پنجشنبه 27 آبان ماه از ساعت 9 الی 16 به صورت آنلاین برگزار خواهد شد سرفصل های زیر ارائه می شوند:

 

تاریخ ساعت ارائه سرفصل ارائه دهنده
پنجشنبه

  27 آبان

10:30-9:00 فناوری نانو و کاربرد آن در منسوجات هوشمند

«دکتر لاله ملک نیا»

(مدیر عامل شرکت نانو ماد پارس و مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی)

11:30-10:30 واکس چرم ضد ‌باکتری بر پایه فناوری نانو «علی یوسف گمرکچی»

(مدیر عامل شرکت کیمیا پژوهش ماهان)

12:30-11:30 پارچه های تاری و پودی، پتوی داخل پرواز با خاصیت کند سوزی و ضد باکتری بر پایه فناوری نانو

«رضا مهدیزاده»

(مدیر کارخانجات نساجی زرباف امین)

13:30-12:30 تصفیه پساب کارخانجات نساجی با استفاده از تکنولوژی انعقاد الکتریکی و اکسیداسیون پیشرفته «مهندس نازنین رفیعی»

(کارشناس فرایند شرکت پیام آورام نانوفناوری فردانگر)

14:30-14:00 استاندارد و رقابت پذیری در صنعت نساجی «مهندس سید حسین غزالی»

(مدیر عامل شرکت صنعت آزمایشگاهی بازرسی فنی و پژوهشی بهساز)

16:00-14:30 هم اندیشی و معارفه شرکت کنندگان شرکت کنندگان

 

علاقمندان تا روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه فرصت دارند نسبت به ثبت نام در این دوره از طریق صفحه ثبت نام دوره در سایت ایوند اقدام کنند. شایان ذکر است، فایل های ارائه تمامی جلسات و فیلم کامل دوره پس از دوره در اختیار تمام شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

شرکت در این دوره برای عموم علاقمندان آزاد است و شرکت در این دوره به مخاطبان صنعتی، مدیران، کارشناسان و متخصصان شرکت ها، سازمان ها و صنایع، و همچنین اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علاقمند و مرتبط به صنعت نساجی و پوشاک توصیه می شود.

همچنین، در این رویداد لایو تور فناوری صنعتی بازدید از نمایشگاه توانمندی های صنعتی فناوری نانو ایران در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان امکان بازدید مجازی از محصولات فناوری نانو ایران در حوزه نساجی و پوشاک را خواهند داشت.

در پایان دوره به تمامی شرکت کنندگان گواهی پایان دوره از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اعطا خواهد شد.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل IPS@nano.ir مکاتبه و یا با شماره ۰۹۱۹۰۳۹۹۰۶۱ تماس حاصل یا از طریق واتساپ پیام ارسال نمایند.

شایان ذکر است این رویداد با حمایت معنوی انجمن علوم و فناوری مهندسی نساجی ایران، جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران، انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات و قطعات صنایع نساجی ایران، انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک استان آذربایجان شرقی و انجمن صنایع نساجی، پوشاک و چرم استان مازندران در معرفی و اطلاع رسانی به جامعه متخصصین صنعت نساجی و پوشاک در حال برگزاری است.