نانومحصول ایرانی؛ پوشش ضدحریق سیمانی

شرکت «مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما» پوشش معدنی پایه سیمانی حاوی نانوذرات تولید کرده است که از المان‌های فلزی در برابر آتش محافظت می‌کند.

محافظت ساختمان در برابر حریق به ویژه اسکلت و سازه‌های آن که معمولاً از جنس مواد فلزی هستند بسیار حائز اهمیت است که می‌بایست مورد توجه طراحان و مهندسان قرار بگیرد. این کار توسط پوشش‌های ضد حریق صورت می‌گیرد.

به طور کلی فولادهای سازه‌ای، نقطه حرارت خمش یا به اصطلاح خمیدگی در حدود 500 درجه سانتی‌گراد دارند و نیمی از مقاومت خود را در این دما از دست می‌دهند، بنابراین این سازه‌ها بدون استفاده از پوشش‌های ضد حریق بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود.

پوشش معدنی پایه سیمانی حاوی نانوذرات محافظت‌کننده در برابر آتش شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما از تمام المان‌های فلزی مورد استفاده در سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی در برابر حریق محافظت می‌کند. با توجه به قوانین مبحث سوم مقرارت ملی ساختمان، استفاده از مواد محافظ حریق در تمام یا بخش‌هایی از ساختمان‌های با سازه فلزی اجباری است.

پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی (Spray Mortars) بر پایه مواد معدنی نسوز بوده و حاوی مواد منبسط شده نظیر ورمیکولیت (Vermiculite) و نیز مصالحی نظیر گچ و سیمان، مواد کفزا و غیره می‌باشد. پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق به دلیل مقاومت حرارتی بسیار بالا و ضریب رسانایی گرمایی بسیار پایین، روند انتقال حرارت در سازه را کاهش داده و باعث تأخیر در فروپاشی سازه (بسته به ضخامت مورد استفاده تا حدود 4 ساعت) در برابر حریق می‌شود که این امر می‌تواند پوشش ضد حریق بر پایه مواد معدنی پاششی را برای مقابله با حریق بسیار کار آمد نماید و این زمان فرصت کافی را برای اطفای حریق توسط نیروهای آتش‌نشانی فراهم می‌سازد.

پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق در برابر حریق هیدروکربنی و حریق سلولزی بسیار مقاوم بوده و می‌توان آن‌ها را در سطوح داخلی و خارجی سازه فولادی و بتنی استفاده نمود.

 

درباره شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما

شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما شرکتی است پویا که با هدف تحقیق و توسعه و ارائه راهکاری نوین در صنعت ساختمان و صنایع شیمیایی بویژه صنعت رنگ در سال 1397 تأسیس شده است. در این شرکت محصولات مختلفی همچون رنگ‌های جاذب امواج، پوشش‌های ضد حریق، پوشش‌های مخازن آب، رنگ‌های آنتی‌باکتریال، پوشش‌های کف، رنگ‌های کند سوز، بتونه و رنگ‌های مخصوص اعمال در زیر آب، پوشش نانوسیل، چسب‌های مگاستون و غیره را به بازار ارائه داده‌اند که دارای تأییدیه‌های مرتبط از مراجع بین المللی (سوئیس، ترکیه و….) و داخلی نظیر ستاد فناوری نانو، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، پژوهشگاه رنگ، پژوهشگاه رازی، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، انستیتو پاستور، پژوهشگاه نیرو و غیره شده است. محصولات شرکت با در نظرگیری حداکثر سهولت کاربری و حفظ محیط زیست طراحی و تولید می‌شوند.