تولید و تجاری‌سازی نانوفیلترهای نیروگاهی و خودرو در ایران

شرکت دانش‌بنیان بهران فیلتر موفق به تولید و تجاری‌سازی چند نوع فیلتر بر پایه فناوری نانو شده است.
این شرکت توانسته است فیلتر هوای نیروگاهی و فیلتر هوای خودروی سنگین با فناوری نانو الیاف را، پس از یک دوره تولید آزمایشی، به مرحله تجاری‌سازی رسانده و برای تولید فیلتر هوای خودروی سواری نیز گواهی موقت نانومقیاس دریافت کند.

فیلتر هوا قطعه‌ای است که با حذف ذرات معلق موجود در هوای ورودی به توربین و یا موتور، از هزینه‌های گزاف تعمیرات و همچنین مصرف سوخت اضافی جلوگیری می‌کند و با وجود قیمت نه‌چندان زیاد، کارایی بالایی دارد. در فیلترهای هوای تولیدی شرکت بهران فیلتر، به‌دلیل استفاده از فناوری نانوالیاف، حفرات کاغذ فیلتر هزاران بار کوچک‌تر شده و از این طریق ذرات معلق بسیار کوچک نیز به دام افتاده و هوای ورودی به توربین یا موتور عاری از هر ذره مضر خواهد بود.

در شرایطی که توربین‌های مستهلک راندمان انرژی کمتری دارند و موتورهای مستهلک نیز سوخت بیشتری مصرف می‌کنند، استفاده از این فیلترها موجب می‌شود توربین و موتور سالم مانده و مصرف سوخت نیز نسبت به شرایط معمول کاهش یابد.درواقع آنچه با فیلترهای نانویی شرکت بهران فیلتر حاصل می‌شود، شرایط ایده‌آلی است که با فناوری به‌کاررفته در فیلترهای متداول در بازار هرگز امکان‌پذیر نشد.

کاربرد فیلتر هوای نیروگاهی تولیدشده با فناوری نانوالیاف توسط شرکت بهران فیلتر در انواع توربین‌های گازی و توربوکمپرسورهای صنایع نیروگاهی و نفت و گاز و پتروشیمی است.

کارآیی جداسازی ذرات معلق از هوا در این رده از فیلترهای نانویی بهران فیلتر به میزان حداقل ۴ برابر فیلترهای معمول در بازار است.

همچنین فیلتر هوای خودروی سنگین و فیلتر هوای خودروی سواری تولیدشده با فناوری نانو الیاف در شرکت بهران فیلتر در انواع خودروهای داخلی و وارداتی کاربرد داشته و کارآیی جداسازی ذرات معلق از هوا در این فیلترهای نانویی به میزان حداقل ۳ برابر فیلترهای معمول در بازار است.

عمر و دوره کارکرد طولانی‌تر این فیلترها به میزان حداقل ۱.۵ برابر فیلترهای معمول در بازار است و کاهش استهلاک توربین و موتور و افزایش راندمان انرژی با استفاده از فیلترهای نانویی بهران فیلتر، در مقایسه با کارکرد توربین و موتور با فیلترهای معمول در بازار، از دیگر مزایای رقابتی این محصولات تولیدی است.

فیلتر هوای نیروگاهی و فیلتر هوای خودروی سنگین تولیدشده با فناوری نانوالیاف در شرکت بهران فیلتر اولین دارنده گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است فیلتر هوای خودروی سواری نیز گواهینامه نانومقیاس را از این ستاد دریافت کرده است.

گفتنی است کاغذ فیلتر پوشش داده‌شده با نانوالیاف و فیلترهای تولیدی با تکنولوژی نانوالیاف تولیدشده در شرکت بهران فیلتر، در آزمایشگاه‌های معتبر اروپایی تست شده‌اند و کیفیت آن به تأیید رسیده است. آزمایشگاه VTT فنلاند، آزمایشگاه DMT آلمان، آزمایشگاه شرکت Ahlstrom ایتالیا، آزمایشگاه FIATEC آلمان ازجمله شناخته‌شده‌ترین آزمایشگاه‌های معتبر جهان هستند که برای فیلترهای نانویی شرکت بهران فیلتر تأییدیه کیفی صادر کرده‌اند.

شرکت دانش‌بنیان تولیدی و صنعتی بهران فیلتر در سال ۱۳۷۱ با تولید ۲۰ نوع محصول تأسیس شد و اکنون تعداد محصولات این شرکت به بیش از ۸۰۰ نوع رسیده است. محصولات این شرکت با نظارت مستمر مؤسسه استاندارد ایران در انطباق با استانداردهای ملی ISIRI 34 و ISIRI 2525 تولید می‌شود. شرکت بهران فیلتر اولین شرکت تولیدکننده فیلتر در ایران است که موفق به اخذ گواهینامه‌های انطباق با استانداردهای بین‌المللی ISO 9001 و ISO 9001 و ISO/TS 16949 و ISO/TS 29001 شده است.

به گفته مسئولان شرکت بهران فیلتر، استراتژی این شرکت همواره استفاده از فناوری‌های روز دنیا در تولیدات بوده و در راستای این استراتژی این شرکت با بومی‌سازی فناوری نانوالیاف برای کاربرد فیلتر، موفق به تولید فیلتر هوای تولیدشده با فناوری نانوالیاف برای اولین بار در کشور، شده است.

گفتنی است که فیلتر هوای تولیدشده با فناوری نانوالیاف شرکت بهران فیلتر تنها پس از دو سال از عرضه به بازار در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان محصول برگزیده کشوری توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معرفی شد.