نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات بهداشتی ساختمانی

شرکت «صنایع توسعه ساختمان آروشا» تحت نام تجاری «شیرآلات شودر» با استفاده از روش رسوب فیزیکی بخار، شیرآلات طلایی با پوشش نانوساختار TiN تولید کرده است که علاوه بر مقاومت در برابر سایش و خوردگی، زیبائی منحصر بفردی نیز دارد.

در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمانی، علاوه بر جنس و کیفیت ماده مورد استفاده، عواملی همچون هندسه شیرآلات و رنگ پوشش به کار رفته حائز اهمیت است. به طور کلی شیرآلات از دو جنس آلیاژ برنج یا سرب خشک ساخته می‌شوند و تنها روکش‌های آنها است که تفاوت‌های ظاهری در آنها ایجاد می‌کند.

هدف از استفاده از پوشش بر سطح شیرآلات، ایجاد مقاومت در برابر سایش و خوردگی و همچنین افزایش زیبائی است. به صورت خاص، اعمال پوشش‌های نانوساختار موجب افزایش سختی و مقاومت به خوردگی بیشتر در مقایسه با پوشش‌های ضخیم‌تر می‌شود. از طرفی، رنگ مهمترین خاصیت پوشش‌های تزئینی بوده و شناخته شده‌ترین پوشش سخت تزئینی TiN  است.

شیرآلات طلایی شودر با پوشش دهی TiN بر روی زیرلایه ای مسطح، ظاهری جذاب ایجاد کرده است و سختی بالا و سایش کم را به ارمغان می‌آورد. این پوشش با ظاهری طلائی رنگ، قابلیت اعمال روی سطوح شیرآلات ساخته شده از مواد مختلفی مانند آلیاژ برنج و زاماک را داراست. یکی از روش‌های رایج در اعمال پوشش‌های نانوساختار، رسوب فیزیکی بخار (PVD) است. این روش قابلیت ایجاد لایه نازک با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر را فراهم کرده و چسبندگی و یکنواختی مناسبی در روی زیرلایه را به ارمغان می‌آورد. این شرکت تولیدکننده انواع شیرآلات حمام، روشوئی، توالت و آشپزخانه است.

از مزیت‌های این محصول می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سختی بالا و مقاومت به سایش مطلوب
  • مقاومت به خوردگی مناسب
  • تمیزشوندگی آسان
  • دارای پرلاتور کاهنده مصرف آب
  • رسوب‌پذیری کم‌تر سطح به دلیل طراحی خاص بدنه
  • ساختار ارگونومیک بدنه
  • پاشش بصورت پودری

درباره شرکت صنایع توسعه ساختمان آروشا

شرکت صنایع توسعه ساختمان آروشا (شیرآلات بهداشتی شودر) از سال ۱۳۷۰ در زمینه تولید و عرضه شیرآلات بهداشتی ساختمان  فعالیت دارد.