نانواسپری ایرانی، هم برای ضدعفونی و هم ترمیم زخم!

شرکت نانو الوند آراد اسپری ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات نقره تولید و به بازار عرضه می‌کند که برای ضدعفونی‌کردن و ترمیم زخم قابل استفاده است. این محصول طی سال‌های گذشته به افغانستان نیز صادر شده است.

مهدی قهرمان ترمه مدیرعامل شرکت نانو الوند آراد می‌گوید: «این محصول از سال ۱۳۹۲ به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شده و طی سال‌های گذشته افغانستان یکی از مشتریان این اسپری بوده است. یکی از شرکت‌های پخش دارو در افغانستان پس از آشنایی با این محصول به طور مستمر آن را برای توزیع در بازار این کشور خریداری می‌کند. در حال حاضر ما در بیشتر شهرهای بزرگ داخل کشور، نمایندگی فروش داریم و این محصول به سادگی قابل تهیه است. فقط در تهران ماهانه ۲ هزار اسپری نانویی به فروش می‌رسد.»

دکتر قهرمان ترمه می‌افزاید: «یکی از مزیت‌های این اسپری آن است که از نانوذرات فلزی برای ایجاد خاصیت ضدعفونی‌کنندگی استفاده می‌شود. در حالی که یون‌های نقره به سرعت جذب خون شده و از بدن خارج می‌شود این نانوذرات فلزی، روی سطح زخم باقی مانده و علاوه بر ایجاد خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، به ترمیم زخم نیز کمک شایانی می‌کند.»

مدیرعامل شرکت نانو الوند آراد می‌گوید: «نانوذرات مورد استفاده در این محصول در خود شرکت تولید می‌شود، در واقع ما هم نانوذرات را تولید می‌کنیم و هم از آن برای ساخت اسپری استفاده می‌کنیم. به دلیل نوع فرمولاسیون این محصول، غلظت نانوذرات در آن بسیار کم بوده و در عین حال اثربخشی محصول بسیار بالا است. دو دانشگاه به عنوان پشتیبان فنی به ما کمک می‌کنند و ما از حمایت‌های علمی این دو دانشگاه بهره‌مند هستیم.»

در این محصول به دلیل وجود نانوذرات نقره، اکسیژن فعال تولید شده که موجب تخریب غشا سلولی میکرواورگانیسم‌ها می‌شود. این اسپری می‌تواند روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی در موضع زخم تاثیر بگذارد. همچنین از رشد و تکثیر باکتری‌ها در محل زخم ممانعت کرده و به روند التیام زخم و شکل‌گیری بافت جدید کمک شایانی کند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت نانوالوند آراد، این اسپری بر خلاف اکثر پمادهای زخم و سوختگی که موجب تحریک، سوزش، درد و خارش در محل زخم می‌شوند، عاری از این نوع عوارض جانبی است.