آینده صنعتی فناوری نانو

با پیشرفت فناوری امکان تولید مواد با ابعاد میکروسکوپی فراهم شده است. در حال حاضر فناوری نانو بالغ شده است و دانشمندان به دنبال راه‎های جدیدی برای توسعه آن در زمینه ‎های مختلف هستند. نانوفناوری در حال حرکت رو به جلو هست. برخی از روندهای جدیدی که در آینده با استفاده از فناوری نانو قابل مشاهده است عبارتند از:

مواد و روش‎های جدید تولید

فناوری نانو کاربردهای گسترده‎ای در ساخت و تولید داشته است. تقاضای بالاتر برای محصولات نانو نیاز به نانومواد جدید را ایجاد کرده است. نانولوله‎های کربنی، دندریمرها، نقاط کوانتومی و نانوبلورها، نانورشته‎های نقره و نانوذرات، ذرات ریز و بسیار ریز، نانوذرات اکسید تیتانیوم و فولرین برخی از مواد جدید هستند که اخیرا شناسایی یا تولید شده‎اند.

ساخت در مقیاس نانو نیز شامل تولید قطعات نانومتری و یا تولید قطعات با استفاده از مواد نانومتری زمینه بسیار جالبی است. حافظه‎ها، نانوذرات سیلیکا، نانولوله‎های کربنی پوشش‎داده شده با الماس و سیار این نانوذرات توسط تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‎گیرد. روش‎هایی مانند پرینت شوک لیزر که اشکال فلزی نانومتری تولید می‎کند نیز توسعه داده شده است. در میان تمامی صنایع، صنعت ساخت بیشترین سود را از به‎کارگیری فناوری نانو خواهد داشت.

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

نانوروبات

هرچند این مورد هنوز وجود ندارد، اما در آینده نزدیک به حقیقت خواهد پیوست. یکی از کاربردهای این تجهیزات در زمینه پزشکی است. شناسایی و درمان بیماری با استفاده از تزریق این نانوربات‎ها به خون و کنترل آن‎ها امکان‎پذیر خواهد شد.

نانوفناوری در کشاورزی

نانوبیوفناوری، ترکیبی از فناوری نانو و بیو است و قابلیت ایجاد تغییرات اساسی در کشاورزی جهان دارد. با افزایش جمعیت، نیاز به مواد غذایی شامل میوه‎ها، سبزیجات و غیره را افزایش داده است. استفاده بیش از حد از زمین‎های کشاورزی باعث کاهش ترکیبات مغذی شده است. در این حوزه فناوری نانو کمک زیادی می‎کند. علاوه بر این آنالیز وجود ترکیبات مغذی در خاک و شناسایی بیماری گیاهان در مراحل آغازین نیز از دیگر کاربردهای فناوری نانو است.

فناوری نانو در ورزش

نانومواد مانند نانورشته‎های کربنی، نانوذرات تیتانیوم، نیکل و … برای لباس‎ها و تجهیزات ورزشی استفاده می‎شود که کارایی لباس‎ها را افزایش داده و راحت‎تر هستند. مثالی از این موارد دوچرخه‎های شرکت BMC سوئیس است که از نانولوله‎ها برای بدنه دوچرخه استفاده می‎کنند. استحکام این بدنه 400 برابر بالاتر از بدنه فولادی است.

منبع : http://www.business2community.com/tech-gadgets/the-future-of-nanotechnology-01909398#Ijs8RxAgyz2xhcmH.97