تولید صنعتی نخ های نانویی در ایران

مهندسان صنعت نساجی هم‌زمان با ظهور فناوری نانو توانسته‌اند نانوذره‌های فلزی را روی الیاف نساجی تثبیت کنند و به آن‌ها خواص بی‌نظیری مانند ضدباکتری، ضدمیکروب، ضدبو و ضداشعه ماوراءبنفش و… دهند و با اتکا به این علم دریچه‌ای جدید به روی صنعت نساجی بگشایند.

شرکت تولیدی تهران زرنخ ازجمله شرکت‌های فعال این عرصه است. تولید نخ‌هایی با فناوری پیشرفته ازجمله نخ‌های ضدمیکروب مهم‌ترین دستاورد این شرکت به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه از دیگر محصولات زرنخ می‌توان به نخ‌های خنک‌کننده، سلامتی‌بخش و ضدبو اشاره کرد.

نایلون نانوکامپوزیتی BACTEX (ضدمیکروب)، لیفی متشکل از پلیمر نایلون ۶ و نانوذرات فلزی (نقره و روی) با خاصیت ضدمیکروب است. این نخ به دلیل ورود نانوذرات در مرحله ذوب ریسی به ساختار الیاف، از ماندگاری خواص در اثر شست‌وشو و استفاده برخوردار است. این نخ ضدمیکروب مانع از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها روی پارچه شده و از شکل‌گیری بوی ناخوشایند لباس جلوگیری می‌کند. همچنین روند طبیعی تعرق بدن با استفاده از این نخ‌ها مختل نشده و تنفس پوست بدن می‌تواند به‌طور طبیعی انجام شود. ذره‌های ضدمیکروب موجود در نخ ضدمیکروب زرنخ با حمله مستقیم به دیواره سلولی باکتری و DNA، امکان انتشار باکتری‌ها را کم می‌کند.

این نخ می‌تواند در منسوجاتی که وجود خاصیت ضدمیکروب و ضدبو در آن‌ها به‌عنوان مزیت به شمار می‌رود مانند جوراب، لباس‌زیر، لباس ورزشی، منسوجات خانگی (روبالشی، ملحفه، پتو، اسکاچ و …)، منسوجات کمک درمانی (جوراب واریس، باندکشی، شکم‌بند و …) کاربرد داشته باشد.

این محصول هم‌اکنون موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از سوی ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شده است.

نایلون نانوکامپوزیتی COOLTEX (خنک‌کننده)، لیفی با سطح مقطع غیرمدور و متشکل از پلیمر نایلون ۶ و نانوذرات آب‌دوست است. این نخ به دلیل شکل متفاوت سطح مقطع الیاف و استفاده از نانوذرات آب‌دوست، خاصیت خنک و خشک‌کننده الیاف دارد. استفاده از نانوذرات آب‌دوست، سبب جذب سریع رطوبت از بدن می‌شود و شکل ویژه سطح مقطع الیاف خنک‌کننده تهران زرنخ، سبب انتقال سریع‌تر رطوبت از مجاورت پوست به سطح لباس می‌شود؛ جذب حرارت از مویرگ‌های سطح پوست به‌منظور تبخیر رطوبت، سبب ایجاد احساس خنکی بر سطح پوست می‌شود. این نوع نخ نیز برای منسوجاتی که خنک شدن و خشک بودن در آن‌ها مزیت به‌شمار می‌آید مانند لباس ورزشی، حوله، لباس (جهت فعالیت‌های روزمره)، منسوجات خواب و… کاربرد دارد. این نخ نمونه مشابه داخلی ندارد.

این محصول موفق به اخذ گواهی آزمایشی نانومقیاس از سوی ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری شده است.

نایلون نانوکامپوزیتی HEALTEX (سلامتی‌بخش)، لیفی متشکل از پلیمر نایلون ۶ و نانوذرات معدنی است. این نوع نخ‌ها گردش خون را افزایش می‌دهند. استفاده از نانومواد معدنی ویژه در نخ‌های سلامتی‌بخش، سبب بازگشت پرتو فروسرخ خارج‌شده از بدن شده و این امر سبب ایجاد گرمی ملایم بر سطح پوست می‌شود. این منسوجات با ایجاد یون‌های منفی در اطراف بدن، منجر به افزایش شادابی فرد می‌شود. استفاده از این منسوجات منجر به کاهش ریسک ابتلا به گرفتگی عروق می‌شود. این نخ برای استفاده در منسوجات بهداشتی درمانی، لباس‌های منزل و لباس‌های لاغری پیشنهاد می‌شود.

