تولید صنعتی نانوفیلترهای ایرانی ویژه تصفیه آب

شرکت گواراب سازان دشت سبز یکی از تولیدکنندگان فیلترهای تصفیه آب، در حال حاضر فیلترهای نانویی آنتی‌باکتریال و  واشرهای آنتی‌باکتریال را در لیست محصولات نانویی خود دارد. این فیلتر و واشر آنتی‌باکتریال بر پایه موادی قرار داده شده تا مانع رشد هرگونه میکروارگانیسم و باکتری‌ها را بر روی بدنه و ساختار خود شوند.

به گفته مدیر فروش شرکت دانش‌بنیان گواراب سازان دشت سبز، برای تصفیه آب، در صورت استفاده از فیلترهای نانویی آنتی‌باکتریال این شرکت نیاز به پرتوهای فرابنفش نیست و فیلترهای نانویی می‌توانند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرند.

در فیلتر‌های نانویی این شرکت با گنجانیدن عامل ضدباکتریایی یا بایوساید در ساختار فیلتر، ریسک و خطر آلودگی سطوح آن به انواع باکتری و میکروارگانیسم‌ها بسیار کاهش می‌یابد. از جمله باکتری‌هایی که سطوح فیلتر تصفیه آب آنتی‌باکتریال از رشد آن‌ها ممانعت به عمل می‌آورند استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیاکلی است. در صورتی که سطوح فیلتر در مجاورت با آب شرب به باکتری‌های مذکور آلوده شود می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد.

مهندس مغانلو مدیر فروش شرکت گواراب سازان دشت سبز می‌گوید: «در این فیلترها، کلر و کربن از آب جدا می‌شوند و از آنجایی که کلر خاصیت گندزدایی دارد، با حذف آن فرصت مناسبی برای رشد باکتری‌ها به وجود می‌آید. فیلتر نانویی گواراب سازان دشت سبز برای این ساخته شده که بتواند این میکرواورگانیسم‌ها را از بین ببرد. با وجود این فیلتر دیگر نیازی به فیلتر UV در دستگاه تصفیه آب نیست. فیلتر UV، با تاباندن نور فرابنفش به آب، باکتری و میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد. اما به‌دلیل قیمت بالای نور UV مقرون به‌صرفه نیست. فیلترهای آنتی باکتریال گواراب قادراند هرگونه قارچ و باکتری را در آب را از بین ببرند.»

این فیلترهای نانویی به دلیل وجود نانوذرات، خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و علاوه بر حذف عوامل بیماری‌زا، به حذف رنگ، بو و مزه بد آب کمک می‌کنند. نانوذرات یک عامل ضدمیکروبی قوی هستند که می‌تواند باعث از بین رفتن طیف وسیعی از میکروب‌ها شود. آن‌ها به دیواره سلولی باکتری چسبیده و این عوامل بیماری‌زا را از بین می‌‌برند. اثر ضدباکتریایی ذرات به‌طور چشمگیری در بعد نانومتری افزایش می‌یابد، به‌ طوری‌که نانوذرات قادر به از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری هستند.