تفاهم‌نامه‌ افزایش ظرفیت‌‎‌های صنعتی کشور با بکارگیری فناوری‎‌ نانو

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو و معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به امضا رسید. این تفاهم‌نامه در وزارت صمت و با حضور دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد و دکتر مهدی صادقی نیارکی، معاونت امور صنایع وزارت صمت به امضا رسید. یکی از اهداف مهم این تفاهم‌نامه بومی‌سازی فناوری‌ها و محصولاتی است که در حال حاضر از خارج وارد می‌شود و قرار است با استفاده از توانمندی داخلی و بهره‌برداری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌ نوین، این فناوری و محصولات در داخل کشور بومی‌سازی شوند. اجرای مفاد این تفاهم‌نامه توسط مرکز ساخت داخل وزارت صمت و شبکه تبادل فناوری انجام خواهد شد.

ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو تفاهم‌نامه همکاری با معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسانده تا در قالب یک برنامه‌ مشترک، شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای فناورانه و ارائه راهکارهای ‌مبتنی بر فناوری‌های نوین به‌منظور تامین این نیازها و ارتقای قابلیت‌های فناورانه بنگاه‌های صنعتی کشور انجام شود.

حل نیازهای فناورانه گلوگاهی صنعت کشور از طریق توانمندسازی و توسعه بازارِ شرکت‎‌های عرضه‌کننده محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوری‎‌های نوین، ارتقای فناوری و جهش تولید این شرکت‎‌ها به واسطه قرار گرفتن در زنجیره تأمین شرکت‎‌های بزرگ داخلی و همچنین تسریع در معرفی و به‌هم‌رسانی این شرکت‌ها از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

بررسی و احصای نیازهای فناورانه گلوگاهی صنعت کشور، ب‎هم‌رسانی محصولات و فناوری‎‌های اثبات شده متناسب با نیازهای احصاء شده، بکارگیری و توسعه فناوری‎‌های نوین در جهت حل نیازهای صنعتی و جایگزینی اقلام وارداتی با اقلام ساخت داخل، توسعه فناوری‎‌های نوین در داخل کشور و همکاری جهت تسهیل فرایند صادرات آن‎‌ها، بررسی و شناخت حوزه‌‏های مستعد، فرصت‎‌ها و درخواست‎‌های فناورانه صنایع کشور و تبدیل آن‎‌ها به محصول، معرفی چالش‎‌های راهبردی و پیگیری برای حل آن‎‌ها در قالب برنامه چالش‌‎های فناورانه و نوآورانه (innoTEN)، برگزاری سمینارها و نشست‏‎‌های تخصصی مشترک بین متقاضیان صنعتی و عرضه‎‌کنندگان فناوری، بررسی و معرفی فرصت‎‌های فناورانه جهت سرمایه‎‌گذاری، کمک به اخذ تأییدیه‎‌های داخلی و خارجی لازم برای محصولات و فناوری‌‎ها براساس درخواست صنایع و راهنمایی شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تسهیل در دریافت مجوزها از محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.

براساس مفاد این تفاهم‌نامه، معاونت امور صنایع وزارت صمت متعهد می‌شود تا به شرکت‌های فناور موضوع این تفاهم‌نامه برای حضور فعال‌تر در صنعت کشور کمک کرده و از این طریق به افزایش ظرفیت‌ و فرصت‎‌های صنعتی کشور و ارتقای شرکت‎‌های دانش‌‎بنیان و نوین کمک کند. کمک به ایجاد الزامات قانونی و استفاده از ظرفیت‎‌های قانونی و ساختاری موجود در وزارت صمت جهت همکاری حداکثری با شرکت‎‌های عرضه‎‌کننده محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوری‎‌های نوین از دیگر تعهدات معاونت امور صنایع در این تفاهم‌نامه است. همچنین انتظار می‌رود با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه توان صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌ نانو بهبود یابد.

ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو نیز از ظرفیت نهادهای واسط (بروکر) در شبکه تبادل جهت هماهنگی با صنایع و احصاء نیازهای آن‌‎ها در قالب برنامه شبکه تبادل فناوری استفاده خواهد کرد. ایجاد بانک اطلاعاتی از شرکت‎‌های دارای فناوری نوین و محصولات فناورانه ارزیابی شده آن‌ها، حمایت از ثبت اختراعات و پتنت‌ها برای فناوری‌های گلوگاهی، در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های موجود در برنامه چالش‎‌های نوآورانه و فناورانه (innoTEN) جهت یافتن تیم‌‎ها، افراد و شرکت‌‎های دارای ظرفیت جهت حل نیازهای صنعتی از جمله برنامه‌های ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو برای کمک به رسیدن به اهداف این تفاهم‌نامه است.