ده سال از اعطای نخستین گواهینامه نانومقیاس به محصولات نانویی ایرانی گذشت

روز دوشنبه (۲۳ مهر ۱۳۹۷) و در سومین روز از یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در کنار غرفه ارزیابی محصولات فناوری نانو، مراسمی به مناسبت دهمین سال اعطای نخستین گواهینامه نانومقیاس به محصولات نانویی ایرانی، برگزار شد.

در این مراسم دکتر سعید سرکار؛ دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به سخنرانی پرداخت و گفت: «ما نیاز داشتیم به نهادی که از نظر نانویی بودن، از نظر کیفیت محصول و در خیلی از موارد سلامت محصول، بررسی‌های لازم را انجام بدهد و مجوزهای لازم را صادر کند».

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در بخش دیگری از سخنرانی خود در خصوص کارکرد گواهینامه نانومقیاس گفت: «این گواهینامه اطمینان می‌دهد که محصول از تکنولوژی نانویی به شکل درستی بهره برده است و از کیفیت لازم برخوردار است. برای اینکه بتوانیم اعتماد مصرف‌کننده به محصولات نانویی را جلب کنیم نیاز به این گواهینامه داشتیم».

دکتر سرکار درخصوص ماموریت واحد ارزیابی محصولات (نانومقیاس) گفت: «ما از همان ابتدا تاکید کرده‌ایم که مانند سایر نهادهای اعطا‌کننده مجوز نباشند و وقتی محقق و فناور به آن‌ها مراجعه می‌کند نباید در یک سیکل بروکراسی پیچیده قرار بگیرد. بحث ما این بود که شما در مقابل شرکت‌ها و فناوران نیستید و باید در کنارشان باشید. اگر کاستی از سوی آن‌ها وجود دارد باید پشتیبانی و راهنمایی بشوند تا بتوانند پروسه گرفتن مجوزها را سریع‌تر و راحت‌تر طی کنند».

دبیر ستاد نانو با اشاره به این نکته که نظارت مستمر بر محصولات در دستور کار واحد ارزیابی محصولات فناوری نانو قرار دارد گفت: «امیدواریم این مجموعه همانطور که تا امروز در کنار تولیدکننده و فناوران بود، بتواند به همین منوال در تضمین کیفیت محصولات فناوری نانوی ایرانی کوشا باشد و مهم‌تر از صدور مجوزها، نظارت مستمر بر کیفیت محصولات تولیدی را هم در دستور کار خود داشته باشد».

پس از سخنرانی دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، نخستین شرکت دریافت‌کننده گواهینامه نانومقیاس (شرکت نانو پوشش فلز) معرفی شد و کیکی به مناسبت ده‌سالگی واحد ارزیابی محصولات فناوری نانو (گواهینامه نانومقیاس) بریده شد.