دفع حشرات موذی با نانومحصول داخلی

دیدن موش‌ در پیاده‌رو‌ها یا جوی‌های آب دیگر به اندازه قبل تعجب‌برانگیز نیست. هرچند که طرح‌های گوناگونی برای مبارزه با این پدیده توسط شهر‌داری‌ها به اجرا درآمده است، اما موش‌ها درون فاضلاب‌ها و زباله‌ها رفت‌وآمد می‌کنند و این یعنی به راحتی می‌توانند آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا را به محیط زندگی ما منتقل کنند. این موضوع می‌تواند سلامتی همه افراد جامعه به ویژه کودکان و سالمندان را به خطر بیاندازد. البته وجود موش فقط در جوامع شهری دردسرساز نیست و روستاییان هم از آسیب‌های این جاندار در امان نیستند. موش یکی از باهوش‌ترین رده پستانداران است که همراه انسان در جوامع شهری و روستایی زندگی می‌کند و از مهم‌ترین نژاد‌های آن می‌توان به موش‌های نروژی، سیاه (رت)، کور، صحرایی، خانگی و فاضلابی اشاره کرد. به منظور برآورد تعداد موش‌های یک مکان می‌بایست تعداد موش‌های رؤیت شده را در عدد ۲۰ ضرب کرد! زمان بارداری هر موش‌ ۲۱ تا ۲۳ روز است. این جانور سالانه ۴ الی ۶ دوره زایمان دارد و در یک دوره زایشی، تعداد ۶ تا ۱۲ بچه موش را به جمعیت خانواده خود اضافه می‌کند. هر موش در روز ۶۰ گرم غذا را خورده و هضم می‌کند و بنابراین در طول سال به ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم مواد غذایی و دانه‌ای نیاز دارد. مهم‌ترین منابع غذایی موش‌ها عبارتند از: انبارهای غله، مزارع، باغات، سالن‌های مرغداری و دامداری، کانال‌های فاضلاب و محل جمع‌آوری زباله‌ها.

مهم‌ترین خطرات همجواری انسان و موش، انتقال ۳۵ نوع بیماری مشترک خطرناک از جمله طاعون، جذام و تیفوس است که می‌تواند از طریق ادرار، مدفوع، بزاق دهان و نیز انگل‌هایی که روی پوست موش زندگی می‌کنند، انتقال یابد.

یافتن موش در خانه یا محل کار می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. موش‌ها هنگام جستجو برای غذا یا پناهگاه عامل گسترش مریضی نیز هستند. این مسئله خطرات جدی برای سلامت انسان دارد؛ به‌ویژه در آشپزخانه‌ها و جاهایی که کودکان بازی می‌کنند. علاوه بر این، عادت طبیعی و ثابت موش‌ها در جویدن به این معنی است که آن‌ها می‌توانند به ساختمان، مبلمان و تجهیزات خانه صدمه بزنند.

چندین روش برای از بین بردن موش‌ها وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها تله گذاشتن و استفاده از سموم است. استفاده از سموم گوناگون سبب آسیب جدی به منابع آب زیرزمینی و سطحی می‌شود. سموم همچنین ممکن است باعث مسمومیت انسان یا سبب مرگ حیوانات خانگی شوند. ازاین‌رو برای محققان تولید مرگ موش غیرسمی همواره اهمیت داشته است.

فناوری نانو برای سلامت جامعه
شرکت دانش‌بنیان رایان زرین سینا و جهان این پودر را به تولید انبوه برساند.

این محصول منحصربه‌فرد فاقد سموم شیمیایی خطرناک برای انسان، محیط‌زیست، دام، طیور، خاک، گیاه و سایر جانداران است و مصرف‌کننده می‌تواند از این نانوپودر با اطمینان خاطر برای از بین بردن موش‌ها استفاده کند.

ترکیبات این محصول شامل نانوپودر پاششی سولفات کلسیم C.S، آلژینات، ژله گیاهی، مواد معدنی، مواد پروتئینی، چربی و… در طعم‌های مختلف است که پس از فرآوری با فناوری نانو در بسته‌بندی ۱۰۰ گرمی به بهره‌برداری رسیده است.

