بکارگیری نانومستربچ‌های ایرانی در صنایع مختلف

مستربچ‌های نانویی شرکت پارسا پلیمر شریف در تولید برخی از قطعات خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مستربچ‌های مبتنی بر اکسید روی نسبت به مستربچ‌های رایج مزیت‌های متعددی دارد. این شرکت به دنبال توسعه بازار خود در کشورهای دیگر است.

بابک جهان‌آرا، کارشناس بخش تحقیق و توسعه شرکت پارسا پلیمر شریف می‌گوید: «طی تقریبا ۱۵ سالی که این شرکت شروع به فعالیت کرده، تمرکز اصلی روی تولید مستربچ‌های آنتی‌باکتریال نانویی بوده است. مستربچ‌های نانویی شرکت پارسا پلیمر شریف برپایه اکسید روی بوده و از این نظر یک مزیت بزرگ نسبت به مواد پایه نقره دارد. یکی از مشکلات مستربچ‌های پایه نقره، آلودگی‌های محیطی و آسیب احتمالی به محیط زیست است. خارج شدن ذرات نقره از ساختار مستربچ می‌تواند به موجود زنده نظیر آبزیان آسیب برساند. این مستربچ‌ها می‌تواند حتی برای مصرف‌کننده حساسیت پوستی ایجاد کند. بنابراین استفاده از مستربچ‌های پایه نقره در محصولاتی نظیر جوراب ممکن است عوارضی برای مصرف‌کننده در پی داشته باشند. این در حالی است که این مشکلات در مستربچ‌های پایه اکسید روی وجود ندارد. همین موضوع موجب شده تا بتوان از این مستربچ‌ها در صنایع غذای و بسته‌بندی استفاده کرد.»

وی می‌افزاید: «دامنه کاربرد مستربچ‌های آنتی‌باکتریال نانویی بسیار وسیعی است از صنعت نساجی و بسته‌بندی تا خودروسازی این مستربچ‌ها کاربرد دارند. با یک شرکتی در برزیل وارد همکاری شده‌ایم تا از این مستربچ‌ها در محصولات این شرکت خودروساز برزیلی استفاده شود.»

تأمین مواد اولیه مورد نیاز گروهی از قطعه‌سازان عمده در صنعت خودرو و همچنین ساخت ترکیبات پیشرفته برای صنایع لوله و بسته‌بندی از جمله فعالیت‌های این شرکت است.

آمیزه پلی اتیلن ترفتالات آنتی باکتریال، کامپاند زیست تخریب پذیر، مستربچ آنتی باکتریال پایه ABS، مستربچ آنتی باکتریال پایه PP، مستربچ پلی آمید (PA) آنتی باکتریال، آمیزه پلی‌اتیلنی آنتی باکتریال و آمیزه نانوکامپوزیتی پلی‌پروپیلن لوله بی صدا از جمله محصولات شرکت پارسا پلیمر شریف است.

شرکت پارسا پلیمر شریف در تابستان ۸۶ در زمینه تولید ترکبیات پیشرفته پلیمری آغاز به فعالیت کرد. فعالیت‌های پارسا پلیمر شریف در دو حوزه تولید ترکیبات پلیمری پیشرفته و ارائه خدمات مهندسی از قبیل طراحی فرمولاسیون برای کاربردهای مختلف مهندسی معکوس مواد، طراحی استانداردهای آزمون قطعات صنعتی و انجام خدمات آزمایشگاهی خلاصه می‌شود. خدمات و محصولات قابل ارائه این شرکت شامل ساخت انواع ترکیبات ساده و پیشرفته پایه PP ،PE ،PA و ABS (تقویت شده با الیاف شیشه، تالک،‌ کربنات کلسیم، فاز لاستیکی و آلیاژهای آن‌ها)، ساخت انواع ترکیبات پیشرفته پلیمری صنایع خودروسازی، بسته‌بندی و لوله و پروفیل، آمیزه نانویی عایق صدا و مستربچ آنتی‌باکتریال است.