تولید نانوسیالات ایرانی آبگریزکننده سطوح

تماس مداوم آب با مواد مختلف ازجمله سطوح شیشه‌‌ای، فلزی، سرامیکی، مصالح ساختمانی و… در محیط‌های مختلف کار و زندگی ما می‌تواند دردسر‌ساز باشد و علاوه بر ایجاد خسارت‌های مالی، زیبایی سطوح را تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر پوشش‌های متفاوتی برای ایجاد خاصیت آبگریزی بر روی سطوح به تولید رسیده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک پوشش آبگریز‌کننده باید داشته باشد، حفظ خاصیت و ماندگاری پوشش در شرایط محیطی گوناگون مانند باران، برف، نور خورشید و گردوغبار و آلودگی است. فناوری نانو به توسعه پوشش‌های آبگریز‌کننده کمک زیادی کرده است.

پوشش‌های آبگریز سدی در مقابل رطوبت و خوردگی
بیشتر مصالح ساختمانی دارای تخلخل‌های بسیار ریز و گروه‌های هیدروکسیل در سطح خود هستند. این گروه‌های هیدروکسیل به‌خاطر شباهت با ساختار آب و ویژگی آب‌دوستی جاذب آب بوده، بنابراین به راحتی خیس شده و آب در سطح آن‌ها نفوذ می‌کند.

از طرفی خوردگی سطوح فلزی و فولادی به ویژه در نواحی ساحلی و تضعیف مقاومت مصالح ساختمانی بتنی، چالش‌های مهمی است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

پیشرفت علم و ظهور فناوری، موجب ساخت موادی با ماندگاری و دوام بالا شده است. در میان انواع ترکیبات، اورگانوسیلا‌ن‌ها به دلیل تولید پوشش مؤثر که موجب کاهش جذب خودبه‌خودی رطوبت و تقویت مواد متخلخل بر روی سطح می‌شوند، موردتوجه قرار گرفته‌اند.

با فناوری نانو از نفوذ قطره‌های آب ممانعت می شود
نانوذرات سیلیکا با اثر حفاظتی بالا و زیست‌سازگاری برای ساخت پوشش‌های ضدآب دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ترکیبات، تولید پوشش‌های شفافی است که موجب عدم تغییر ظاهر نمونه پس از پوشش‌دهی خواهد شد و با جلوگیری از نفوذ آب و آلودگی‌های گوناگون بر روی سطح می‌تواند از کاهش عمر آن‌ها و تغییر ظاهر و زیبایی اولیه جلوگیری کند.

تفاوت اصلی این فناوری با فناوری‌های متداول دیگر در نوع روش سنتز (سل-ژل)، مواد اولیه واکنش (اورگانوسیلان) و حلال واکنش (اتانول) است که این تکنولوژی سبب می‌شود راندمان تولید، سرعت، فرآیند تولید و کیفیت محصول نهایی، نسبت به روش جایگزین دیگر به شدت افزایش یابد.

همچنین به دلیل تولید پوشش‌هایی با دوام بالا و با قابلیت پوشش‌دهی با روش‌های اسپری، غلتک و غوطه‌وری نیازی به بهره‌گیری از محیط‌های شیمیایی آلی، کاتالیزورهای شیمیایی و تجهیزات پیشرفته نیست؛ لذا محصول تولیدی زیست‌سازگار بوده و به سادگی قابل‌استفاده است.

«شرکت نانو پاد شریف» که یکی از پیشگامان در عرصه فناوری‌نانوی کشور محسوب می‌شود با بهره‌گیری از نتایج سال‌ها مطالعه و تحقیق پژوهشگران به‌نام این حوزه گام مهمی را در راستای تولید و توسعه نانوپوشش‌های عمومی و صنعتی با خواص منحصربه‌فرد برداشته است.

این شرکت، موفق به تولید محلول آب‌گریزکننده و مناسب برای پوشش‌دهی بر روی زیرلایه‌های مختلف (شیشه، سرامیک، سیمان و آجر، فلزات، پارچه و…) شده است؛ محصولاتی که در مقایسه با نمونه‌های مشابه دارای کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده پایین‌تری هستند.

خواص و کاربردهای محلول آبگریزکننده شیشه و سرامیک
با اعمال محلول نانوکلوئید بر روی سطح شیشه و سرامیک، سطوح دارای خاصیت آبگریزی و خودتمیزشوندگی شده و در برابر انواع کثیفی مقاوم می‌شوند و بارش باران باعث تمیزشدن سطوح می‌شود.

اعمال این پوشش برروی سطح شیشه منجر به افزایش زاویه (بیش از ۱۱۰ درجه) قطرات آب با سطح خواهد شد و این خاصیت موجب غلتیدن قطرات کاملاً کروی آب (یا باران) روی سطح و شسته شدن آلودگی‌ها از روی آن می‌شود.