نایلون نانوکامپوزیتی DEOTEX (ضدبو) نیز لیفی متشکل از پلیمر نایلون ۶ و نانوذرات است. نخ‌های ضدبوی تهران زرنخ با فرمولاسیون ویژه از امکان کپسوله کردن ترکیبات بو و جلوگیری از انتشار آن در محیط، برخوردار هستند. به دام اندازی این مولکول‌ها سبب ایجاد حس تازگی و کاهش بوی نامطبوع در منسوجات و پوشاک خواهد شد و با استفاده از شست‌وشو یا تهویه امکان زدودن این ترکیبات از منسوجات وجود دارد. استفاده از نخ‌های ضدبو برای تهیه منسوجات مورداستفاده در خودروسازی، محیط‌های شلوغ لباس‌های ورزشی و منسوجات خانگی پیشنهاد می‌شود.

ماندگاری خواص براثر شست‌وشو و استفاده مکرر، رهایش نیافتن نانو ذرات در پساب شست‌وشو و آلودگی محیط‌زیست، ایجاد نکردن حساسیت، تخریب و تخریش پوستی ازجمله مزایای این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه موجود در بازار است.

تولید نایلون حاوی نانوذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال با ماندگاری دائم از دیگر دستاوردهای این شرکت تولیدی است. به دلیل قرارگیری نانوذرات نقره در ساختار نخ نایلون در مرحله تولید و در دمای بیش از ۲۵۰ درجه، خاصیت آنتی‌باکتریال این نخ‌ها حتی پس از ۱۰۰ بار شست‌وشوی مکرر با آب جوش و مواد شوینده باقی می‌ماند. نانوذرات نقره موجود در این نخ‌ها در اثر شست‌وشو یا استفاده خارج نشده و وارد محیط‌زیست نخواهد شد.

جوراب نانو، جوراب واریس نانو، لباس‌های زیر نانو، منسوجات پزشکی نانو (باند کشی و کمربندهای طبی، انواع گن لاغری، روکش‌های بیمارستانی، پوشاک چندبار مصرف بیمارستانی و…)، منسوجات خانگی نانو (ملحفه و روبالشی، روکش مبل، اسکاچ، پارچه‌های آشپزخانه و …)، منسوجات نظامی نانو (البسه، متعلقات سرباز، چادرهای نظامی و…) و منسوجات نانو قابل‌استفاده از وسایل نقلیه (روکش صندلی، روکش خودرو، سقف، رودری و …) همگی از نخ‌های نایلون آنتی‌باکتریال تهیه شده‌اند.

گفتنی است، گروه تولیدی صنعتی تهرانی مشتمل بر سه شرکت تهران زرنخ، تهران تک نخ و تک‌رنگ نخ در سال ۱۳۷۰ در زمینی به مساحت ۲۵۰۰۰ مترمربع در شهر صنعتی البرز قزوین تأسیس شد. هم‌اکنون ظرفیت تولید این گروه صنعتی ۱۷۰۰۰ تن در سال است که با راه‌اندازی فازهای بعدی این ظرفیت به ۲۵۰۰۰ تن در سال خواهد رسید. محصول‌های این گروه تولیدی شامل انواع نخ‌های POY و DTY پلی‌استر و نایلون ۶ در ظرافت‌های مختلف به‌صورت مات، نیمه‌مات و براق و همچنین رنگی با توجه به سفارش مشتری عرضه می‌شوند.

شرکت تولیـدی تهـران زرنـخ در سال ۱۳۸۰ به‌منظور تولید انواع نخ POY نایلون و پلی‌استر تأسیس شد. هم‌اکنون فـاز اول کارخانه با ظرفیت ۸۰۰۰ تن در سال در حال تولید بوده و با تکمیل فازهای بعدی ظرفیت این واحد به ۵۰۰۰۰ تن در سال خواهد رسید. در این واحد نـخ نیمـه آرایش یافته (POY) نایلون و پلی‌استر در فرآینـد ذوب‌ریسی با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته Rhodia و Barmag و تحت کنترل مکانیزه تولید می‌شود.

هم‌اکنون شرکت‌های طرف قرارداد برای مصرف این محصول‌ها، شرکت‌های تولیدکننده جوراب، بافندگان پارچه و تولیدکنندگان لباس هستند.

شرکت در نمایشگاه، ساخت تیزر تبلیغاتی تلویزیونی، ساخت برنامه معرفی محصول جهت پخش در رادیو ازجمله فعالیت‌های تبلیغاتی انجام‌شده این شرکت برای معرفی محصول‌های تولیدی‌اش به شمار می‌رود.