فناوری نانو در صنعت کاشی و سرامیک

یکی از کاربردهای فناوری نانو در صنایع کاشی، تولید کاشی با شفافیت بالا ، رنگ و نیز مقاومت بیشتر نسبت به لکه‎ها است. مدیر قراردادهای  شرکت “کاشی آفریقا”، کریگ ایروین که در زمینه واردات کاشی‎های نانویی به کشور آفریقا فعالیت می‎کند، می گوید: “فناوری نانو در کاشی شامل فرآیندی است که سطوح کاشی را برای افزایش شفافیت، رنگ و محافظت در برابر رنگ آمیزی و علامت گذاری را بهبود می‎بخشد.”

این اثر با استفاده از نانو ذرات بسیار نازک و سخت که شبیه به یک نوع موم است، بر روی سطح کاشی‎های چینی ایجاد و سبب جلا سطح کاشی می‎شود. این ویژگی با استفاده از تکنیک آبکاری فلزی که نانو ذرات پلیمریزه شده بر روی سطح کاشی‎ها پوشش داده می‎شوند اتفاق می‎افتد. با تکرار فرایند پوشش و نیز از طریق فشار بالا، ذرات نانو با مواد کاشی ترکیب شده و تشکیل یک لایه نانویی با چگالی بالا و مقاومت زیاد را می‎دهد. این همان ویژگی و مشخصه بارز کاشی‎های نانویی است.

پوشش نهایی اعمال شده بر روی کاشی‎ها، همچنین یک لایه محافظ ایجاد می‎کند که هر حفره هوا یا ریزش کوچک در سطح کاشی را پوشش می‎دهد. بنابراین گرد و غبار نمی‎تواند به داخل کاشی نفوذ کند و نگهداری آن راحت‎تر است. مواد گرانولی لایه محافظ باعث افزایش مقاومت دوام و مقاومت در برابر لغزش می‎شود و همچنین کاشی‎ها را برای استفاده ‎های خانگی و تجاری مناسب می‎سازد.

این مواد گرانولی در دمای 250 درجه سانتیگراد پاشیده می‎شود. به این سبب کاشی‎های نانو ساخته شده با این فناوری ها، دارای سختی معادل گرانیت هستند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d
نمونه ‎هایی از کاشی‎های نانویی و تزئینی.

https://www.specifile.co.za/news/tile-africa-contracts-nano-tiles/