معرفی ۲۶ محصول حوزه همگرا با حضور دکتر ستاری

با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور، دکتر علی محمد سلطانی، رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا و دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو، ۲۶ محصول حوزه همگرا معرفی شدند.

شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰، معاونت علمی ریاست جمهوری میزبان رویدادی با عنوان « معرفی ۲۶ محصول حوزه فناوری‌های همگرا» بود. در ابتدای این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به همراه دکتر علی محمد سلطانی، رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا و دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو از ۲۶ محصول حوزه فناوری‌های همگرا بازدید کردند. این محصولات توسط ۱۶ شرکت نوپای ایرانی توسعه داده شده و نمونه‌های اولیه محصولات برای معرفی در این رویداد به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان عرضه شد.

پس از بازدید از این محصولات، دکتر سلطانی به تشریح اهمیت حوزه همگرا و تاثیر آن در توسعه محصولات جدید پرداخت. وی از افزایش بودجه این حوزه در کشورهای دیگر و نقش این فناوری‌ها در پاسخ به نیازهای آتی کشور سخن گفت. دکتر سلطانی در این رویداد به معرفی نقاط همگرایی مهم در کشور و نقاط با پتانسیل بالا برای توسعه محصول پرداخت.

 

در ادامه دکتر ستاری بر لزوم جبران عقب‌ماندگی در بخی حوزه‌ها تاکید کرد و به معرفی حوزه‌هایی که ایران در آنها پیشرو است پرداخت. معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر نقش مهم بخش خصوصی در توسعه محصولات جدید، از فناوران خواست تا برای جلب توجه بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در تولید محصولات نوآورانه تلاش کنند.

لازم به ذکر است محصولاتی که در این رویداد معرفی شدند عمدتاً به  نقاط همگرایی نظیر رابط مغز و رایانه (BCI)، چاپ زیستی سه بعدی (۳D Bio Print)،  نسل جدید توالی یابی ژنتیکی (NGS)،  زیست مهندسی (EB) یا زیست‌شناسی مصنوعی (SB)، همگرایی زیست فناوری و الکترونیک و همگرایی فناوری نانو و زیستی مربوط بودند.