اثر‌گذاری این محصول به گونه‌ای است که موش پس از مصرف، به محل امن خود پناه برده و دچار انسداد دستگاه گوارش و ایست قلبی می‌شود.

این پودر مرگ موش برای کشتن گونه‌های متفاوت موش‌ها و به‌طور وسیعی در مزرعه‌ها، باغ‌ها و مکان‌های ذخیره‌سازی غذا و مواد فاسدشدنی قابل‌استفاده است.

به طورکلی نانوپودر غیرسمی شُک در بخش‌های زراعت و باغبانی و واحدهای تولیدی و خدماتی سرپوشیده مانند سیلوها و انبارهای ذخیره، دامداری‌ها و مرغداری‌ها، سالن‌های سرپوشیده، کارخانجات تولیدی، کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، تأسیسات و اماکن دارای پوشش سقف قابل‌استفاده است.

تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم 
نانوپودر غیرسمی کشنده موش (شُک) تولیدی شرکت رایان زرین سینا تاکنون مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان محیط زیست، سازمان حفظ نباتات کشور، گواهی نانومقیاس ستاد فناوری نانو و تاییدیه‌های دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان را کسب کرده است.

نانوپودر غیرسمی موش 
این محصول مرگ موش غیرسمی حاوی نانوذرات شبه کروی با اندازه متوسط ۴۸ نانومتر از ترکیبی خاص است و نسبت سطح به حجم بالا و متعاقبا واکنش‌پذیری شیمیایی بالای نانوذرات، باعث بازدهی بیشتر آن می‌شود.

استفاده از فناوری نانو موجب می‌شود خلأها و فضاهای خالی توسط نانوذرات پرشده و پودر به هم چسبیده و پیوسته شود تا عمل جداسازی توسط این جانور انجام نشود و میزان اثردهی آن سریع‌تر و مصرف آن کاهش یابد.

ذرات پودر مورداستفاده در این مرگ موش در حالت عادی با مواد غذایی ترکیب نمی‌شود اما استفاده از تکنولوژی نانو و تغییر حالت پودر به نانوذرات موجب ایجاد چسبندگی شده و در نتیجه پودر به راحتی جذب هر نوع ماده غذایی می‌شود. در این حالت امکان جداسازی ماده غذایی از پودر برای موش وجود نخواهد داشت. همچنین در حالت نانوپودر گاز موجود در سولفات کلسیم زودتر آزاد شده و در ترکیب با رطوبت موجود در معده موش باعث مرگ آن خواهد شد.

شرکت دانش‌بنیان رایان زرین سینا پس از هفت سال و با طی کردن مراحل مختلف مطالعات، آزمایش‌ها و تولید محصول پایلوت و تجاری‌سازی آن و با چهار میلیارد تومان هزینه در حال حاضر به فروش سالانه ۵۰ تن از این محصول رسیده است.

شرکت رایان زرین سینا، کانادا، هلند، عراق و ترکیه نیز رایزنی‌های اولیه را انجام داده و درصدد دریافت مجوزهای لازم برای صادرات این محصول است.

شهرداری‌ها، سازمان حفظ نباتات کشور، باغات کشاورزی آستان قدس رضوی، تعداد زیادی از انبارها در بنادر کشور، داروخانه‌های پزشکی و دامپزشکی، مجموعه‌ای از فروشگاه‌های سم در برخی از شهرها از جمله تهران، مشهد و اصفهان از خریداران و استفاده‌کنندگان نانوپودر غیرسمی کشنده موش (شُک) هستند.

گفتنی است که این پودر بایستی دور از آب، رطوبت و در جای خشک نگهداری شود. همچنین توصیه می‌شود در هنگام مصرف این محصول از دستکش استفاده شود. این محصول را نباید با مواد غذایی یا مواد دیگر مخلوط کرد. همچنین اگر چه خوردن این محصول یا تماس پوستی با آن به صورت اتفاقی مسمومیت‌زا نیست، اما توصیه می‌شود از آن پرهیز شود.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با نانوپودر غیرسمی کشنده موش تولیدی شرکت رایان زرین سینا، به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.