رونمایی از سیستم بازچرخانی پساب خاکستری در نمایشگاه فناوری نانو

سیستم بازچرخانی پساب خاکستری یکی از چهار محصولی بود که در ابتدای یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو توسط ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بصورت نمادین رونمایی شد.

دکتر ستاری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در مورد توسعه صادرات و رویکرد بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری گفت: «حوزه فناوری نانو فرصت مناسبی را برای توسعه صادرات صنایع ایجاد کرده است و ضمن ارتقای کیفیت امکان رقابت پذیری محصولات را نیز بالا برده است.»
پساب خاکستری معمولا حاوی انواع شوینده، چربیها، درشت مولکولها و میکروبها و میکروارگانیسمها است و به دلیل دارا بودن این مواد نمی‌تواند برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار گیرد و نیازمند فرایند تصفیه‌ای است. با توسعه فناوری غشای سرامیکی تصفیه این نوع پساب‌ها بسیار آسان تر بوده و با محدودیت کمتری قابل انجام است.
سامانه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی؛
شرکت دانش پژوهان صنعت نانو پس از چند سال تحقیق و مطالعه، موفق به ساخت غشاهای سرامیکی نانوساختار شده است. این مجموعه دانش بنیان با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار اقدام به توسعه سامانه‌های تصفیه پساب خاکستری کرده است. در این سامانه به منظور تصفیه آب خاکستری از غشاهای نانوساختار سرامیکی میکروفیلتر و اولترافیلتر استفاده شده است. این دستگاه با توجه به شرایط پساب تولیدی در مجتمع‌های مسکونی یا پساب صنایع می‌تواند در دو مرحله فیلتراسیون پساب ورودی را به استانداردهای مطلوب رسانده تا مورد استفاده مجدد قرار گیرند.
مزایای این سیستم شامل قابلیت بازگردانی 70 الی 85 درصدی برای مصارف مختلف، صرفه جویی 50 تا 70 درصد در مصرف آب، استفاده از روش غشایی برای گندزدایی کامل و برتری نسبت به روشهای گندزدایی دیگر، عمر بالای غشاهای استفاده شده در این سامانه که 5 تا 10 سال با توجه به نوع پساب ورودی است، عدم نیاز به اپراتور و استفاده از فرآیند کاملا اتوماتیک، قیمت رقابتی در مقایسه با دیگر انواع روشهای جداسازی و حذف کامل تمامی میکروبها و میکروارگانیسمها است.
با توجه به تست‌ها و آنالیزهای انجام شده، این سامانه قادر است بخش عمده آلودگی‌های موجود در پساب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد که از جمله این موارد می‌توان به حذف کامل میکروارگانیسم‌ها، کاهش میزان کدورت پساب در حد استاندارد آب آشامیدنی و کشاورزی، کاهش میزان COD ، BOD و حذف مواد معلق اشاره کرد.
این شرکت می‌تواند با استفاده از غشای سرامیکی نانو ساختار بیش از 70 درصد از پساب خاکستری تولید شده در یک مجموعه صنعتی را به چرخه استفاده بازگرداند که قدم بسیار بزرگی برای کاهش مصرف آب و همچنین کاهش هزینه های تامین آب است. این سامانه در چند مجموعه صنعتی از جمله کارواش و مجموعه رادیاتورسازی، نصب شده و استانداردهای لازم را از نظر کیفیت آب پاس کرده است. با توجه به عملکرد مناسب این سامانه شرکتهای زیادی از جمله اتحادیه کارواش داران، واحدهای قالیشویی، صنایع ماشین کاری، صنایع غذایی و … می‌توانند از این سیستم استفاده کنند.