افزایش کیفیت محصولات پتروشیمی با نانوکاتالیست ایرانی

مشاهده ویدیوی استفاده از کاتالیست‌های ایرانی در صنایع پتروشیمی کشور


به گفته مسئولان پالایشگاه آبادان، استفاده از نانوکاتالیست‌های شرکت نانو پارس اسپادانا موجب بهبود کیفیت محصولات آن‌ها شده است.

سعید شجاعی‌زاده، مدیرعامل شرکت نانو پارس اسپادانا می‌گوید: «نانوکاتالیست‌ها همان کار کاتالیست‌های قبلی رو انجام می‌دهند اما در زمان کمتر و سرعت بالاتر و در عین حال کارایی فرآیند با این نانوکاتالیست‌ها نیز افزایش یافته است.»

این شرکت محصولات نانویی مختلفی نظیر نانوکاتالیست دهیدروژناسیون، نانوکاتالیست‌ گوگردزدا، نانوکاتالیست‌ اکسی کلراسیون و پودر آلومینای نانوساختار را تولید و عرضه می‌کند. شرکت نانوپارس اسپادانا دانش فنی تولید این محصولات را دارا بوده و تمام زنجیره تولید از مواد اولیه تا دانش فنی را به صورت بومی در اختیار داشته و هیچ وابستگی به خارج ندارد.

به گفته محمد لیرابی، سرپرست یکی از واحدهای پتروشیمی آبادان، نانوکاتالیست شرکت نانو پارس اسپادانا جایگزین کاتالیستی شده که پیش از این از آمریکا وارد می‌شد.

کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا در صنایع نفت و پتروشیمی جهت تبدیل مواد با کاربرد کمتر به مواد باارزش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نیاز صنایع و با هدف استقلال در تولید کاتالیست‌ها، انواع مختلف این محصول پرکاربرد بررسی شده و با روش‌های جدید و مهندسی معکوس سنتز و پس از آزمایش‌های دقیق به صنایع ارائه می‌شوند.

به گفته مهران بهروزیان، مدیربهره‌برداری پالایشگاه آبادان از سال ۹۲ با اوج گرفتن تحریم‌ها به دلیل کمبود کاتالیست، مسئولان این پالایشگاه به سراغ شرکت‌های داخلی رفتند و با عرضه نانوکاتالیست‌های ایرانی، از این نوع کاتالیست‌ها در فرآیندهای خود استفاده کرده‌اند.

حیات داودی، رئیس آزمایشگاه پتروشیمی آبادان می‌گوید: «از زمانی که نانوکاتالیست شرکت اسپادانا را استفاده کرده‌ایم، خلوص محصولات ما از آنچه انتظار داشتیم بالاتر رفته است.»

از نانوکاتالیست‌های این شرکت در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مختلفی استفاده می‌شود. در سال ۹۸ شرکت اسپادانا ۵ تُن کاتالیست تبدیل Nox به ازت را به پتروشیمی کارون تحویل داد.

شرکت نانوپارس اسپادانا در سال ۱۳۸۶ در اصفهان به ثبت رسید و فعالیت خود را با تولید نانوذرات و بررسی کاربردهای آن آغاز کرد. این شرکت با استفاده از روش جدید SHOJ موفق به تولید نانوذرات اکسیدی شده‌است. یکی از نانوذرات پرکاربرد و با ارزش تولیدی این شرکت، نانوذرات آلومینا است که به سبب دارا بودن مورفولوژی و ساختار مطلوب، برای ساخت کاتالیست‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روش SHOJ در تولید نانوذرات آلومینا موجب شده است تا بتوان با کنترل پارامترهای فرآیند مذکور به مورفولوژی مناسب دست یافت. یکی از کاربردهای نانوآلومینا تولید کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا است.


مشاهده ویدیوی استفاده از کاتالیست‌های ایرانی در صنایع پتروشیمی کشور