کاهش آلودگی هوا با بکارگیری نانوفیلترهای صنعتی ایرانی

این روزها آلودگی‌ هوا شدت بیشتری پیدا کرده که آلاینده‌های خروجی از کارخانه‌ها نیز در کنار دیگر عوامل، روی آلودگی هوا تاثیر دارند. فیلترهای حاوی نانوالیاف می‌تواند به کاهش آلودگی کمک شایانی کند. شرکت نانوفناوران خاور فیلترهای نانویی برای این منظور تولید و به بازار عرضه می‌کند. به دلیل وجود نانوالیاف در فیلترهای این شرکت، قدرت جذب این فیلترها نسبت به فیلترهای رایج بسیار بالاتر بوده و امکان گیراندازی ذرات زیر ۲٫۵ میکرون در این فیلترها وجود دارد. بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی می‌توانند با استفاده از این فیلترها نسبت به جذب ریزگردها از خروجی کارخانه اقدام کنند و در نهایت میزان رهایش ریزگردهای خطرناک به محیط زیست به حداقل برسد.

شرکت نانوفناوران خاور یکی از تولیدکنندگان‌ نانوفیلترهای صنعتی است که برای کاهش آلودگی هوا نانومحصولاتی به بازار عرضه می‌کند. فیلترهای صنعتی حاوی نانوالیاف پلیمری یکی از محصولات این شرکت است که قابلیت زدایش ذرات آلاینده از خروجی کارخانه‌ها را داراست. این نانوفیلترها در صنایع سیمان، فولاد، آرد، گچ، روغن نباتی و هر صنعتی که در جریان تولید غبار ایجاد می‌کند، کاربرد دارد. فیلترهایی که به صورت معمول در کارخانجات و صنایع استفاده می‌شود میکروفیلتر بوده که قابلیت فیلتراسیون بالایی ندارد ولی نانوفیلترها به واسطه جذب بالا و فیلتراسیون سطحی که با استفاده از نانوالیاف صنعتی انجام می‌شود قابلیت غبارگیری تا سطح قابل‌توجهی را داراست.

به گفته مدیرعامل این شرکت کارایی این فیلترها به دلیل وجود نانوالیاف افزایش یافته و در عین حال طول عمر فیلتر نیز بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. این در حالی است که مصرف انرژی دستگاهی که از این فیلتر استفاده می‌کند کاهش می‌یابد چون وقتی فیلتر دیرتر اشباع می‌شود افت فشار کمتری ایجاد می‌کند و در نتیجه توان دستگاه را بالا می‌برد.

در حال حاضر فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از جمله مشتریان این شرکت هستند. به گفته مهندس تقوی، مدیرعامل شرکت نانوفناوران خاور نام بیش از ۶۰۰ شرکت در لیست مشتریان آنها قرار دارد.

شرکت دانش‌بنیان نانوفناوران خاور از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در حوزه فیلترهای صنعتی با فناوری نانو در ایران آغاز کرده و هم‌اکنون در کارخانه‌ای به وسعت حدود ۳۰۰۰ متر در شهرک صنعتی ایوانکی مشغول به فعالیت است. این شرکت دارای پروانه‌ی بهره‌برداری تولید فیلتر نانویی و غیرنانویی و خدمات پوشش نانوالیاف از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.