موفقیت نانوفناوران ایران در تولید صنعتی کیتهای تشخیصی نانو

شرکت زیست ابزار پژوهان موفق به تولید و تجاری‌سازی مجموعه‌ای از آزمون‌های سریع یا رپید تست‌ها با استفاده از فناوری نانو شد.

تست‌های سریع یا رپید تست‌ها می‌توانند طیف وسیعی از مواد شامل هورمون‌ها، انواع پروتئین‌ها، سموم، رنگ‌ها، باقیمانده آنتی‌بیوتیک‌ها و بیماری‌های عفونی را تشخیص دهند.

آزمون‌های سریع در بسیاری از رشته‌ها مانند پزشکی، دامپزشکی، صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارند و با توجه به سهولت استفاده و عدم نیاز به تخصص، تجربه و مهارت فرد آزمایشگر، به شدت درحال گسترش است و احتمال می‌رود در آینده به ابزاری همه گیر تبدیل شوند.

این آزمون‌ها نسبت به دیگر روش‌ها، ارزان و قابل‌حمل بوده، برای نشان دادن نتایج نیاز به مقدار نمونه کمی دارند و در عین کیفی بودن، معمولاً قادر به تشخیص ماده موردنظر در عرض ۱ تا ۱۰ دقیقه است.

این تست‌ها جزو تست‌های POCT یعنی تست‌هایی هستند که بیماران و یا اشخاص استفاده کننده از آن برای تشخیص عامل موردنظر نیازی به مراجعه به پزشک یا آزمایشگاه‌های تخصصی ندارند و می‌توانند در هر کجا که نیاز داشتند، به راحتی با مطالعه دستورالعمل موجود در هر تست، از آن‌ها استفاده کرده و نتایج موردنظر خود را مشاهده کنند.

امروزه تست‌های زیادی برای تشخیص مواد مختلف از جمله برخی هورمون‌ها، مواد مخدر، عوامل بیماری‌زا و عوامل آلوده‌کننده مواد غذایی و آب با این روش ساخته شده و در اغلب کشورها استفاده می‌شود.

همچنین این تست‌ها توانسته‌اند نتایج قابل قبولی را در اندازه‌گیری‌ها نشان دهند که باعث شده سازمان‌های بهداشتی در اغلب کشورهای دنیا مجوز ساخت و استفاده از آن‌ها را در کلینیک و پاراکیلینیک‌ها صادر کنند.

با توجه به گستردگی مواد قابل تشخیص با این روش و استفاده آسان آن، در سال‌های اخیر تمایل مردم در اکثر کشورها از جمله ایران به استفاده از این تست‌ها بیشتر شده است.

تست تشخیص بارداری ریما، تست تشخیص مورفین ریما، تست تشخیص آمفتامین ریما، تست تشخیص مت آمفتامین ریما، تست تشخیص متادون ریما، تست نواری حشیش ریما، تست تشخیص سه تستی و تست تشخیص پنج تستی اصلی‌ترین محصولات شرکت زیست ابزار پژوهان در این قالب است.

نانوذرات در این تست‌ها به عنوان بستری با نسبت سطح به حجم بالا و قابلیت تحرک استفاده می‌شوند. این تست‌ها از نانوذرات متفاوتی مانند نانوذرات طلا و نانوذرات فلورسانس استفاده می‌کنند و قابلیت انجام آزمون‌های کیفی، نیم کمی و کمی را فراهم می‌آورند.

مولکول‌های تشخیصی در ساده‌ترین حالت آنتی بادی‌های مونوکلونال و قطعات آن‌ها هستند که می‌توانند با ساختارهای فضایی ساخته شده با پرینت سه‌بعدی، قطعات اسید نوکلئیک، لیگاندهای دیگر و آپتامرها نیز جایگزین شوند.

در هریک از این محصولات سعی بر این بوده تا با نوآوری و تکیه بر جدیدترین تحقیقات در هر حوزه، فرآورده‌هایی آماده مصرف عرضه شده و ضمن ساده‌تر کردن روش‌های کار، دقت و صحت نتایج بهبود یابد.

تست نواری مرفین، امفتامین، متامفتامین، متادون و حشیش یک آزمون یک مرحله‌ای پیشرفته، سریع و با کیفیتی بالا است که برای تشخیص کیفی مرفین، امفتامین، متامفتامین، متادون و حشیش و متابولیت‌های آن در ادرار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آزمون برای حضور مرفین، امفتامین، متامفتامین، متادون و حشیش و متابولیت‌های آن در حد مرزی ۳۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر برای مورفین و متادون، ۵۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر برای امفتامین و متامفتامین و ۵۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر برای حشیش در ادرار طراحی شده است.

تست نواری مرفین، امفتامین، متامفتامین، متادون و حشیش برای انجام غربالگری مورداستفاده است و روش‌های کروماتوگرافی لایه‌نازک و روش اسپکتوفتومتری جرمی روش تأییدشده به‌عنوان آزمون تأییدی است.

شرکت زیست ابزار پژوهان از سال ۱۳۸۹ با همکاری اساتید و نخبگان دانشگاه، استفاده از تجهیزات پیشرفته تولید به‌منظور تأمین بخشی از نیاز جامعه پزشکی و آزمایشگاهی کشور اقدام به طراحی و تولید انواع کیت‌های تشخیص پزشکی کرد. درحال حاضر این مجموعه دارای تولید بالغ‌بر ۵۰۰۰ تست از انواع کیت‌های تشخیصی با کاربرد مصرف آزمایشگاهی و خانگی است که با توجه به زیرساخت‌های موجود و ظرفیت تولید قادر به تولید تا پنج برابر ظرفیت فعلی را دارا است.

شرکت زیست ابزار پژوهان برای اطمینان از تولید محصولات با کیفیت و حساسیت نسبت به سلامت جامعه، کوشیده تا علاوه بر رعایت الزامات لازم در استاندارد GMP، با استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015; ISO13485:2015 کیفیت و کارایی بخش‌های مختلف سازمانی خود را ارتقا ببخشد.

در بخش فروش نیز، علاوه بر تلاش و تبلیغات مؤثر در جهت افزایش میزان فروش و حفظ برتری در بازار داخل، به شناخت و ارزیابی بازار سایر کشورها اقدام و با حضور در نمایشگاه‌های منطقه‌ای، راه‌های نفوذ در بازارهای بین‌المللی کشف و صدور محصولات امکان‌پذیر خواهد شد.

این مجموعه با ایجاد اشتغال برای ۱۸ نفر به‌طور مستقیم و ۳۰ نفر به‌طور غیرمستقیم سالانه بیش از یک و نیم میلیون محصول تولید کرده و امیدوار است که در سال جاری که به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده با تکیه به سیاست‌های مثبت و مؤثر دولت، این میزان تولید را به ۳ میلیون محصول در سال جاری برساند.

گفتنی است تمامی محصولات تولیدشده شرکت زیست ابزار پژوهان دارای گواهینامه نانومقیاس هستند.