تولید صنعتی نانوفیلترهای ایرانی با کارایی برتر

به گفته مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور، به دلیل نفوذ کم ذرات به عمق فیلترهای نانویی، این فیلترها عمر بالاتری نسبت به فیلترهای رایج دارند.

شرکت نانو فناوران خاور یکی از شرکت‌های تولیدکننده فیلترهای نانویی است که در حال حاضر علاوه بر فیلتر، ماسک‌ نیز تولید می‌کند.

سید امیرحسین تقوی مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور در این باره می‌گوید: «از سال ۱۳۹۶ وارد حوزه تولید ماسک‌های تنفسی با استفاده از نانوالیاف شدیم و بعد از شیوع ویروس کرونا، تلاش کردیم که با تامین ماسک‌های نانویی به مهار این بیماری کمک کنیم. سال گذشته با شیوع کرونا، ماسک‌ در بازار کمیاب شد از این رو با کاهش تمرکز در بخش فیلتر صنعتی، بیشتر انرژی خود را صرف تولید ماسک‌های نانویی کردیم. البته در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها ماسک تولید می‌کنند، از این رو نیاز بازار به ماسک تامین شده است. با این حال تولید ما به حد نیاز انجام شده است و در حال حاضر به قدر کافی ماسک در انبار برای عرضه به بازار داریم.»

وی می‌افزاید: «ما ماسک N۹۵ سوپاپ‌دار و ماسک N۹۵ بدون‌سوپاپ‌ و ماسک‌های سه‌لایه پزشکی را تولید می‌کنیم. البته ماسک سه لایه پزشکی در لیست محصولات ما نبود، بعد از شیوع کرونا به دلیل نیاز کشور، این محصول را نیز تولید کردیم. ماسک‌های سوپاپ‌دار بیشتر برای صنایع کاربرد دارد و سوپاپ موجود در آن برای تسهیل تنفس بوده و نقشی در فیلتراسیون ندارد. این در حالی است که تمام بخش‌های دیگر این ماسک‌ها با نانوالیاف پوشانده شده و این نواحی برای فیلتر کردن هوا استفاده می‌شود. در ماسک‌های سوپاپ‌دار، دیافراگم نقش مهمی دارد، ما از دیافراگم‌های سیلیکونی استفاده می‌کنیم تا هنگام دم و بازدم به خوبی باز و بسته شوند. البته بعد از شیوع کرونا با توجه به احتمال پخش ویروس از فرد آلوده‌ای که ماسک سوپاپ‌دار استفاده می‌کند، سوپاپ را از روی ماسک برداشتیم.»

به گفته ایشان نانوالیاف به خوبی می‌توانند ذرات آلاینده را مهار کنند و تصاویر میکروسکوپی از ماسک‌های مستعملی که در صنعت استفاده شده است، نشان می‌دهد ذرات آلاینده نفوذ کمی در فیلترهای نانویی داشته و از این رو دوام و عمر این فیلتر بالا بوده و سرعت اشباع شدگی آن‌ها کمتر از فیلترهای معمولی است.

به دلیل وجود نانوالیاف در فیلترهای شرکت نانو فناوران خاور، قدرت جذب این فیلترها نسبت به فیلترهای رایج بسیار بالاتر بوده و امکان گیراندازی ذرات زیر ۲٫۵ میکرون در این فیلترها وجود دارد، بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی می‌توانند با استفاده از این فیلترها نسبت به جذب ریزگردها از خروجی کارخانه اقدام کنند و در نهایت میزان رهایش ریزگردهای خطرناک به محیط زیست به حداقل برسد. در حال حاضر صنایع مختلفی از جمله سیمان و فولاد از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند.