بررسی دستاوردهای نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در سال 1395

یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای دستیابی به پیشرفت علم و توسعه فناوری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد استفاده در مراکز علمی و تحقیقاتی است. از اینرو در این خبر به بررسی دستاورد‌های دوره چهارم نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران پرداخته شده است.

بررسی دستاوردهای دوره چهارم نمایشگاه (سال 1395)

در چهارمین دوره از برگزاری نمایشگاه علاوه بر، سه گروه پیشین دستگاه، مواد و محصولات جانبی، بخش خدمات نیز به محصولات عرضه شده در نمایشگاه اضافه شده است. در این دوره نیز همانند سال‌های قبل، بخش دستگاه‌ها بالاترین سهم را در نمایشگاه به خود اختصاص داده‌‍‌است.

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

به منظور هدفمندسازی بهتر حمایت‌های نمایشگاه، برای دوره چهارم دو تغییر ایجاد شد، یکی حذف حمایت از محصولاتی که به بلوغ رسیده‌اند و دیگری حمایت از عرضه محصولات سطح یک و دو که برای بار اول در ایران تولید شده‌اند. این دسته از محصولات اگر حداقل یکبار قبل از نمایشگاه به فروش نمی‌رفتند، امکان عرضه در نمایشگاه را نداشتند اما از دوره چهارم برای تشویق به تحقیق و توسعه شرکت‌ها، شرط داشتن مرجع فروش برای این دسته از محصولات برداشته شد.

سهم انواع سطوح حمایتی از محصولات حاضر در نمایشگاه سال 1395، در نمودار نشان داده شده است.

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0

با توجه به نمودار، محصولات با سطح سوم حمایتی همچنان دارای بیشترین حضور در نمایشگاه می‌باشند. شایان ذکر است که حضور محصولات بدون حمایت در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است که این امر نشان‌دهنده رشد محصولاتی است که به بلوغ رسیده‌اند و از سطوح حمایتی خارج شده‌اند.

filereader.php?p1=main_037a595e6f4f0576a

با بررسی روند نمایشگاه در سال‌های برگزار شده، همواره دستگاه‌های عرضه شده در نمایشگاه در مقایسه با سایر محصولات، از حمایت بیشتری برخوردار بوده‌اند. این نکته قابل توجه است که در نمایشگاه سال 95، با وجود اولین حضور بخش خدمات در این دوره مشمول هیچ‌گونه حمایتی نشده است.

مجموع کل قراردادهای بسته شده در نمایشگاه سال 95 معادل 1،050میلیارد ریال بوده است، که در قالب دو نمودار برحسب سهم انواع محصولات و سهم سطوح حمایتی مختلف در این قراردادها نشان داده شده‌است.

filereader.php?p1=main_a1c3ae6c49a89d92a

با توجه به نمودار، محصولات با سطح حمایتی نوع اول دارای بالاترین میزان قراردادها بوده‌اند، در صورتی که کمترین میزان محصول عرضه شده در نمایشگاه را داشته‌اند. مشخص است که به دلیل بالا بودن میزان حمایت مالی از این دسته از محصولات، میزان قراردادها نیز بیشتر بوده است. در دوره‌های برگزاری نمایشگاه، گروه دستگاه‌ها بالاترین سهم قراردادها را به خود اختصاص داده‌اند.

از میان 371 شرکت‌کننده در چهارمین دوره از نمایشگاه، 10 شرکت پرفروش (از منظر مجموع قرارداد) در جدول مشخص شده‌اند.

filereader.php?p1=main_37f65c068b7723cd7

پس از بررسی 4 دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار شده می‌توان جمع‌بندی زیر را ارائه نمود:

نتایج

  • رشد 97 درصدی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه طی سالیان برگزاری نمایشگاه ( 1396-1392)
  • رشد 137 درصدی محصولات عرضه شده در نمایشگاه طی سالیان برگزاری نمایشگاه ( 1396-1392)
  • کاهش 6 درصدی مجموع قراردادهای بسته شده در دوره سوم نسبت به دوره دوم نمایشگاه (به دلیل عدم اختصاص بودجه مناسب از سوی سازمان‌های مربوطه )
  • رشد 22 درصدی مجموع قراردادهای بسته شده در دوره چهارم نسبت به دوره سوم نمایشگاه
  • شرکت طراحی مهندسی سنتام و شرکت دانش پژوهش فجر، پرفروش‌ترین شرکت‌ها در سه دوره اخیر نمایشگاه

filereader.php?p1=main_81374713d991042a0

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این بخش می‌توانید به وبسایت هایتک مانیتور مراجعه نمایید.