پوشش‎های نانوکامپوزیتی روی قالب‎های صنعت ریخته ‎گری

محققان نانوپوشش جدیدی را تولید کردند که امکان استفاده از آن در قالب‎های صنعت ریخته‏ گری فراهم است.

ابزار کار و قالب و برای تولید قطعات فلزی، بخصوص با فناوری HPDC ابزار بسیار پیچیده‎ای هستند که تحت فشارهای شدیدی قرار دارند. انواع تخریب‎ها در این قطعات رخ می‏دهد. از این روش‎های تخریب می‎توان به خستگی حرارتی، ترک خوردگی، سایش، تغییر شکل پلاستیک و غیره اشاره کرد. این مشکلات می‎توانند باعث توقف خط تولید شوند.

یکی از موثرترین روش‎ها برای کاهش این مشکلات اصلاح ویژگی‎های سطحی از طریق پوشش‎هاست. پوشش‎های نانوکامپوزیتی مبتنی بر نیتریدها و کاربیدهای فلزهای واسطه سطح را در مقابل فرسایش، سایش، خوردگی و دیگر مکانیزم‎های مخرب، حفاظت کرده و به این ترتیب عمرکاری قطعه را افزایش می‎دهند.

محققان در آزمایشگاه  NT ایتالیا نانوپوشش جدیدی را توسعه داده‎اند. این پوشش‎ها با فرآیند ARCPVD تولید می‎شوند. نام این پوشش‎ها AlSiTiN چند لایه و AlSiTiN gradient است. بررسی‎ها نشان داده است که این دو نانوکامپوزیت با داشتن خواص منحصر به فرد، برای استفاده در ابزارهای ماشین‎کاری بسیار مناسب هستند.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

روش پوشش‎دهی این ترکیبات شامل کاتدهای چرخشی‎ست که با استفاده از آن می‎توان پوشش‎های نانوساختار را بدست آورد. در موارد خاص، کاتد از ALSi و Ti ساخته شده است و نیتروژن به عنوان گاز فرآوری مورد استفاده قرار می گیرد. با تبخیر مواد حاصل از قوس الکتریکی، ترکیبات فلزی به شکل یون ایجاد شده و در ادامه با نیتروژن ترکیب شده و روی زیرلایه قرار می‎گیرند. دمای پوشش‎دهی در این حالت برابر 400 درجه سانتیگراد است.

پوشش‎های AlTiSiN مزایای بسیاری در مقایسه با پوشش‎های AlTiN دارند. با این وجود آزمایشات نشان داد نانوپوشش AlSiCrN برای هر دو نوع فولاد  (H11 و H13) گزینه مناسب‎تری است. دلایل این انتخاب عبارتند از : سختی بالا، خواص چسبندگی خوب، ضریب اصطکاک کم.