با حضور دکتر ستاری، از ۵۷ دستاورد دانش‌بنیان نانو رونمایی شد

۵۷ دستاورد دانش‌بنیان نانویی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی و ۴ نیاز صنعت با آن‌ها تامین شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم رونمایی همچنین مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی را افتتاح و با فعالان فناور مستقر در سوله‌های این مرکز گفت‌وگو کرد.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، در سوله‌های مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای، تولیدی و پژوهش در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران فراهم شد.

رشد سالانه دوبرابری دانش‌بنیان‌های نانویی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین نیازهای فناورانه کشور گفت: ستاد توسعه فناوری نانو در سال‌های اخیر برای توسعه این فناوری گام‌های اثربخشی برداشته است و  سازمان پژوهش های علمی و صنعتی نیز با رویکرد تازه‌ای که در حمایت از ایده‌های نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق پیش گرفته است و به رونق زیست بوم نوآوری و فناوری کمک می‌کند.

ستاری با بیان این‌که بیش از ۱۴۰ شرکت دانش بنیان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران  فعالیت می کنند، ادامه داد: مجموعه های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانوفناوری، بخشی از شرکت‌های فعال در سوله‌های این مجموعه هستند که نوآوری‌هایشان را به بازار صنایع  پیوند می‌زنند.
ایشان با اشاره به جایگاه چهارم کشور در تولید مقالات این حوزه افزود: کشور در این حوزه فناوری، گام های بلندی برداشته است و توسعه بازار این حوزه اتفاق نمی افتاد مگر با ایجاد زیست‌بومی که حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در این حوزه را تسهیل کند.

ستاری با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه رشد نمایانی را تجربه می‌کنند ادامه داد: بیش از ۲۷۰ شرکت نانو امسال بیش از ۸ هزار میلیارد تومان فروش را تجربه کرده اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره رشد دوبرابری سالانه این کسب‌وکارها گفت: این شرکت‌ها سالانه رشد فروش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه می‌کنند که نشان دهنده توانمندی فعالان فناور این حوزه است.

توانمندی شرکت‌های نانو در رفع نیاز صنایع
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از رفع نیازهای اولویت دار صنایع با توانمندی دانش‌بنیان‌های نانو گفت و ادامه داد: این مرکز بستری است که ضمن شناسایی نیازهای فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند بر روی این نیازهای فناورانه کار می کنند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

دکتر سرکار با بیان این‌که ظرفیت‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو و میکروالکترونیک به کمک رفع نیازهای صنایع تحریمی آمده است، بیان کرد:  در حل مشکلات اولویت با نیازهای فناورانه ای است که از قبل مشتری مشخصی داشته باشد.


تامین ۴ نیاز فناورانه صنعت به کمک دانش‌بنیان‌ها
در این مراسم همچنین با انعقاد ۴ قرارداد میان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانوفناوری و صنایع، نیازهای این حوزه به کمک محصولات ایران‌ساخت تامین شد تا صنعت از وارادت و خروج ارز بی نیاز شود.

بر اساس این قراردادها، توسعه دانش فنی تولید رزین نوع یک و نوع دو کلدباکس که در صنعت ریخته‌گری کاربرد دارد بین شرکت دانش بنیان مان بسپار و شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو، تولید محصولات دانش بنیان ضد حریق خودرو شتابدهنده آمپر زیر مجموعه هلدینگ رایزکو و شرکت نانو آریسا پوشش، تولید رزین‌های ریخته‌گری بین شرکت دانش‌بنیان کاوش بسپار رزین آریا و شرکت مالیبل سایپا، رنگ پوشش‌های مقاوم به خوردگی پیچ و مهره‌های صنعت خودرو میان شرکت اطلس پوشش محافظ و نانوفناور پوشش پارس ماندگار تحقق یافت.

در سوله‌ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شتابدهنده حوزه الکترونیک برای همراهی تیم‌های استارتاپی فعال در حوزه فناوری‌های نانو و میکروالکترونیک مستقر است.
همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده تجهیزات تصفیه هوا مبتنی بر پلاسما، تولید تجهیزات الکترونیکی چاپی، سیال تکمیل چاه با وزن بالا جایگزین کلسیم بروماید، پوشش نانوسرامیک کامپوزیتی مخصوص آلومینیوم، مکمل نانولیپوزومال کلسیم، دستگاه ضد عفونی خشک از دیگر حوزه های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در سوله‌های مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی است.
برخی از طرح‌های منتخب این مراسم که شامل محصولات جدید و یا قراردادهای تجاری می‌شوند به این شرح است:
کرم های درمانی ضد آکنه و محصولات پوستی
مکمل کلسیم با فناوری نانو لیپوزوم
مکمل آهن با فناوری نانولیپوزوم
سیستم حذف ویروس با اثر همزمان اوزن، UVC و گرما و حذف اوزن با نانوکاتالیست
در حوزه آب و پساب محصولات شامل جاذب آرسنیک و ماده ضدعفونی هیدروسیل
تصفیه پساب با فناوری نانوحباب
پکیج بحران، پکیج تصفیه خانگی
جاذب بو
حوزه کشاورزی و بسته بندی، افزایش تولید محصولات گلخانه ای با استفاده از فناوری نانوحباب
بسته بندی فعال
بسته بندی‌های ضد خوردگی قطعات فلزی
بهبود ماندگاری جنین گندم
محصولات حوزه کامپوزیت و پلیمر
رزین ریخته گری
نانو زینکا و گالوانیزه سرد
رنگ ضد حریق
رنگ عایق حرارت
رنگ کلتار دکل حفاری
محصولات حوزه نفت و گاز
پوشش لوله انتقال نفت و گاز با استفاده از سه فناوری
پتوی عایق حرارت بر پایه سیلیکا آیروژل
پکر و پلاگ متورم شونده
نانوسیال تکمیل حفاری، نانو افزایه سیال حفاری ناکول
سیال تکمیل چاه با وزن بالا
زئولیت A۳A۴
محصولات حوزه حمل و نقل
دستگیره بدنه فوم شونده ابری با رئولوژی اصلاح شده به وسیله نانوذرات
عایق بوتیلی صداگیر بدنه با استحکام کششی و چسبندگی بهبود یافته حاوی نانوذرات
چسب تقویت کننده بدنه حاوی نانوذرات با جریان پذیری بهبود یافته
طراحی و ساخت سیستم مدیریتی آب توازن شناورها
روکش و موکت داخل کابین کندسوز و آنتی باکتریال
در این مراسم همچنین تعداد دیگری از محصولات در حوزه ساختمان و نساجی رونمایی شدند.