ثبت‌نام نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت

نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌‎ساخت، ۲۳ تا ۲۶ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود. ثبت‌نام شرکت‌ها آغاز شد.

پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره آغاز ثبت‌نام شرکت‌ها، گفت: نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت هم‌زمان با هفته پژوهش و بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران و با رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار خواهد شد.

وی افزود: در دوره هشتم نمایشگاه در سال ۹۹ که به‌صورت مجازی برگزار شد، با وجود مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور و مسائل اقتصادی تلاش شد تا در سال «جهش تولید» حداکثر تلاش برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تولیدکننده تجهیزات صورت گیرد.

به گفته صالحی، با توجه ویژه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ۳۳۸ شرکت بیش از ۹ هزار مدل و محصول را عرضه کردند که تاکنون منجر به فروش ۲۷۰ میلیارد تومانی محصولات در نمایشگاه شده است.

رئیس نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در خصوص حمایت از خرید تجهیزات آزمایشگاه‌های پیش بالینی و مراکز آموزش مهارت‌های پیشرفته بالینی وزارت بهداشت در دوره هشتم نمایشگاه، گفت: با توجه به امضای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این دوره از نمایشگاه با اختصاص یارانه ۵۰ درصدی برای تهیه تجهیز این آزمایشگاه‌ها و مراکز، تاکنون بیش از ۷۳ میلیارد تومان خرید قطعی تجهیزات از نمایشگاه صورت گرفته است.

وی افزود: با اختصاص یارانه ۴۰ درصدی برای مدارس و پژوهشسراهای دانش‌آموزی نیز تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی توسط نهادهای تابعه وزارت آموزش و پرورش از نمایشگاه خریداری ‌شده است.

صالحی همچنین گفت: نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، در چهارده بخش نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات تست و آزمون صنعتی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس برگزار خواهد شد.

رئیس نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در خصوص شرایط حضور محصولات و شرکت‌ها، گفت: حضور قطعی ثبت‌نام کنندگان در نمایشگاه پس از تأیید فنی محصولات آن‌ها و محرز شدن نقش آنان در بومی‌سازی و دستیابی به فناوری ساخت و یا تولید محصولات امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: محصولات نیز مطابق سال‌های قبل با دو سنجه سطح فناوری ذاتی و میزان بومی‌سازی، ارزیابی و سطح‌بندی می‌شوند و شرکت‌ها می‌توانند دستورالعمل ارزیابی فنی محصولات را در سایت نمایشگاه مشاهده کنند.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی در خصوص حمایت‌های این نمایشگاه، افزود: با توجه نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به‌عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» معاونت علمی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی، برای محصولات سطح اول تا سوم، از ۵۰ تا ۱۰ درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی را بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی افزود: شرکت‌های عرضه‌کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی می‌توانند فرآیند مربوط به ثبت‌نام شرکت و ثبت محصول را از ۲۰ مهرماه سال جاری در سایت نمایشگاه به نشانی https://iranlabexpo.ir، آغاز کنند. همچنین به‌منظور هماهنگی بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور و ایجاد فرصت کافی برای بررسی محصولات، فرآیند صدور پیش‌فاکتور توسط شرکت‌ها از اواسط آذرماه آغاز می‌شود. بدیهی است فرایند انعقاد قرارداد و قطعی کردن خریدها پس از برگزاری نمایشگاه و از ۲۷ آذرماه خواهد بود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری همچنین گفت: به‌منظور رونق هرچه بیشتر بازار شرکت‌های عرضه‌کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و ایجاد یک بستر دائمی برای همرسانی عرضه و تقاضا، تسهیلات لیزینگ برای خریداران بخش خصوصی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ارایه می‌شود. با توجه به اینکه این طرح در طول سال اجرا می‌شود، تنوع محصولات عرضه‌شده گسترده‌تر از نمایشگاه بوده و تولیدکنندگان تجهیزات، مواد مصرفی و سکوبندی آزمایشگاهی می‌توانند در سایت نمایشگاه ثبت‌نام کرده و از مزایای طرح استفاده کنند.