هوای پاک با نانوفیلترهای ایرانی کاربردی در توربین‌های گازی

استفاده از فیلترهای نانویی در توربین‌های گازی، موجب کاهش قابل توجهی آلایندگی این توربین‌ها شده است. در حال حاضر شرکت بهران فیلتر، فیلترهای حاوی نانوالیاف برای استفاده در این توربین‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

محمدجواد فروندی، مدیر طراحی محصولات و تولید نانوالیاف شرکت تولیدی و صنعتی بهران‌فیلتر درباره تاثیر نانوفیلترهای این شرکت در کاهش آلودگی هوا می‌گوید: «در یک منطقه متوسط از نظر آلودگی، به ازای هر توربین گازی، هرسال تا شش تُن آلودگی وارد محیط می‌شود که استفاده از نانوفیلترهای شرکت بهران فیلتر به کاهش این آلودگی کمک شایانی کرده است.»

شرکت دانش‌بنیان بهران فیلتر یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید انواع فیلترهای خودرو، صنعتی و نیروگاهی در ایران است که استفاده از نانوالیاف را برای تولید فیلتر در دستور کار خود قرار داده است. حفاظت بهتر از قطعات توربین‌های نیروگاهی، کاهش هزینه‌های توقفات و افزایش توان تولید برق و افزایش عمر فیلترها حداقل به ۱.۵ برابر عمر فعلی از مهمترین ویژگی‌های فیلترهای نیروگاهی بهران فیلتر است.

مهم‌ترین اثر فیلترهای هوای احتراق نانو، کاهش ورود ذرات معلق زیر یک میکرون به محیط است که این محیط می‌تواند کابین هواپیما، موتورخودرو، نیروگاه و حتی سیستم تنفسی انسان باشد. این به نوبه خود باعث کاهش هزینه تعمیرات، سوخت و نگهداری نیز می‌شود. مزیت دیگر استفاده از این نوع فیلترها کاهش میانگین افت فشار برای دستگاه مصرف‌کننده در طول استفاده است که این مزیت به طولانی‌شدن عمر فیلتر کمک و ظرفیت غبارگیری افزایش پیدا می‌کند.

شرکت بهران فیلتر با استفاده از تجهیزات تولید نانوالیاف که از شرکت فناوران نانومقیاس خریداری کرده است، نانوالیاف مورد نیاز خود را تولید می‌کند. این نانوالیاف روی سطح فیلترها قرار می‌گیرد و با این کار کارایی تصفیه هوا را افزایش می‌دهد.

به گفته مهندس فروندی، شرکت بهران فیلتر به واسطه استفاده از نانوالیاف در محصولات خود موفق به دریافت عنوان دانش‌بنیانی شده است. استفاده از نانوالیاف موجب شده تا فیلترهای این شرکت توان جداسازی ذرات با ابعاد کوچکتری را داشته باشد، در واقع ذراتی که پیش از این از فیلترهای معمولی عبور می‌کرد و در موتور خودرو رسوب می‌کرد یا وارد ریه افراد می‌شد، در فیلترهای نانویی شرکت بهران فیلتر به دام می‌افتند که این به معنای تصفیه کارآمدتر هوا یا سیال عبوری از فیلتر است. استفاده از نانوالیاف در این فیلترها موجب شده تا منافذ موجود در این فیلترها نانومتری شده و طیف گسترده‌تری از ذرات را به دام بی‌اندازد.