استفاده از فناوری‌ نانوی ایرانی در محصولات پاکشوما

شرکت پاکشوما مدتی است از که نانوپوشش شرکت شیلر فرآیند پارس برای بهبود مقاومت به خوردگی محصولات خود استفاده می کند.

زنگ‌زدگی و خوردگی یکی از معضلات تولیدکنندگان محصولات خانگی است. در حال حاضر از رنگ‌ها و پوشش‌های تکمیلی برای محافظت از سطوح آسیب‌پذیر استفاده می‌شود.

اخیرا شرکت پاکشوما از فناوری‌ نانو برای مقابله با این مشکل استفاده می کند. چندی پیش این شرکت وارد همکاری مشترک با شرکت شیلر فرآیند پارس شد تا از نانوپوشش زیرکونیومی این شرکت در تولید ماشین لباس‌شویی استفاده کند.

پوشش‌های نانومتری زیرکونیومی دارای دو سطح هستند؛ یک سطح زیرین که با انجام یک واکنش شیمیایی به سطح زیرلایه می‌چسبد و دیگری سطح خارجی که دارای خلل و فرج است و موجب می‌شود لایه‌ی بعدی، که می‌تواند لایه‌ی رنگ باشد، در این خلل و فرج نفوذ کرده و چسبندگی بسیار خوبی ایجاد کند. پوشش نهایی، اتصالی محکم با فلز پایه خواهد داشت و در آب و محیط واسط نامحلول خواهد بود.

پیش از این از پوشش‌های فسفاته و کروماته به عنوان پوشش پیش رنگ در بدنه محصولات استفاده می‌شد که محدودیت‌ها و مشکلاتی داشتند. اما این نانوپوشش از مزایای مختلفی نظیر چسبندگی بالا، نیاز به مصرف ماده اولیه کمتر، امکان استفاده در دمای اتاق، بدون لجن، سازگار با محیط زیست و زمان کوتاه‌تر اعمال پوشش برخوردار است.

نانوپوشش زیرکونیومی شرکت شیلر سال گذشته موفق به دریافت گواهی محصول سبز شده است. در این پوشش به جای فسفات روی از زیرکونیوم استفاده شده‌ است که شارژ اولیه و ثانویه به مراتب کمتر نسبت به فسفاته‌ها و کروماته دارد و عدم نیاز به اندازه‌گیری اسید کل و اسید آزاد، عدم نیاز به انرژی، عملکرد در دمای محیط بدون تجهیزات حرارتی و صرفه‌جویی در مصرف آب موجب شده تا این فناوری، به‌عنوان محصول سبز شناخته شود.