اعمال این پوشش بر روی سطح، شیشه را مات و براق نمی‌کند و همچنین می‌تواند از اشیاء داخل ساختمان یا خودرو نسبت به نور خورشید محافظت کند.

این محصول در پنجره و نمای شیشه‌ای، شیشه و بدنه خودرو، مصارف خانگی مانند هود و اجاق گاز، کاشی‌های حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های کنترل ترافیک و فضای باز، چراغ‌های خودرو، چراغ‌های روشنایی فضای باز، نماهای پلیمری ساختمان‌ها و پنل‌های سلول خورشیدی قابل‌استفاده است.

خواص و کاربردهای محلول آبگریزکننده فلز را اینجا بخوانید
پوشش نانوکلوئید شرکت نانوپاد که برای فلزات تهیه و آماده‌سازی شده است، با توجه به خواص و فرمول سازگار خود، بر روی فلزات ضدزنگ آلیاژی (فولاد ضدزنگ استیل، آلومینیوم، کروم، مس و برنج) و به طورکلی تمام فلزاتی که قابلیت خورندگی و زنگ زدن در آن‌ها بالا است مؤثر است.

همچنین این محلول برای سطوح فلزی که در سرویس‌های بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرند و لکه‌های ناشی از خشک شدن آب بر روی آن‌ها باقی می‌ماند ـ‌که عمدتاً به علت کلر موجود در آب است‌ـ نیز مناسب است و مانع از تغییر ظاهر این سطوح می‌شود. با استفاده از این محصول دیگر نیازی به شستشوی مداوم و استفاده از شوینده‌های دارای اسید نیست.

این پوشش همچنین از ایجاد رسوب و جرم در قطعات فلزی و مات شدن یا کدر شدن سطح فلز جلوگیری می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان جلوگیری از تغییر ظاهر سطوح فلزی، افزایش مقاومت به خوردگی و افزایش عمر، ایستا ماندن قطرات مایع بر روی سطح و مانع شدن از ایجاد لکه‌های کلر بر روی سطوح فلزی و عدم نیاز به شستشوی مداوم و استفاده از شوینده‌های دارای اسید را به عنوان مزایای این محصول برشمرد.

تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم
شرکت نانو پاد شریف توانسته برای محصولات آبگریزکننده شیشه، سرامیک و فلز علاوه بر تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو، استاندارد CE EROUP را نیز کسب کند. این شرکت همچنین دارای استانداردهای ISO 9001:2015، OHSAS 18001:2007 و ISO14001:2015 است.

درباره محلول آبگریزکننده سطوح نانو پاد شریف
تاکنون پوشش‌های آبگریز زیادی جهت سطوح مختلف مانند شیشه، سرامیک، فلز و … ساخته شده است. از ویژگی‌های بسیار مهم در این محصولات دوام و ماندگاری بالا پس از اعمال بر روی سطوح است.

نانوپوشش‌های آبگریز شرکت نانو پاد شریف از لحاظ تجربی و عملی اثبات کرده است که در شرایط جوی مختلف ماندگار بوده و خصلت آبگریزی خود را حفظ می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از محصولات مشابه داخلی و خارجی این میزان دوام و ماندگاری را از خود نشان نمی‌دهند.

از طرفی، محصولات مشابه خارجی دارای قیمت تمام شده بسیار بالاتری هستند و این اختلاف بعضاً تا ۵ برابر هم می‌رسد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

از آنجا که پوشش‌های تولید شده در سایر کشورها متناسب با آب و هوای همان منطقه است و براساس شرایط جوی آنجا طراحی شده، لذا استفاده از محصولات خارجی مشابه در ایران، کارایی و دوام لازم را از خود نشان نمی‌دهد. ایران کشوری است با شرایط آب‌وهوایی متنوع و هر منطقه آن دارای خصوصیت جوی متمایزی است؛ از مناطقی دارای بارش و رطوبت بالا گرفته تا مناطق خشک و با تابش نور شدید، تا مناطقی با آلودگی‌های صنعتی یا گردوخاک فراوان. به همین دلیل استفاده از محصولات مشابه خارجی حتی در صورت بالا بودن زاویه تماس قطره آب اولیه بر روی سطح، به دلیل عدم ماندگاری و سازگاری با شرایط ایران کارایی لازم را نداشته و از دوام و کیفیت لازم برخوردار نیستند و در اثر تابش نور، گرد و غبار و آلودگی از روی سطح پس از گذشت مدت زمانی جدا خواهند شد و خصلت خود را از دست خواهند داد.

محصول نانوپاد شریف طوری طرحی شده که در مناطق مختلف آب‌وهوایی با حفظ خصلت و دوام و ماندگاری بتواند کارایی خود را پس از گذشت مدت زمان طولانی حفظ کند.

برای آشنایی بیشتر با محلول آبگریزکننده شرکت نانوپاد شریف به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.