گردهمایی تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی ایران برای استفاده از فناوری نانو

روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ تعدادی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گردهم آمدند تا در زمینه استفاده از فناوری نانو برای افزایش رقابت‌پذیری محصولات خود همفکری و تبادل نظر کنند. این نشست به میزبانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در محل این ستاد برگزار شد. مدیران و کارشناسان شرکت‌های پاک شوما، صنایع گلدیران، نیک کالا، لوازم خانگی کن، پدیده دنیای مدرن (درسا) ، عالی نسب، انرژی، بوتان، استیل البرز، پارسیران نوین، دمنده و کارخانجات گروه بهمن (فیلور) و دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این نشست حضور داشتند.

دکتر انصاری؛ دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، استفاده از فناوری‌های جدید را از نکات مهمی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه گفت: «از جمله این فناوری‌ها فناوری نانو است، امروزه ورود کشورها به حوزه نانو اجتناب ناپذیر است و همه کشورها به این فناوری به عنوان یک محرک در صنعت نوین توجه کرده‌اند.»
این نشست در دو محور اصلی برگزار شد که شامل معرفی حمایت‌های ستاد نانو از شرکت‌های صنعتی و معرفی تعدادی از دستاوردهای ایران در فناوری نانو با قابلیت استفاده در صنعت لوازم خانگی بود.

دکتر اسدی‌فرد؛ مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، ضمن معرفی بسته ویژه حمایتی ستاد نانو از شرکت‌های صنعتی، مهم‌ترین اجزای این بسته حمایتی شامل موارد زیر را تشریح کرد؛
• حمایت از ساخت پایلوت‌‌های تولید نیمه‌صنعتی و تست عملکردی
• مشوق خرید شرکت‌های فناوری
• تضمین تیم‌های فناور به منظور کاهش ریسک صنایع
• حمایت از تحقیق و توسعه تکمیلی
• تسهیلات اخذ استاندارها و تاییدیه‌های داخلی و خارجی برای محصولات نانو
• تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری مناسب
• تحلیل فناوری، رصد بازار و خرید گزارش

در ادامه تعدادی از فناوران کشور به تشریح دستاوردهای خود که قابلیت استفاده در صنایع لوازم خانگی را دارد، پرداختند. ازجمله این فناوری‌ها می‌توان به فناوری پلاسما جت اتمسفری، سامانه پردازش پلاسمایی، پوشش‌های نانویی سخت، پوشش‌های تزئینی، پوشش‌‌های تبدیلی، مستربچ افزایش دهنده استحکام مواد کامپوزیتی، ضدخراش و آنتی‌باکتریال، گرانول آنتی‌باکتریال، فیلتر تصفیه آب، سیستم تصفیه آب مبتنی بر نانوکویتاسیون و فیلتر هوای نانویی اشاره کرد.

آقای مهندس احد سعیدی؛ کارگزار تبادل فناوری حوزه پلاسمای سرد ضمن معرفی فناوری‌های تجاری شده سه شرکت ایرانی کاوش یاران فن پویا، پلاسما ایده آزما و بسافن آور نصیر عنوان کرد: «از بین بردن آلودگی‌های سطحی، ایجاد زبری سطحی و فعال کردن عوامل شیمیایی از مهم‌ترین تأثیرات پلاسما بر روی سطوح است. این فناوری در صنایع مختلفی چون الکترونیک، پزشکی، لوازم خانگی، خودرو، نساجی، صنایع بسته‌بندی و غیره استفاده می‌شود.» ایشان بهبود قابلیت چسبندگی، بهبود قابلیت چاپ‌پذیری و فعال کردن سطح به وسیله پلاسما برای بهبود قابلیت چاپ را به عنوان سه کاربرد مهم پلاسما در صنعت لوازم خانگی معرفی کرد.

آقای صالحی؛ کارشناس شرکت سوین پلاسما، به کارایی نانوپوشش‌های سخت در صنعت که در محفظه خلا انجام می‌شود پرداخت و گفت: «این پوشش‌ها برای قطعات فولادی و هارد متال‌ها مناسب است، و در ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون کارایی بالایی دارند و در رده پوشش‌های الماسی و فوق سخت هستند.» جلوگیری از سایش، خوردگی شیمیایی، جلوگیری از اکسیداسیون در دمای بالا، افزایش صافی سطح و کاهش ضریب اصطکاک و کاهش چسبندگی مواد از مهم‌ترین ویژگی‌های پوشش‌های معرفی شده به‌وسیله‌ی ایشان بود. این پوشش‌ها در ابزارهای برشی مانند برقو، تیغه اره، فرز انگشتی، مته، قلاویز و ابزار دنده تراشی و در انواع قالب‌ها مانند تزریق، فورج گرم آلیاژهای آهنی، فورج گرم آلیاژهای غیرآهنی، اکسترود و دایکست و سمبه و ماتریس فرم و کشش کاربرد دارند.

آقای رشیدی؛ مدیر بازرگانی شرکت یارنیکان صالح نیز به معرفی دستگاه پوشش‌دهی صنعتی به روش ARC PVD پرداخت و گفت: «این دستگاه دارای مدل‌های مناسب پوشش‌دهی برای سرامیک، فلزات و شیشه است. محصولات پوشش داده شده با این دستگاه نیز شامل یراق‌آلات، شیشه، چینی، شیرآلات و اکسسوری سرویس بهداشتی هستند.»

همچنین آقای آزاد؛ کارشناس شرکت شیلر فرآیند پارس، به معرفی پوشش‌های تبدیلی این شرکت پرداخت.

در پایان نشست، آقای بشیر؛ محصولات شرکت پارسا پلیمر شریف و کاربرد آن‌ها در صنعت لوازم خانگی را معرفی کرد. ایشان لوله‌های انتقال فاضلاب بدون صدا، آمیزه‌هایی به صورت پلاستیک‌های ضدخراش، آمیزه‌های پلی‌پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه، پلی‌آمید تقویت شده با الیاف شیشه، آمیزه‌های تأخیر انداز شعله، آمیزه‌های برپایه پلی‌پروپیلن را به عنوان بخشی از تجربیات موفق این شرکت عنوان کرد.