تولید ایرانی نانوچاپگرهای الکترونیکی برای چاپ مدارات، حسگرها و پنلهای گرمکن

شرکت دانش‌بنیان رویال توسعه پایدار به منظور تولید و توسعه محصولات حوزه الکترونیک چاپی، چاپگری به بازار عرضه کرده است که با کمک جوهرهای نانویی می‌تواند محصولاتی نظیر گرمکن‌ صندلی و حسگر و پنل خودروها تولید کند.

در این فناوری با استفاده از نانوجوهر‌ها امکان ساخت افزاره‌های الکترونیک منعطف و ارزان فراهم ‌می‌شود. در حال حاضر امکان چاپ انواع مدارات چاپی و انعطاف پذیر، RFID تگ‌ها، گرمکن‌های انعطاف‌پذیر، حسگرهای انعطاف‌پذیر به همراه قابلیت تحقیق و توسعه روی سایر کاربردهای حوزه الکترونیک چاپی توسط این دستگاه، وجود دارد. با بومی‌سازی دانش ساخت این دستگاه، هم اکنون قابلیت ساخت و ارائه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی به منظور تولید انواع محصولات تجاری حوزه الکترونیک چاپی در کشور میسر شده است.

علی قره‌خانی مدیر تحقیق و توسعه شرکت رویال توسعه پایدار می‌گوید: «ما چاپگری برای توسعه فناوری الکترونیک چاپی ارائه کرده‌ایم، یعنی با استفاده از این چاپگر می‌توان مدارات الکترونیکی را چاپ کرد.»

وی درباره کاربرد این چاپگر می‌گوید: «از جمله کاربردهای این چاپگر استفاده از آن در تولید منسوجات است، با این فناوری می‌توان انواع مختلف گرمکن و حسگر را روی پارچه چاپ کرد و از آن پارچه در تولید لباس استفاده کرد. در صنعت خودروسازی این چاپگر کاربرد دارد، در خودروهای امروزی در بخش پنل و گرمکن‌های صندلی از این فناوری استفاده می‌شود. آینده الکترونیک به سمت الکترونیک چاپی یا الکترونیک پوشیدنی می‌رود.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت رویال توسعه پایدار درباره فضای الکترونیک چاپی در جهان می‌گوید: «حوزه الکترونیک چاپی در جهان، حوزه‌ای نو قلمداد می‌شود. بنابراین ما انتظار داریم بازار خوبی به واسطه محصولاتی که از این چاپگر بیرون می‌آید داشته باشیم.»

این دستگاه الکترونیک چاپی برای تولید محصولات الکترونیکی در حوزه‌های مختلف قابل استفاده است. هزینه پایین، سبک بودن، ضخامت کم، سازگاری با محیط زیست، انعطاف پذیری و پایداری از جمله مزایای این فناوری است.

با توجه به بازار ۳۰ میلیارد دلاری محصولات حوزه الکترونیک چاپی و پیش‌بینی بازاری بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ در کنار عدم نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و توانمندی‌های موجود داخلی؛ محصولات حوزه الکترونیک چاپی می‌تواند از اهمیت به سزایی در رشد و توسعه صنعت نانو در کشور برخوردار باشد.