پانسمان زخم‌های مزمن سوختگی و دیابت با زخم‌پوش نانوی ایرانی

شرکت نانو زیست پلیمر پارس زخم پوش‌های نانویی تولید می‌کند، که ساختار نانوالیافی آن خواص ویژه‌ای برای درمان بهتر زخم‌ها فراهم می‌کند.

شرکت «نانو زیست پلیمر پارس» با استفاده از نانوالیاف پانسمان زخم‌های مزمن (مانند سوختگی و دیابت) تولید می‌کند. زخم پوش‌های نوین پانوتک مبتنی بر نانوالیاف سلولز باکتریایی، محصولی مناسب برای بهبود و درمان زخم‌های حاد و مزمن است. ویژگی‌های خاص این محصول باعث می‌شود تا مدت زمان درمان زخم کاهش پیدا کند و همچنین با توجه به مشابهت ساختار پانوتک به پوست انسان، فرآیند ترمیم زخم سریع‌تر خواهد شد.

این محصول کاملاً زیست سازگار است و در طی دوره درمان هیچ عارضه جانبی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. میزان جذب بالای آب این محصول یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. در زمان تعویض پانسمان، پانوتک به زخم نمی‌چسبد و به راحتی از روی آن بلند می‌شود تا بیمار هیچ دردی را احساس نکند.

پانوتک بسیار شفاف است و در حین درمان زخم، فرد بیمار می‌تواند فرآیند بهبود زخم خود را ببیند واگر زخم عفونت‌ کند می‌تواند زخم پوش را تعویض کند. این محصول بسیار منعطف است و زمانی که بر روی پوست قرار می‌گیرد از روی زخم حرکت نمی‌کند. این زخم‌پوش با توجه به ساختار نانویی خود به میکروارگانیسم‌ها اجازه ورود به سطح زخم را نمی‌دهد تا جلوی عفونت آن را بگیرد.

 

این محصول طرح برگزیده چالش ملی زخم پوش زخم پای دیابتی در برنامه ichallenge بود. پانوتک محصول منتخب در چالش «زخم‌ پوش‌های مبتنی بر فناوری نانو الیاف به منظور بهبود زخم پای دیابتی» سال ۱۳۹۷ است. در این چالش ۹۷ طرح شرکت کرده بودند که شرکت نانو زیست پلیمر پارس توانست با ارائه محصول پانوتک رتبه اول را کسب کند. در آذرماه ۱۳۹۶ در جریان چالش فناورانه « زخم‌ پوش‌های مبتنی بر فناوری نانو الیاف به منظور بهبود زخم پای دیابتی» استارت‌آپ پانوتک توانست جز برترین استارت‌آپ‌های این برنامه قرار بگیرد. شتابدهنده شزان در جریان فن بازار زخم پوش‌های مبتنی بر نانو الیاف که در جریان دومین کنفرانس بین‌المللی نانو‌الیاف در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بر روی این استارت‌آپ شد و از دی ماه ۱۳۹۶ تا‌کنون گروه نانو زیست پلیمر پارس با سرمایه‌گذاری این شتاب‌دهنده فعالیت خودش را ادامه داده است. با توجه به تجربه ۶ ساله کار بر روی تولید و سنتز نانو سلولز باکتریایی، اعضای این گروه پتانسیل و توانایی بسیار بالایی برای تولید محصولات مختلف نانو کامپوزیت سلولز باکتریایی برای کاربردهای گوناگون دارند.

«شفاف بودن و مدیریت بهتر درمان»، «جلوگیری از ورود میکروارگانیسم‌ها و ورود اکسیژن مورد نیاز به سطح زخم»، «افزایش سرعت درمان زخم»، «کاهش هزینه‌های درمان و هزینه کمتر محصول»، «کاهش درد بیمار با استفاده از درمان مرطوب» و «جذب خون بالای پانسمان» از ویژگی‌های ممتاز این فناوری است. تست‌های کارایی و حیوانی این محصول انجام شده‌اند و مجوز نانومقیاس آن نیز کسب شده است. پس از سپری کردن روال مجوز سازمان غذا و دارو، این محصول وارد بازار می‌شود. این استارتاپ، حاصل فعالیت شتاب‌دهنده هم آوا محسوب می شود.