تولید و عرضه رنگ‌های نانویی ضد دود و شعله در کشور

شرکت کیان رنگین رنگ‌های پودری الکترواستاتیک پایه رزین اپوکسی-پلی استر حاوی نانو ذرات با خاصیت کاهش دود تولید و به بازار عرضه می‌کند. این رنگ‌ها جهت پوشش قطعات مختلف لوازم خانگی، قطعات خودرو، مبلمان فلزی، تجهیزات اداری وآموزشی، تجهیزات حرارتی و برودتی و برخی پروفیل‌های آلومینومی کاربرد وسیعی داشته و از اهمیت خاصی برخوردارند.

در این رنگ‌ها از نانوذرات سیلیکا استفاده شده است، نانوسیلیکا می‌تواند به عنوان تاخیردهنده شعله در کامپوزیت‌ها پلیمری استفاده شود. افزایش پایداری حرارتی وکاهش دود پس از پخت رنگ ایجاد می‌شود.

استفاده از رنگ پودری به عنوان جایگزین برای رنگ‌های مایع تحولی بزرگ در کیفیت رنگ به وجود آورده است. رنگ‌های مایع به خاطر دارا بودن حلال‌های شیمیایی تبخیر شونده هنگام خشک شدن، ایجاد آلودگی زیست محیطی کرده و برای سلامتی انسان هم مضر هستند. رنگ‌های پودری برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ وارد بازار شدند. حفظ صددرصدی حالت جامد آن‌ها علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، کیفیتی غیرقابل مقایسه در مقابل رنگ‌های مایع به صنعت عرضه کرده است. رنگ‌های پودری هم اینک ۱۵ درصد از بازار رنگ را به خود اختصاص داده و با رنگ‌های سنتی مایع رقابت می‌کنند. با توجه به قوانین جاری زیست محیطی در مورد آلودگی و دفع مواد زائد، جایگزینی رنگ مایع با رنگ پودری روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابد.

پوشش‌های پودری شامل رنگدانه‌ها و افزودنی‌های پخش شده بوده که به صورت پودرهای ریز و به وسیله یک پاشنده الکترواستاتیک بر روی سطح پاشیده می‌شود. از ویژگی‌های برجسته این رنگ‌ها این است که به سرعت خشک می‌شوند. نتیجه نهایی ایجاد زیرلایه‌ای هموار و تمیز است که به خوبی رنگ کاری شده است و سطح با دوام و مناسب دارد. رنگ‌های پودری با توجه به ماهیت فرآیند رنگ‌آمیزی بسیار سخت هستند و به خوبی با سطوح پیوند برقرار می‌کنند. این رنگ‌ها با دوام و زیبا هستند. همچنین، با استفاده از این فناوری، رنگ پودری الکترواستاتیک کمترین اختلال را در اطراف محل رنگ کاری ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر رنگ‌های تولیدی به این شیوه بعد از پختن در کوره احتمال ایجاد دود دارند که سبب نارضایتی خواهد شد. برای حل این مشکل، در محصول این شرکت از ذرات سیلیکا بهره برده شده است. این ذرات سبب افزایش مقاومت حرارتی، پایداری شیمیایی و فیزیکی خواهد شد.

این رنگ‌ها به‌علت عدم وجود حلال و مواد خطرناک آتشگیر و مسموم کننده خطرات سلامتی کمتری برای مصرف کننده دارند.

 

عرضه رنگ‌های نانویی با خاصیت کاهش دود و تاخیردهنده شعله