افتتاح ۲۰۰ مرکز جدید برای شبکه آزمایشگاهی راهبردی

۲۰۰ مرکز جدید به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه شد.

پایه و اساس پیشرفت و دست‌یابی به فناوری‌های جدید، انجام پژوهش‌های کاربردی، منظم و دارای برنامه است که دسترسی محققین به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و استاندارد را طلب می‌کند. در کشور ما با وجود سرمایه‌گذاری زیاد در خرید تجهیزات پیشرفته و ایجاد آزمایشگاه‌های مختلف، همواره به دلیل ناکارآمدی سیستم خدمات‌دهی این آزمایشگاه‌ها، محققین با مشکل دسترسی به سرویس آزمایشگاهی مناسب مواجه بوده‌اند و تقاضا برای خرید تجهیزات جدید همیشه وجود داشته است.

 

یکی از راهکارهای اجرایی مدیریت این موضوع، ایجاد شبکه‌ای جامع از توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری‌های پیشرفته و راهبردی است. دامنه پوشش این شبکه شامل آزمایشگاه‌های خدماتی است و آزمایشگاه‌های پژوهشی و آموزشی را شامل نمی‌شود. این شبکه علاوه بر مراکز آزمایشگاهی زیرمجموعه سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف، مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی را نیز در بر می‌گیرد. بخش‌های آزمایشگاهی وابسته به انواع مؤسسات تحقیقاتی و آموزش عالی اعم از دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز تحقیقاتی و مواردی از این دست، می‌توانند در این شبکه عضو شده، فعالیت نمایند.

 

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، پلتفرم به اشتراک گذاری دستگاه‌ها و ارائه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور است. باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز برای تسهیل در دریافت خدمات ایجاد شده است و تخفیف‌های متنوعی را به اعضای هیئت علمی، دانشجویان، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع کشور ارائه می‌دهد. در این شبکه خدمات آزمایشگاه‌های متنوعی مانند حوزه فنی و مهندسی مانند مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا فضا، معدن؛ حوزه محیط زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی؛ حوزه‌های زیست فناوری و پزشکی مانند داروسازی، سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت؛ حوزه‌های علوم شناختی و مغز؛ صنایع دستی، مواد غذایی و غیره، ارائه می‌شود.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تسهیل دسترسی محققان، صنعتگران، دانشجویان و اساتید به خدمات آزمایشگاهی متنوع و گسترده از جمله اهدافی است که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌کند و در این راستا شبکه‌ای از خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی شکل گرفته است تا این روند تسریع شود. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مجموعه فناور به خانواده ۶۳۰ نفره شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اضافه شده و در مجموع بیش از ۸۰۰ مجموعه آزمایشگاهی با این شبکه همکاری دارند. این تعداد آزمایشگاه اطلاعات بیش از ۱۸ هزار دستگاه را به اشتراک گذاشته‌اند موفق به انجام بیش از ۱۰ هزار آزمون تخصصی شدند.